Ik had beloofd om het systeem in beeld te zetten zodra ik het weer gebruikte want er is bijna niets over te vinden online.
Dus bij Felder en Hammer paneelzagen kan je in optie (enkel fabrieks-geïnstalleerd denk ik) een as nemen waarmee je een verstelbare groevenfrees op kan gebruiken.
In de VS zie je ze vaak dado stacks gebruiken, een soort van stapel speciale zaagbladen waarmee je brede groeven mee kan zagen, maar dat systeem is in Europa niet toegestaan. Dat komt doordat de zaagbladen binnen X aantal seconden moeten stoppen, en dus hevig geremd worden. Bij een dado stack zouden sommige van die bladen of de ganse stapel onderling kunnen verschuiven maar ook genoeg wringkracht uitzetten op de moer die ze aan de as vastzet, en die dus losdraaien.
Felder heeft hiervoor een oplossing gevonden die het veilig en legaal maakt om groeven te frezen op een zaagtafel. Rond de as zitten twee stangen die door de frees of zaagblad steken waardoor deze niet kan doordraaien op de as, maar ook de bout aan het uiteinde van de as kan niet door het bruusk remmen loskomen. De schroefdraad op die bouten is altijd links om te voorkomen dat die los zou draaien bij het opstarten, maar hier met een zwaar gereedschap dat snel moet stoppen heb je de kans dat deze los draait bij het stoppen. Hier zit de flens die tussen de bout en zaagblad/frees zit ook vast op de as zoals bij freestafels waardoor deze green wringkracht kan doorgeven naar de bout.
Opstellen van de frees:
Om de frees te gebruiken moet het zaagblad eraf, het zwarte deksel plaat, het spouwmes en de schijf die op de as zit. Daarna plaats je een houten deksel plaat erop die van beuken multiplex gemaakt is. deze moet je bij het eerste gebruik doorfrezen door de frees draaiend naar boven te doen gaan.
Daarna plaats je de twee helften van de frezen erop met de nodige tussenringen om de gewenste breedte te behalen, en dit allemaal zet je vast met een speciale flens en langere bout. De mijne kan van 12-20mm gaan, maar er is ook één van 6,3 tot 12mm.
Er zijn gewoonlijk 2 à 3 aanpassingen nodig om de exacte breedte te behalen, voordat je kan beginnen frezen moet je rekenen op minstens 10-15 minuten instellen tenzij je vaak dezelfde breedtes moet frezen en dan ergens opschrijft welke ringen je moet zetten.
Gebruik:
Felder is slim geweest om de rechterkant van de frees op ongeveer -15mm te zetten van de parallelgeleider ten opzichte van het zaagblad. Wil je dus een groef frezen op 100mm van de boord dan zet je de parallelgeleider op 115mm. In de werkelijkheid is het dichter bij 14,5mm dus moet je de geleider een halve mm meer naar links schuiven.
De maat op de afkortarm is steeds verschillend want die hangt af van de breedte van de frees.
Je mag NIET door het materiaal frezen, dus hoger dan het materiaal. En ook NIET met de frees onder een hoek werken, enkel recht op 90 graden.
Ook de hoogte is beperkt maar dat weet ik even niet meer vanbuiten, de Felder handleiding is zeer compleet en er is goed uitgelegd wat kan en wat niet kan.
Waarom?
Er is gewoonweg geen andere machine buiten een cnc frees die groeven kan frezen op zulke afstanden van de boord, en met het gemak en precisie van een paneelzaag.
het enige alternatief was met de bovenfrees of bovenfreestafel, maar daar heb je problemen met de niet instelbaarheid van de breedte, en het veel te lange instelwerk bij serie werk. Wil ik één groef frezen op 20cm van een boord dan ga ik zeker de bovenfrees nemen en het in 2-3 gangen doen, maar als je tientallen groeven moet maken dan is dit systeem zeer interessant.
Hiervoor had ik zulke constructies gemaakt met domino's, maar dit gaat bij serie werk toch sneller en het is ook preciezer. De constructie is ook veel steviger en je gebruikt geen schroeven of nagels.
Voordelen:
-Staat je toe om andere/meer methodes te gebruiken bij het maken van meubels, die zonder dit systeem niet betrouwbaar of snel genoeg waren om productief te zijn.
-Staat je toe om zeer precies groeven te maken zonder uitbreeksel.
-Kan samen met de afkortarm gebruikt worden als pennenbank, al heb ik dit nog nooit gedaan.
Nadelen:
-het opstellen neemt tijd in waardoor je het niet zo vaak gebruikt terwijl het juist vaak handig zou zijn.
-De frezen zijn aan de dure kant, maar ze zijn met wisselmessen en ze kunnen in theorie ook gebruikt worden op een gewone freesbank.
-Panelen of werkstukken moeten mooi plat zijn of aangedrukt tegen het oppervlak om aan een egale diepte te kunnen frezen
De optie om het gebruik toe te staan van deze frezen op je machine is eerlijk geprijsd ivm de totaal prijs van de machines, ik raad het dus zeker aan ook al denk je niet meteen dit nodig te hebben.
Timothy
Dus bij Felder en Hammer paneelzagen kan je in optie (enkel fabrieks-geïnstalleerd denk ik) een as nemen waarmee je een verstelbare groevenfrees op kan gebruiken.
In de VS zie je ze vaak dado stacks gebruiken, een soort van stapel speciale zaagbladen waarmee je brede groeven mee kan zagen, maar dat systeem is in Europa niet toegestaan. Dat komt doordat de zaagbladen binnen X aantal seconden moeten stoppen, en dus hevig geremd worden. Bij een dado stack zouden sommige van die bladen of de ganse stapel onderling kunnen verschuiven maar ook genoeg wringkracht uitzetten op de moer die ze aan de as vastzet, en die dus losdraaien.
Felder heeft hiervoor een oplossing gevonden die het veilig en legaal maakt om groeven te frezen op een zaagtafel. Rond de as zitten twee stangen die door de frees of zaagblad steken waardoor deze niet kan doordraaien op de as, maar ook de bout aan het uiteinde van de as kan niet door het bruusk remmen loskomen. De schroefdraad op die bouten is altijd links om te voorkomen dat die los zou draaien bij het opstarten, maar hier met een zwaar gereedschap dat snel moet stoppen heb je de kans dat deze los draait bij het stoppen. Hier zit de flens die tussen de bout en zaagblad/frees zit ook vast op de as zoals bij freestafels waardoor deze green wringkracht kan doorgeven naar de bout.
Opstellen van de frees:
Om de frees te gebruiken moet het zaagblad eraf, het zwarte deksel plaat, het spouwmes en de schijf die op de as zit. Daarna plaats je een houten deksel plaat erop die van beuken multiplex gemaakt is. deze moet je bij het eerste gebruik doorfrezen door de frees draaiend naar boven te doen gaan.
Daarna plaats je de twee helften van de frezen erop met de nodige tussenringen om de gewenste breedte te behalen, en dit allemaal zet je vast met een speciale flens en langere bout. De mijne kan van 12-20mm gaan, maar er is ook één van 6,3 tot 12mm.
Er zijn gewoonlijk 2 à 3 aanpassingen nodig om de exacte breedte te behalen, voordat je kan beginnen frezen moet je rekenen op minstens 10-15 minuten instellen tenzij je vaak dezelfde breedtes moet frezen en dan ergens opschrijft welke ringen je moet zetten.
Gebruik:
Felder is slim geweest om de rechterkant van de frees op ongeveer -15mm te zetten van de parallelgeleider ten opzichte van het zaagblad. Wil je dus een groef frezen op 100mm van de boord dan zet je de parallelgeleider op 115mm. In de werkelijkheid is het dichter bij 14,5mm dus moet je de geleider een halve mm meer naar links schuiven.
De maat op de afkortarm is steeds verschillend want die hangt af van de breedte van de frees.
Je mag NIET door het materiaal frezen, dus hoger dan het materiaal. En ook NIET met de frees onder een hoek werken, enkel recht op 90 graden.
Ook de hoogte is beperkt maar dat weet ik even niet meer vanbuiten, de Felder handleiding is zeer compleet en er is goed uitgelegd wat kan en wat niet kan.
Waarom?
Er is gewoonweg geen andere machine buiten een cnc frees die groeven kan frezen op zulke afstanden van de boord, en met het gemak en precisie van een paneelzaag.
het enige alternatief was met de bovenfrees of bovenfreestafel, maar daar heb je problemen met de niet instelbaarheid van de breedte, en het veel te lange instelwerk bij serie werk. Wil ik één groef frezen op 20cm van een boord dan ga ik zeker de bovenfrees nemen en het in 2-3 gangen doen, maar als je tientallen groeven moet maken dan is dit systeem zeer interessant.
Hiervoor had ik zulke constructies gemaakt met domino's, maar dit gaat bij serie werk toch sneller en het is ook preciezer. De constructie is ook veel steviger en je gebruikt geen schroeven of nagels.
Voordelen:
-Staat je toe om andere/meer methodes te gebruiken bij het maken van meubels, die zonder dit systeem niet betrouwbaar of snel genoeg waren om productief te zijn.
-Staat je toe om zeer precies groeven te maken zonder uitbreeksel.
-Kan samen met de afkortarm gebruikt worden als pennenbank, al heb ik dit nog nooit gedaan.
Nadelen:
-het opstellen neemt tijd in waardoor je het niet zo vaak gebruikt terwijl het juist vaak handig zou zijn.
-De frezen zijn aan de dure kant, maar ze zijn met wisselmessen en ze kunnen in theorie ook gebruikt worden op een gewone freesbank.
-Panelen of werkstukken moeten mooi plat zijn of aangedrukt tegen het oppervlak om aan een egale diepte te kunnen frezen
De optie om het gebruik toe te staan van deze frezen op je machine is eerlijk geprijsd ivm de totaal prijs van de machines, ik raad het dus zeker aan ook al denk je niet meteen dit nodig te hebben.
Timothy