Fenix NTM (HPL) van Arpa

Yinan Ma

Nieuw lid
21 mei 2023
9
1
Antwerpen
Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een bureaublad te installeren met Fenix HPL. Helaas vind ik daar niet zoveel onafhankelijke reviews van. Iemand hier ervaring mee? En wat zijn de nadelen buiten prijs.
Danku
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Mooi materiaal, anti-vingerprint is ook een leuke eigenschap. Als je een matte afwerking kiest, heb je wel kans op zichtbare krassen. Voor een bureau zal dat weinig problemen geven maar 't is niet zo sterk als ze je willen laten geloven. De kleine krasjes krijg je er eenvoudig uit.

Bekijk zeker ook eens de andere, gelijkaardige opties/merken. Abet Laminati's Polaris heb ik meer ervaring mee en heb ik destijds zelfs gekozen als keukenwerkblad. Na 2 jaar dagelijks koken, snijplank op en af, kommen en borden slepen over het oppervlak, etc. blijft het er redelijk goed uitzien. Op de meest gebruikte plaats zie je -mits scheerlicht- lichte verkleuringen.
Ik weet niet of Fenix ook een "zwart in de kern"-versie heeft maar denk er zeker over na als je de randen ziet.

De verwerking van HPL is vrij eenvoudig maar het mooiste resultaat verkrijg ik door een halve millimeter breder te zagen en vervolgens met een scherpe nieuwe frees naar de finale afmetingen te frezen. Vervolgens nog even opschuren en je hebt ook op de randen een vergelijkbare matte afwerking.
De kantjes moet je sowieso breken want ze zijn vlijmscherp. Ook hier is een kantenfrees de beste optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yinan Ma

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Het supermatte oppervlak heeft voor een bureaublad ook als voordeel dat dit minder koud aanvoelt dan een meer glanzend blad. Uiteraard alleen wanneer je met korte mouwen werkt
 
  • Leuk
Waarderingen: Yinan Ma

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Idem als bovenstaande; voor deurtjes topmateriaal, maar voor een werkblad vraagt het om voorzichtigheid, het is niet full proof en kan echt wel krassen. Het is wel te herstellen, maar dat is ook niet 100% in mijn ervaring
 
  • Leuk
Waarderingen: Yinan Ma

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.