Felder-Group korting?

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Verschil tussen Festool en Felder is dat Festool een importeur heeft met daaronder een dealernetwerk. Felder heeft per land 1 importeur/verdeler, omdat het afzetgebied en de aantallen voor dat soort machines nou eenmaal lager is als de machines van Festool.

Festool is bestraft omdat de dealers de prijzen kregen opgelegd. Bij de machinehandel werkt dit wat anders, omdat het om kapitaalkrachtige goederen gaat. Dit soort constructies, waarbij de fabriek de prijzen bepaald is helemaal niet vreemd. Er zijn immers binnen 1 land geen concurrerende dealers, maar slechts 1 verdeler.
Ik maak met de metaalbewerkingsmachines niet anders mee, altijd 1 importeur/verdeler per land.
Concurreren gebeurd hier met de merken onderling, niet binnen 1 merk. Concurreren met andere landen gebeurd nu nog niet, het heeft ook meestal weinig zin. Meer afstand, meer transportkosten, taalbarrière en de dichtstbijzijnde importeur/verdeler krijgt toch weer de vragen en de service om op te lossen.

Als je het dus niet eens ben met de prijspolitiek van Felder, kijk je toch gewoon naar een Meber of Minimax zaagmachine.

Bovendien staren wij ons blind op korting, kijk nou eerst eens wat je krijgt. Als de andere merken dezelfde prijs/kwaliteit bieden, kun je een keuze maken. Is Felder beter, kies je daarvoor, zijn ze slechter, koop je een ander merk.

De reden dat het jullie kennelijk tegenstaat, is waarschijnlijk omdat je wel de Felder wil hebben, maar het idee hebt er teveel voor te betalen.
Ik zou overigens ook naar de service en onderdelenvoorziening kijken, want die is vaak veel belangrijker.

Als je machine stuk is, wil je ook dat die het weer doet, en het liefst ook nog redelijk snel. Je investering wordt meer waard als je een machine van 15 jaar oud ook nog draaiend kunt houden. Ik denk dat die ervaringen veel belangrijker zijn als €50,- of €100,- meer korting. Die vergeet je snel als een klein onderdeel dat stuk is je machine onbruikbaar maakt.

De restwaarde van een Felder wordt ook vaak als pluspunt genoemd, neem dit ook nog mee in je overwegingen.
Het kopen van een machine is een lastig proces, waar een hoop geld en overwegingen bij gepaard gaan, het is geen koehandel met handjeklap voor de laagste prijs.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Sorry, maar dat is voor mij echt onzin. Het is juist wel reguliere handel, niets meer en niets minder. Er worden gewoon kunstmatig marges vergroot door binnen de gehele sector de prijzen kunstmatig hoog te houden. Welk merk je ook kiest, je betaald eigenlijk altijd teveel.
Daarbij hebben we volgens mij juist de EU om concurrentie over de grenzen heen te trekken en Felder is daarbij ook nog eens prima door Tema te leveren in onze regio. Dat er dan niet mag worden aangeboden is concurrentievervalsing en naar mijn idee gewoon strafbaar.
Grote uitgaaf of kleinere, principe blijft hetzelfde.
 

tuoh

Oud hout
Verschil tussen Festool en Felder is dat Festool een importeur heeft met daaronder een dealernetwerk. Felder heeft per land 1 importeur/verdeler, omdat het afzetgebied en de aantallen voor dat soort machines nou eenmaal lager is als de machines van Festool.

Festool is bestraft omdat de dealers de prijzen kregen opgelegd. Bij de machinehandel werkt dit wat anders, omdat het om kapitaalkrachtige goederen gaat. Dit soort constructies, waarbij de fabriek de prijzen bepaald is helemaal niet vreemd. Er zijn immers binnen 1 land geen concurrerende dealers, maar slechts 1 verdeler.
Ik maak met de metaalbewerkingsmachines niet anders mee, altijd 1 importeur/verdeler per land.
Concurreren gebeurd hier met de merken onderling, niet binnen 1 merk. Concurreren met andere landen gebeurd nu nog niet, het heeft ook meestal weinig zin. Meer afstand, meer transportkosten, taalbarrière en de dichtstbijzijnde importeur/verdeler krijgt toch weer de vragen en de service om op te lossen.

Als je het dus niet eens ben met de prijspolitiek van Felder, kijk je toch gewoon naar een Meber of Minimax zaagmachine.

Bovendien staren wij ons blind op korting, kijk nou eerst eens wat je krijgt. Als de andere merken dezelfde prijs/kwaliteit bieden, kun je een keuze maken. Is Felder beter, kies je daarvoor, zijn ze slechter, koop je een ander merk.

De reden dat het jullie kennelijk tegenstaat, is waarschijnlijk omdat je wel de Felder wil hebben, maar het idee hebt er teveel voor te betalen.
Ik zou overigens ook naar de service en onderdelenvoorziening kijken, want die is vaak veel belangrijker.

Als je machine stuk is, wil je ook dat die het weer doet, en het liefst ook nog redelijk snel. Je investering wordt meer waard als je een machine van 15 jaar oud ook nog draaiend kunt houden. Ik denk dat die ervaringen veel belangrijker zijn als €50,- of €100,- meer korting. Die vergeet je snel als een klein onderdeel dat stuk is je machine onbruikbaar maakt.

De restwaarde van een Felder wordt ook vaak als pluspunt genoemd, neem dit ook nog mee in je overwegingen.
Het kopen van een machine is een lastig proces, waar een hoop geld en overwegingen bij gepaard gaan, het is geen koehandel met handjeklap voor de laagste prijs.

+1
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Helder verhaal, kan ik me wel goed in vinden!

Fons

Verschil tussen Festool en Felder is dat Festool een importeur heeft met daaronder een dealernetwerk. Felder heeft per land 1 importeur/verdeler, omdat het afzetgebied en de aantallen voor dat soort machines nou eenmaal lager is als de machines van Festool.

Festool is bestraft omdat de dealers de prijzen kregen opgelegd. Bij de machinehandel werkt dit wat anders, omdat het om kapitaalkrachtige goederen gaat. Dit soort constructies, waarbij de fabriek de prijzen bepaald is helemaal niet vreemd. Er zijn immers binnen 1 land geen concurrerende dealers, maar slechts 1 verdeler.
Ik maak met de metaalbewerkingsmachines niet anders mee, altijd 1 importeur/verdeler per land.
Concurreren gebeurd hier met de merken onderling, niet binnen 1 merk. Concurreren met andere landen gebeurd nu nog niet, het heeft ook meestal weinig zin. Meer afstand, meer transportkosten, taalbarrière en de dichtstbijzijnde importeur/verdeler krijgt toch weer de vragen en de service om op te lossen.

Als je het dus niet eens ben met de prijspolitiek van Felder, kijk je toch gewoon naar een Meber of Minimax zaagmachine.

Bovendien staren wij ons blind op korting, kijk nou eerst eens wat je krijgt. Als de andere merken dezelfde prijs/kwaliteit bieden, kun je een keuze maken. Is Felder beter, kies je daarvoor, zijn ze slechter, koop je een ander merk.

De reden dat het jullie kennelijk tegenstaat, is waarschijnlijk omdat je wel de Felder wil hebben, maar het idee hebt er teveel voor te betalen.
Ik zou overigens ook naar de service en onderdelenvoorziening kijken, want die is vaak veel belangrijker.

Als je machine stuk is, wil je ook dat die het weer doet, en het liefst ook nog redelijk snel. Je investering wordt meer waard als je een machine van 15 jaar oud ook nog draaiend kunt houden. Ik denk dat die ervaringen veel belangrijker zijn als €50,- of €100,- meer korting. Die vergeet je snel als een klein onderdeel dat stuk is je machine onbruikbaar maakt.

De restwaarde van een Felder wordt ook vaak als pluspunt genoemd, neem dit ook nog mee in je overwegingen.
Het kopen van een machine is een lastig proces, waar een hoop geld en overwegingen bij gepaard gaan, het is geen koehandel met handjeklap voor de laagste prijs.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ook ik ben het met Tilliwilli eens.
Het bedrijf vraagt een prijs en je bepaalt zelf of je het waard vindt of niet.
Niemand dwingt je om zo'n machine te kopen.

Ikzelf heb 2 Hammers en ben er erg blij mee
Zoals al vaker op dit forum gezegd:
De prijs betaal je een keer, het plezier heb je iedere dag.

Maar vind je ze te duur, koop dan vooral een goedkopere machine.

Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Verschil tussen Festool en Felder is dat Festool een importeur heeft met daaronder een dealernetwerk. Felder heeft per land 1 importeur/verdeler, omdat het afzetgebied en de aantallen voor dat soort machines nou eenmaal lager is als de machines van Festool.

Festool is bestraft omdat de dealers de prijzen kregen opgelegd. Bij de machinehandel werkt dit wat anders, omdat het om kapitaalkrachtige goederen gaat. Dit soort constructies, waarbij de fabriek de prijzen bepaald is helemaal niet vreemd. Er zijn immers binnen 1 land geen concurrerende dealers, maar slechts 1 verdeler.
Ik maak met de metaalbewerkingsmachines niet anders mee, altijd 1 importeur/verdeler per land.
Concurreren gebeurd hier met de merken onderling, niet binnen 1 merk. Concurreren met andere landen gebeurd nu nog niet, het heeft ook meestal weinig zin. Meer afstand, meer transportkosten, taalbarrière en de dichtstbijzijnde importeur/verdeler krijgt toch weer de vragen en de service om op te lossen.

Als je het dus niet eens ben met de prijspolitiek van Felder, kijk je toch gewoon naar een Meber of Minimax zaagmachine.

Bovendien staren wij ons blind op korting, kijk nou eerst eens wat je krijgt. Als de andere merken dezelfde prijs/kwaliteit bieden, kun je een keuze maken. Is Felder beter, kies je daarvoor, zijn ze slechter, koop je een ander merk.

De reden dat het jullie kennelijk tegenstaat, is waarschijnlijk omdat je wel de Felder wil hebben, maar het idee hebt er teveel voor te betalen.
Ik zou overigens ook naar de service en onderdelenvoorziening kijken, want die is vaak veel belangrijker.

Als je machine stuk is, wil je ook dat die het weer doet, en het liefst ook nog redelijk snel. Je investering wordt meer waard als je een machine van 15 jaar oud ook nog draaiend kunt houden. Ik denk dat die ervaringen veel belangrijker zijn als €50,- of €100,- meer korting. Die vergeet je snel als een klein onderdeel dat stuk is je machine onbruikbaar maakt.

De restwaarde van een Felder wordt ook vaak als pluspunt genoemd, neem dit ook nog mee in je overwegingen.
Het kopen van een machine is een lastig proces, waar een hoop geld en overwegingen bij gepaard gaan, het is geen koehandel met handjeklap voor de laagste prijs.
Ook helemaal mee eens.
Als ik korting krijg op een machine moet ik die ook verdienen, bijvoorbeeld als goede klant die regelmatig koopt.
Ik moet er aan toe voegen dat ik bij de aankoop van mijn beide machines niet heb onderhandeld over de prijs of kortingen, maar de machines franco thuis geleverd heb gekregen. Zonder dat ik over de leveringsvoorwaarden gerept had!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Toch kan ik me een paar draadjes herinneren dat de service van Felder/Hammer niet altijd optimaal was terwijl de prijzen niet mis zijn.
Nou staat het merk bekend om z'n kwaliteit maar goede service is ook wat waard natuurlijk.
Ik heb zelf geen ervaring met het merk, ik had vroeger Robland maar het is wel goed als men dit ook meeneemt denk ik?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
De service van Felder is niet slecht, maar ook niet bijzonder. (Dat vind ik van Bijv. Festool dan weer wel.)
Ik heb problemen met de concurrentievervalsing die wordt gepleegd, wat jammer is want naar mijn mening prijst men zich daarmee de markt uit. De alternatieven zijn legio en men komt wel echt in het vaarwater van de topmerken op de diverse gebieden.
Niet handig en niet fair naar de klanten. Daar mag iedereen het mee oneens zijn, maar daar blijf ik echt bij.
Ik heb het bedrijf redelijk recent 2x de kans gegeven en ben er helaas niet uitgekomen. Dat vind ik oprecht jammer omdat ik graag eenrelatienopbouw met een leverancier, maar dat moet wel twee kanten op gaan en dat is naar mijn mening de laatste tijd niet meer het geval.
 

tuoh

Oud hout
Als je als fabrikant een "sterk" productgamma hebt is er geen behoefte om zelf je prijssetting te gaan ondergraven. Voor wat het machinegamma van Felder betreft, de fabrikant kent zelf de markt heel goed en weet wat de concurrentie kan aanbieden:D Daar zit er geen enkele tussen die een gelijkaardig, of beter product kan aanbieden voor dezelfde of een lagere prijs, waarom dan gaan stoeien met kortingen?
Om een kwalitatief evenwaardige (paneelzaag)machine te vinden moet je bijvoorbeeld als koper al gaan kijken naar de grote Duitse of Italiaanse fabrikanten, maar dan zit je al direct in een heel andere prijscategorie:p
Ik vind zowel bij Felder als Format4 dat de meeste machines hun prijs dubbel en dik waard zijn. Je moe maar eens kijken wat Ten............ vraagt voor zijn "oud ijzer" dat is pas wraakroepend.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Zoals Willem1958 het zegt, zo heb ik het wel meegemaakt.
Met de kwaliteit van de Hammer N4400 (en de Felder A12 afzuigunit) ben ik op zich blij.

Maar de service van Hammer is niet van dezelfde kwaliteit als de machine.
Ik heb ook best wat kritieken gelezen die ik herken.

Men lijkt te verwachten dat je gewoon tevreden bent, want je hebt een Hammer, en daarmee is het klaar.
En er mag best wat misgaan, maar als erg goede service heb ik het niet ervaren.

1- Een van de schroefdraden in de voet van de machine werd kapot geleverd.
Of ik zelf niet even een draadje kon tappen.
Ja, dat kan ik wel, maar het is toch geen tweedehands HBM die ik nog even moet opknappen?

2- De zaaggeleiders bleken vervolgens haastig en vooral verkeerd om gemonteerd.
Diverse schroeven zaten los. Heb ik zelf opgelost.

3- Twee klemringen die ik had mee besteld waren niet ingepakt.
Ook zelf maar even bij de bouwmarkt opgelost.

4- Bij de Felder A12 werd tot mijn verbazing (naïef?) geen stekker meegeleverd.
Toen ik hierover belde deed men wel begripvol en zond me meteen een stekker na... inclusief een onaangekondigde factuur van 17 euro plus verzendkosten.
Tja, stekkers kosten nu eenmaal geld. En verzenden ook.

5- Hoewel de machine degelijk is, raad ik iedereen af om de hoekaanslag te kopen.
Dit is werkelijk lachwekkende kwaliteit waar je iets van 100 euro extra voor betaalt.
Lastig te begrijpen dt Hammer dit als een accessoire durft te leveren bij deze machine.

Afrondend; Men staat je best netjes te woord, maar het voelt als een verplicht nummer.
En de kwaliteit in de details laat hier en daar wat te wensen over.

En dat doen andere bedrijven echt veel beter, ongeacht of ik daar net 2800 euro heb achtergelaten of niet.
Zo, dit als kleine relativering van de goede naam van Hammer.

Jammer van Hammer!
Maar onder de streep maakt mij niets chagrijnig.
Ik ga met die machine lekker planken zagen van een dikke kastanje!

Daarna ga ik op zoek naar een vlak en vandiktebank... A3-31 lijkt me prachtig, maar ik hoop van harte dat ik een andere optie dan Hammer vind... Tips iemand?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Voor het hele Hammer gamma en sommige Felder producten ben ik het met je eens André. Echter voor zagen van Format 4 zijn er premium alternatieven voor een vergelijkbare prijs. Advies zit er goed verschil tussen, maar na onderhandelen niet/nauwelijks meer. Dan heeft Felder dus wel degelijk concurrentie en kon ik er dus iig niet mee door een deur.

@willem11; ik zou de a3 31 gewoon kopen, topmachine voor wél een nette prijs. Gebruik er al jaren 1 in privé en niets dan lof.
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik wil het graag even opnemen voor de fabrikanten. Ben er zelf ook 1 maar dan in de medische sector. Vind het vrij normaal dat ze de prijzen hoog proberen te houden om de flinke ontwikkelingskosten terug te verdienen en ook nog eens een zo goed mogelijke service (=reputatie) te leveren. Wij kiezen er ook voor om per land 1 distributeur te hebben, nog niet eens zo zeer om onderlinge concurrentie tegen te gaan, meer omdat ook flink moeten investeren in demo spullen en in marketing en er een heel aan hebben dat iemand anders er met hun effort vandoor gaat en dan dus afhaken.
Korting geven wij ook zeer beperkt, je wilt onze spullen of niet, eigenlijk alleen indien het om het om relatief flinke aantallen gaat.
De markt houd ons wel scherp, ook zonder concurrentie, die hebben we niet.....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Bert, wat jij doet is eerlijk en zo werk ik ook.
Waar het hier om gaat is meer van prijzen manipulatie, Felder lijkt het te doen maar het is veel sprekender in de auto sector.

Vroeger kon je altijd wel nog onderhandelen en één keer per jaar waren er beurskortingen. Tegenwoordig moet je aan de catalogus prijs kopen omdat er al "kortingen" zijn in de vorm van gratis optie packs ter waarde van X duizend euros. Het probleem is dat tegenwoordig nagenoeg alle modellen van alle merken 9 maanden per jaar onder één of andere korting vallen. Wat er dus gaande is, is dat ze hun catalogus prijzen opblazen en dan het ganse jaar door nep acties doen waar ze doen alsof ze korting geven maar in de werkelijkheid betaal je de echte waarde. De acties zijn vaak 1 maand geldig wat de koper nog eens extra onder druk zet. Ik was 3 jaren geleden binnengelopen bij een VW dealer en kreeg dit voorgeschoteld, ik had hun spel meteen door en ben het opgestapt.

Het probleem is niet dat je niet mag onderhandelen of dat er geen of weinig kortingen of acties zijn, het probleem is dat ze je manipuleren. Net alsof ik een tafel maak die ik voor €1000 zou moeten verkopen om rendabel te zijn, dan gooi ik daar een prijs op van €3000 en maak overal reclame " tijdelijk €2000 korting, profiteer er snel van!!!"
Er zijn er hier tijdens de solden die keukens van zogezegd €18.000 opeens verkopen voor €5000 met reclame op de radio, sommigen zien daarin een goede zaak, ik zie bedrog.

Persoonlijk vond ik de manier van werken van Festool beter, vaste prijs, geen onderhandelen toegestaan, maar ook geen nep acties of kortingen met opgeblazen prijzen waar ze de klanten voor idioten nemen. Wil je hun machine? Dan betaal je daarvoor, geen marketing manipulaties om je onder druk te zetten enz...
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Houtbewerkers,

Volgens mij is dit een terugkerend thema en ik kan me alleen maar aansluiten bij het bovenstaande: concurrentie bestaat tussen de merken en daar kun je de beste prijs/kwaliteitverhouding uitzoeken. Kortingen zijn maar al te vaak een wassen neus en hoe dan ook is het aan jou om er in mee te gaan of niet. Ik weet alleen niet zeker of de prijs/kwaliteitverhouding voor alle dealers wel hetzelfde is. Als er - zoals Festool doet - verticale prijsbinding plaatsvindt of er in ieder geval door de importeur een stelsel wordt gecreëerd waarbij alle dealers dezelfde prijs berekenen en dus dezelfde marge per machine kunnen verdienen dan moet daar iets tegenover staan. Zoals Bert al zegt, dealers moeten investeren in demospullen, deskundigheid en voorraad en dat kost allemaal geld dat via de marges op de machines terugverdiend moet worden. Mijn probleem is dat niet alle dealers op die manier investeren. Ik ken behoorlijk wat festool dealers hier in het noorden die weinig deskundig personeel hebben rondlopen en vrijwel alles behalve de decoupeerzagen en invalzagen moeten bestellen. Op het moment waarop ik de derde 'speciaalzaak' binnenloop om nu eens een Domino DF700 in handen te kunnen houden en te testen en weer nul op het rekest krijg dan vraag ik me wel eens af wie hier het voorraad risico loopt. En ik kan zelf het boekje ook wel lezen, dus voordragen wat er in de folder staat is geen deskundig presales advies. Kortom: alle waar naar zijn geld, maar de waar van sommige dealers laat te wensen over, en dat zou festool Nederland zich wel eens mogen aanrekenen.

Groeten,
Hans
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.257
309
Heelsum
Laten we het eens van een andere kant belichten: de hoge prijs stelt de kwaliteits fabrikant in staat om door te gaan met ontwikkelen en leveren van zijn kwalitatief hoogwaardige product wat we allemaal graag willen hebben en vooral gebruiken. Lage prijzen en concurrentie tegen goedkope rommel zijn een opmaat naar verlies van de Europese topmerken. Willen we dat? Betalen we liever 300 euro meer of kopen we steaks geen Hammer meer?

Hoe vaak koop je een dergelijke machine, maakt dan een paar '00 euro echt veel uit?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tsja, het is altijd een wankel evenwicht tussen concurrentie en bedrjfsbescherming zoals de Felder groep doet door maar één dealer voor heel Nederland te hebben.
Natuurlijk is het niet goed als alles en iedereen elkaar kapot concurreert want daardoor zijn wel hele produktieketens naar China verplaatst met als gevolg dat er hier minder te verdienen valt.
Ook is het logisch als je kwaliteitsspul maakt dat je prijzen ook hoger liggen dan bij een Chinees.
Tegelijkertijd kan er daardoor een soort arrogante houding ontstaan en denken dat de klant er voor de leverancier is ipv dat de leverancier ervoor de klant is.
Ik herinner me nog het draadje van vorig jaar van iemand die een bovenfrees van Festool had met roestvorming en dan niet alleen een klein pitje roest, dat werd ook niet netjes opgelost door ze terwijl van zo'n bedrijf mag je wel wat verwachten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Vaak zijn problemen met service niet het gevolg van de bedrijfspolitiek ( klanten negeren), maar van onwil, onkunde of vergetelheid van individuele medewerkers.
Wat bij de ene medewerker onmogelijk blijkt is bij een andere onmiddellijk opgelost.
Of er wordt gevraagd wie je te woord heeft gestaan. Als je de naam gegeven hebt komt er een diepe zucht en 'a ja'.
Waarna het probleem netjes wordt afgehandeld.
Oordelen doe je niet op basis van één slechte ervaring.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hee Houtbewerkers,

Volgens mij is dit een terugkerend thema en ik kan me alleen maar aansluiten bij het bovenstaande: concurrentie bestaat tussen de merken en daar kun je de beste prijs/kwaliteitverhouding uitzoeken. Kortingen zijn maar al te vaak een wassen neus en hoe dan ook is het aan jou om er in mee te gaan of niet. Ik weet alleen niet zeker of de prijs/kwaliteitverhouding voor alle dealers wel hetzelfde is. Als er - zoals Festool doet - verticale prijsbinding plaatsvindt of er in ieder geval door de importeur een stelsel wordt gecreëerd waarbij alle dealers dezelfde prijs berekenen en dus dezelfde marge per machine kunnen verdienen dan moet daar iets tegenover staan. Zoals Bert al zegt, dealers moeten investeren in demospullen, deskundigheid en voorraad en dat kost allemaal geld dat via de marges op de machines terugverdiend moet worden. Mijn probleem is dat niet alle dealers op die manier investeren. Ik ken behoorlijk wat festool dealers hier in het noorden die weinig deskundig personeel hebben rondlopen en vrijwel alles behalve de decoupeerzagen en invalzagen moeten bestellen. Op het moment waarop ik de derde 'speciaalzaak' binnenloop om nu eens een Domino DF700 in handen te kunnen houden en te testen en weer nul op het rekest krijg dan vraag ik me wel eens af wie hier het voorraad risico loopt. En ik kan zelf het boekje ook wel lezen, dus voordragen wat er in de folder staat is geen deskundig presales advies. Kortom: alle waar naar zijn geld, maar de waar van sommige dealers laat te wensen over, en dat zou festool Nederland zich wel eens mogen aanrekenen.

Groeten,
Hans

Hans, die prijsafspraken bestaan niet meer, daar zijn ze dus voor op de vingers getikt. Heeft jou dealer niks op voorraad, is het mogelijk in de prijs terug te vinden. Zo niet, dan is het wellicht verstandig om inderdaad naar een andere te gaan. Het is wel zo dat je dan ook moet kijken of je wel een Dewalt of Makita in je handen kunt houden. De huidige prijzen verschillen tussen deze merken niet meer zoveel, dus moet je van de concurrenten ook net zoveel verwachten.

Festool biedt wel de meerwaarde als je naar 1 van de drie Experience Centers gaat. Daar staat het volledige programma en krijg je de kans om te proberen en vragen te stellen. Als je dit belangrijk vind, kun je van deze optie gebruik maken. Bovendien krijg je 3 jaar service plus.

Ik ben geen promotor van zowel Festool of Felder, maar vind dat je gewoon moet kijken wat je krijgt.
Mijn OF1010 bovenfrees die ik recent heb gekocht na een demo, is nauwelijks duurder als bijvoorbeeld de Bosch GOF1250. Biedt Bosch een experience center, heeft de Bosch dealer wel die machine op voorraad?

Kijk met dat soort vragen kun je bepalen of een machine voor je geschikt is, niet met extra korting.

Maar ik zoek dingen graag goed uit, dat wil ook niet iedereen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha William,

Je hebt helemaal gelijk dat Festool daarvoor beboet is door de Duitse mededingingsautoriteit, maar de sector kenmerkt zich nog steeds door - zoals het Hof het ooit zo mooi zei - 'een zekere starheid der prijsstructuur' waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat sommige dealers meeliften op de inspanningen van andere dealers. Hoe dan ook kan het uit om goed rond te kijken en je zelf goed voor te lichten, maar bij een domino ben je dan alleen zo snel uitgekeken ;).

Groeten,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.