Extra stevigheid verkrijgen overkapping in aanbouw

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hoi allen!

Ik ben bij mijn moeder een overkapping aan het bouwen van 9,80x3,25 met overstek aan de voorzijde van 25cm.

Nu heb ik de basis staan en ben ik begonnen met het plaatsen van het tegelwerk waar Zweeds Rabat tegenaan komt. Daarbij kwam ik er achter dat op 1 van de palen nog best veel speling zit, meer als gehoopt.

Op 3 van de 4 palen komen muren waar ik schoren in verwerk, maar deel blijft open. Echter bestaat de ringbalk hier niet uit 1 lengte, maar uit 2 delen. Als ik hier tegenaan dus zit er een paar cm speling in.

Op 1 tussenwand ontbreken de schoren nog, dus dat zal iets schelen. Op de uiteinden zijn de schoren al wel geplaatst.

Op de gordingen komt dakbeschot van 17cm breed, en de gordingen liggen ongeveer om de 55cm.

Zal het plaatsen van het Zweeds Rabat op de regels en het plaatsen van het dakbeschot/boeiboord zorgen voor extra stevigheid? Of zal ik toch op de paal zonder schoren een extra paal moeten plaatsen van voor naar achter en hier schoren bijplaatsen?

Graag jullie mening/tips/advies!!

Bij voorbaat dank 😀👌🏻

IMG_1095.jpegIMG_1099.jpeg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
De ontbrekende schoren en dakplaten van underlayment gaan nog wel een hoop verschil maken. Als je dak van plankjes wordt, dan is een extra schoor wel nodig denk ik. Dakplaten versprongen leggen, zodat je geen doorlopende naad hebt van achter naar voor.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zal het plaatsen van het Zweeds Rabat op de regels en het plaatsen van het dakbeschot/boeiboord zorgen voor extra stevigheid?
hebben we dezelfde terminologie ?
voor mij loopt een regel horizontaal, en een stijl/spijl vertikaal
als je op de stijlen - die een wand vormen - zweeds rabat zet, dan krijgen die voldoende stijfheid
ik zie geen reden om - van links naar rechts tellende - op de 3de staander dwars op de lengte van de overkapping een schoor te plaatsen
Dakbeschot wordt van Douglas plankjes, 18x175, 2 schroeven per gording en lengtes van 4 meter
Op de gordingen komt dakbeschot van 17cm breed, en de gordingen liggen ongeveer om de 55cm.
dus hout ipv bv glas, polycarbonaat of pannen ?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
546
130
Wanneer je op de 4 hoekpalen elk 2 schoren zet in beide richtingen is dat al voldoende, zeker samen met rabat op de wanden.
Dakbeschot zorgt voor stijfheid in het dakvlak
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Eerst maar eens kijken hoe het is na alle betimmeringen. Lijkt me dan al een solide geheel te zijn. Zo niet kun je altijd nog een schoor er in zetten.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Achteraf een schoor plaatsen zal lastiger worden. Er zit namelijk geen ringbalk tussen deze 2 palen, en daarmee dus ook geen mogelijkheid een schoor op te bevestigen. Zodra het dak er op zit zal het ook lastiger worden nog een ringbalk bij te plaatsen, maar zeker niet onmogelijk. Ik zal eerst alle schoren op hun plek zetten en de eerste wanden voorzien van zweeds rabat. Dan maar eens kijken hoe we er voor staan!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Als je horizontale beweging bedoeld in de richting van de pijl die je hebt getekend, dan zal pas bij het dakbeschot deze beweging er uit zijn. Daar krijg je een stug vlak van.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik zou de constructie stevig bouwen en de stabiliteit niet van de aftimmering laten afhangen. Die moet vervangen kunnen of weggehaald kunnen worden zonder meteen instabiliteit te veroorzaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.