Ferm tafelzaag, wat moet ik ermee?

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Fout dus. Zeker bij schulpen de hulpgeleider goed instellen, 10 a 15 mm waar het hout doorgezaagd is, is het einde van de hulpgeleider. Waarom? Als het hout trekt na het doorzagen, kan het weg, dan wringt het niet tegen de zaag.
Zeker bij houtsoorten die veel inwendige spanningen hebben leer je vanzelf om de hulpgeleider juist in te stellen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ja ok, ik gebruik als vuistregel: niet voorbij de helft van het blad. Afhankelijk van het te zagen materiaal en de zaaghoogte moet dat idd best nog wat minder zijn. Als je zaag laag staat tov de tafel, gaat de geleider ook gewoon verder naar voor moeten gezet worden, aangezien de snede pas later volledig is. Staat de zaag hoger, kan de geleider in principe wat verder naar achter gezet worden.

Maar mij is in elk geval geleerd dat je de geleider niet voorbij het neerwaartse gedeelte van het zaagblad mag zetten, ofte: niet voorbij de as/ helft van het zaagblad. Zolang de geleider binnen die limieten blijft, wordt het hout naar beneden gedrukt.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
En weer wat geleerd :) vandaar dus dat instelbare stuk aan de geleider van mijn "nieuwe" zaagtafel
Maar krijg je bij schulpen dan nog wel een rechte zaagsnede?? Of "trekt" de zaag het hout tegen het spouwmes aan en word dat dan de geleider?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Halve millimeter, of 0,3 mm dunner hier afhankelijk welke zaag erop staat. Bij gewone zagen is dit afhankelijk van hoe de zaag gezet is, bij hardmetaal zijn het vaste waarden.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het mes is dikker als het blad, maar dunner dan de zaagsnede, dit voorkomt klemmen. Als het spouwmes dikker is als de zaagsnede, klemt het altijd.

Met plaat zagen is een spouwmes iets minder van belang, maar het valt mij op hoeveel filmpjes er zijn van zaagtafels zonder spouwmes

Ronald
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Het mes is dikker als het blad, maar dunner dan de zaagsnede, dit voorkomt klemmen. Als het spouwmes dikker is als de zaagsnede, klemt het altijd.

Ik vraag mij nu wel af of iedereen bij het verwisselen van zaagblad ook let
op de dikte van het blad en de breedte van de tanden/zaagsnede:confused:
 

tuoh

Oud hout
Daarom is het belangrijk om bij de aankoop van nieuwe zaagbladen niet alleen naar de juiste buiten- en binnendiameter te kijken maar ook naar de juiste dikte. Zelf werk ik maar met één dikte van zaagbladen op mijn paneelzaag, namelijk 3,2mm. Dat spaart een hoop geklooi en gevloek uit:D
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
Dan ben ik ook flink verkeerd bezig. De geleider op de mijn cirkelzaag gaat zeker nog een tiental cm voorbij het volledige zaagblad als ik plaatmateriaal zaag, anders kan het laatste stukje soms een beetje scheeflopen. Bij schulpen gaat de geleider een paar cm voorbij de as, en alleen bij het zagen van dunne en smalle stukjes hout stopt de geleider net voor de zaagas.
Vooral als je met een duwstok en plaatmateriaal werkt durft het laatste beetje te zagen stuk schuin weglopen als de geleider vooraan het zaagblad stopt.
gr,
Danny
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat is het voordeel van hardmetalen zaagbladen, een vaste tandbreedte. Gebruikt er nog iemand "normale" bladen ? Boven de 300 mm is het hier 3,5 mm ipv 3,2 mja, dan moest er toch al een ander spouwmes op.
 

robduke

Nieuw lid
1 jan 2014
14
0
utrecht nl
afkorten op een ferm150 simple
je heb wegooi kastjes met een laatje met kleine lagers deze lagers passen in de langsgeleiders
op de zaag tafel een plaatje triplex en een dunne plank op de lagers monteren
en je heb een stebiele afkort altijd haaks als je de lat maar haaks op het triplex T.O zaag plaats
werk er al jaren mee
gr robduke
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.