Feedback houtskelet renovatie oude schuur naar werkplaats

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Dag forumleden,

Ik ben momenteel bezig met de plannen voor de renovatie van een oude tuinschuur naar een mooie werkplaats en nu vooral op zoek naar wat feedback over de constructie. Daarnaast zijn alle tips of alternatieve ideeën ook welkom, want het is mijn eerste grote hout bouwproject.

De voor -en achtermuren van de schuur zijn opgebouwd uit betonsteen, de zijmuren zijn opgebouwd met betonnen sleufpalen met daartussen betonnen platen en op sommige plaatsen met steen tussen gemetst. Op het geheel lag een houten roostering met golfplaten, waarmee ook de gevels waren bekleed. Het geheel is niet gefundeerd, maar staat al sinds 1953 stabiel, dus maak ik me geen grote zorgen over.

Bij de renovatie is nu een groot deel afgebroken. Asbest golfplaten dak/gevel + roostering verwijderd, en verder al het metselwerk en beton dat loszat afgebroken. Zie schets 1 voor wat overschiet. De resterende structuur is nog solide, enkel in de betonnen sleufpalen hier en daar betonrot, maar de roest ga ik behandelen + laagje verf.


Om niet volledig vanaf nul te moeten beginnen, zou ik op en rond de resterende structuur een volledig nieuw houtskelet voorzien. Zie schets 2 in bijlage. Dak zou ik bekleden met OSB/Underlayment – isolatie – vezelcement golfplaten. Gevels gelijkaardige opbouw. Zie laatste schets voor een idee van de volledige afwerking

Ik zoek vooral wat feedback over stevigheid en duurzaamheid van de basis houtstructuur. Zoals nu voorzien:

  • kolommen 6x15 bevestigd met kolomvoet op betonnen fundering (10cm boven maaiveld) + extra bevestigd in bestaande betonsleufpalen met slagpluggen (8x120)
  • 2x zijgordingen 6x15 bevestigd per kolom bevestigd met 2x slotbout of houtdraadbout M8.
  • Dwarse kepers 6x15 bevestigd aan zijgordingen met balkschoenen
Wat denken jullie van deze constructie en verbindingen?

Nog andere feedback en ideeën?

Alvast bedankt!

hudige staat.jpg

afm.jpgUVplan2.jpg
UVplan2af.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Oude zooi er af schuiven en nieuw bouwen. Wat er nu staat geeft geen enkele meerwaarde. Stort een betonplaat op isolatie en zet er een geisoleerde schuur in houtskelet op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova, Emilio en Marijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dak zou ik bekleden met OSB/Underlayment – isolatie – vezelcement golfplaten.
mag ik jou aanraden om de prijs van profielplaten te vergelijken met de golfplaten die je op het oog hebt ?
wanneer je profielplaten met isolatie er tussen neemt - wat men sandwichpanelen noemt - heb je ineens een volledig dag
die platen hebben een grotere stijfheid en vergen minder ondersteuning
afwatering naar achter ? wat ga je met het aanliggende kleine schuurtje doen ?

1642235601718.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
@Marijn @chevy66 Afbraak heb ik inderdaad overwogen, maar behouden van bestaande structuur bespaart me de volledige afbraak, afvoeren steenpuin, kosten nieuwe nieuwe betonplaat, etc. en aangezien de muren zowel voor en achter nog stevig gemetst zijn moet ik daar alvast geen volledig nieuwe wanden voorzien. De bestaande muren geven volgens mij ook extra stevigheid aangezien het houtskelet hieraan verbonden wordt.

@ZotVanHout Optie van sandwich panelen ook bekeken, maar zijn niet verkrijgbaar in uitvoering met natuurgrijze/cementgrijze vezelcement platen die ik om estethische redenen wil leggen...

Kleine schuurtje achter nog geen plan voor, maar voor afwatering voorzie ik uiteraard dakgoot en afvoer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dan zorg je dat de gordingen op de goede plek zitten voor je golfplaat en monteer je eerst de sandwichpanelen en schroef je daarna de golfplaat er door heen. Je kan die schroeven met die plastic kapjes in hele grote lengtes verkrijgen.
 

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
En heb je al een keuze gemaakt over hoe je het aan gaat pakken?
Ja hoor, min of meer zoals voorzien. Ik zou alleszins graag de oude schuur behouden. Geen werk/kosten met afbraak, bestaande structuur geeft een skelet om verder rond te bouwen + het heeft een leuke retro tegelvloer etc.

Ik heb vorig weekend reeds de kolom funderingen bekist en gegoten, nu klaar om met houtskelet te beginnen. Heb een paar aanpassingen uitgetekend voor de roostering (op basis van tecnische voorschriften eternit golfplaten + waar mogelijk laat ik de constructie nog extra dragen door de reeds bestaande gemetste muren.

Qua dakopbouw ga ik voor vezelcement golfplaat - onderdakfolie - rotswol tussen de roostering - (eventueel dampfolie - en binnen afwerking met overschot gipsplaat/OSB die ik heb liggen. Voor de wanden min of meer dezelfde opbouw.
 

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Met de komst van een baby'tje ben ik nog niet erg opgeschoten... Bijgevoegd wat foto's van de vooruitgang, kolomfunderingen gegoten en paalhouders gemonteerd. Zal binnenkort hout bestellen en aan het skelet beginnen.

Feedback nog steeds welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_20220727_205629_841.jpg
    IMG_20220727_205629_841.jpg
    220,6 KB · Weergaven: 144
  • IMG_20220727_205647_472.jpg
    IMG_20220727_205647_472.jpg
    136 KB · Weergaven: 144
  • IMG_20220727_205736_314.jpg
    IMG_20220727_205736_314.jpg
    111,1 KB · Weergaven: 141
  • IMG_20220727_205805_898.jpg
    IMG_20220727_205805_898.jpg
    136,2 KB · Weergaven: 171

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Als ik het goed heb gelezen krijg je een spouw van 2x6 = 12 cm. Waarmee ga je die isoleren?
 

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Gooi die boel toch plat, dit is echt geen beste basis en foutieve zuinigheid als je het mij vraagt. HSB neerzetten is veel sneller en nauwelijks duurder en dan komt het ook een keer af....
Begrijp je standpunt maar heb de afweging gemaakt om het op deze manier aan te pakken. Ik wil ook de originele tegelvloer behouden. Ook niet geheel akkoord met het financiële plaatje: kosten afbraak en afvoer, gieten betonplaat (er zou al een pompwagen moeten komen, ...). In feite bouw ik nu een eenvoudige HSB rond de bestaande structuur (ik zal minder hout nodig hebben. De muren voor en achter zijn gemetst en nog in goede staat, waarom zouden die plots gaan omvallen?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ga je de muren van binnen ook bekleden met hout?
Dan kun je veel makkelijker dingen ophangen.
Wat een treurige stukjes muur.
Ik zou alles omdoen en met een fris plaatje beton beginnen.
Dit is het ook net niet.
En bij eventuele verkoop nou niet bepaald waarde verhogend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
43
27
Puttershoek
Ik ben het eens met de vorige reacties; ik vermoed dat je er naderhand spijt van gaat krijgen als je de bestaande stukken laat staan.
Je hebt al meerdere soorten gevel door elkaar heen; ik zie baksteen, maar ook betonelementen i.c.m. metalen staanders en een muur met stukwerk. Elke muur heeft dus al z'n eigen eigenschappen (qua warmte en vochtoverdracht, etc.), het merendeel lijkt in niet al te beste staat te zijn, en daar wil je dan nog eens HSB tegen en tussen zetten.
Het komt op mij over als vragen om problemen met de afwerking en bevestiging van het je houtwerk en isolatie.

Je zou kunnen overwegen om, mits in goede staat, de lange wand met betonelementen te laten staan, maar de rest van het geheel zou ik verwijderen. Trommel een paar vrienden op, laat een flinke puincontainer komen en binnen een dag of twee heb je de andere muren verwijderd en afgevoerd. Naderhand maak je de lange zijde met betonelementen kaal (steenstrip en stukwerk er af) en dan heb je een redelijk basis.

Ik kan geen inschatting maken van de status van de vloer, aangezien die niet op de foto staat. Mocht deze nog goed zijn, zou je die kunnen laten liggen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik zou er in ieder geval een grotere deur in zetten mocht je ooit een project verzinnen van een wat grotere afmeting of een stevige machine aanschaffen kan dit er ook in/uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Kleine UPDATE + probleembje met haaksheid dakvlak

Ik ben intussen een eindje opgeschoten. Het houtskelet is zo goed als af en er is een dampopen onderdakfolie geplaatst om de boel tijdelijk al wat droog te houden.

Ik ga binnenkort Eternit ecocolor extra platen bestellen voor het afwerken van het dak + gevel. De grote raamopening vooraan werk ik af met transparante golfplaten van hetzelfde type.

Grote klussen nog te doen:
  • tengellatten op onderdakfolie + horizontale liggers erop voor montage golfplaten
  • onderdakfolie + latwerk voor gevelbekleding
  • isolatie
  • Monteren van golfplaten dak + gevels
  • Binnenafwerking met OSB of underlayment
Ik zit wel met een probleempje voor de montage van de golfplaten, namelijk bij het controleren van de diagonalen van het dakvlak om de haaksheid na te gaan bleek dit helemaal niet haaks te zijn. De ene diagonaal is bijna 10cm langer dan de andere. De breedte van het dakvlak is wel constant van voor naar achter. Ik zit dus met een parallellogram ipv een rechthoek, waarbij één lange zijde langer is dan de andere. Bestaande structuur was dus niet zo haaks als ik dacht en ik zal wel wat onnauwkeurig geweest zijn.

Het hoeft denk ik geen drama te zijn... ik heb voldoende oversteek van de golfplaten om het verschil op te vangen. Ik kan misschien ook nog één en ander rechttrekken met het plaatsen van de horizontale liggers op de tengellatten en het uitlijnen van de golfplaten?

Bedankt alvast voor jullie advies!
 

Bijlagen

  • IMG_20221014_171434_135.jpg
    IMG_20221014_171434_135.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 87
  • IMG_20221014_171510_560.jpg
    IMG_20221014_171510_560.jpg
    108,2 KB · Weergaven: 83
  • IMG_20221014_171528_341.jpg
    IMG_20221014_171528_341.jpg
    124,5 KB · Weergaven: 82
  • IMG_20221014_171546_393.jpg
    IMG_20221014_171546_393.jpg
    144,8 KB · Weergaven: 80
  • IMG_20221014_171606_597.jpg
    IMG_20221014_171606_597.jpg
    182,6 KB · Weergaven: 76

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Dat verschil vang je wel op. Ik vind het een leuk project en volg het met veel plezier.
Ik ben zelf ook niet zo van alles maar nieuw bouwen. Als het maar enigszins kan dan gebruiken wat nog goed is. In onze boerderij zitten nog oude bakelieten draaischakelaars, na een verbouwing gewoon weer gemonteerd, die gaan nog wel honderd jaar mee...:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.