Ferm kettingzaag

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.686
790
Prov. Groningen
Ze laten deze machines al heel lang niet meer maken, maar ik ben wel benieuwd wáár ze deze zagen hebben laten maken. Ferm gebeld, maar die kunnen enkel nog melden dat ze die niet meer leveren, oude documentatie hier over is er niet meer. Nou ja, had ik wel een beetje verwacht. Maar ik denk dat deze machine inmiddels een jaar of veertig oud is (Ik geloof ergens in '85 gekocht) en nog nooit dienst heeft geweigerd op een verstopte luchtfilter na. Uiteraard wel eens een nieuw zaagblad en diverse kettingen, maar verder een probleemloze machine. Ik vermoed toch dat het een topmerk moet zijn geweest die ze voor Ferm heeft gemaakt, anders denk ik niet dat hij zo lang mee zou zijn gegaan. En geloof me, ik stook al hout sinds ik het ouderlijk huis heb verlaten (nu 50 jr geleden) en de machine is dus allesbehalve gespaard. Enkel goed gereinigd na elke klus en altijd Aspen gebruikt. Had in het begin een McCulloch, maar die was doorlopend kaduuk en toen deze vervangen door deze rakker. Het enige dat ik er nog van weet dat ik hem kocht om geen andere reden dan geldgebrek. Tja, net op jezelf, je kent dat wel. Waarschijnlijk ook de enige keer dat goedkoop nu eens niet duurkoop is gebleken. Iemand hier die weet waar het gemaakt kan zijn?
DSCF6954.JPG

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
498
226
Almen aan zee
M'n dochters vinden me maar een analoge man, dus ik kreeg de tip met AI te zoeken ;-)
Dit vond ik:

De specifieke kettingzaag op de foto is een zogenaamde "Generic Chinese Chainsaw" (vaak aangeduid als het 4500/5200 model). Deze machines worden op grote schaal geproduceerd door verschillende Chinese fabrikanten, waaronder:
  • Zhejiang Zomax Garden Machinery Co., Ltd.
  • Zhejiang Sayyes Garden Machinery Co., Ltd.
Deze fabrikanten produceren exact dezelfde machine voor tientallen verschillende merknamen wereldwijd (zogenaamde 'badge engineering'), zoals Mannesmann, Top Craft, Powerplus en Ferrex. De machines verschillen vaak alleen in kleur en de geplaatste merksticker.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.