Excentrische schuurmachine en in de olie zetten.

pierot

Nieuw lid
20 jan 2022
2
0
Belgie
Ik heb mijn zinnen gezet op een excentrische schuurmachine omdat ik toch geregeld wat hout installatie klaar maak: opschuren, in de olie zetten.
Voor het opschuren zal het me natuurlijk erg helpen. Zijn er pads voor de schuurmachine die je kan gebruiken om de olie te verspreiden. Wordt dat gedaan? Of blijf ik daar best met borstel en doek werken?

alvast bedankt
 

jorisvh

Post veel
parketvloeren worden met een woodboy geboend na het oliën. die draait gewoon rond, niks excentrisch of random orbit aan. en is dus om te boenen, niet om te verspreiden.

voor meubelstukken zou het ook moeten kunnen en heb dat al gezien op YouTube.
maar daar heb je volgens mij een Rotex voor nodig die random orbit + geforceerde rotatie kan. geen “gewone” excentrische schuurder die enkel random orbit doet.

zie ook
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Wim Kluck

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Hmm,
Ik zou niet weten, waarom je geen poetspads, zoals je bij de autodetail handel kunt kopen, op een excentrische schuurmachine met regelbaar toerental kunt gebruiken.
Nu heb ik zo’n detailmachine. Nog nooit op hout geprobeerd, omdat ik dat tot nu toe nog altijd met de hand gedaan heb. Ook nog nooit op mijn excentrische machine geprobeerd.
Heb je echter een excentrische machine kun je het altijd eens proberen met zo’n pad. Ik zou dan voor de wollige pads gaan. Die zijn er ook in diverse diameters.


Bijvoorbeeld: Polijstpads kopen ? | Carclean.com
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.843
2.668
Gaanderen
Volgens mij is het probleem van de meeste schuurmachines de beweging. Er is geen echte rotatie zoals die er bij een slijp/polijstmachine wel is. De schuuruitslag zit meestal tussen de 2-3mm en bij een enkele 5 en 8 is al zeldzaam. Alleen machine's als de rotex of gelijkwaardig hebben een echte roterende werking. Gewone schuurmachines doen wel iets maar met de hand gaat het zeker zo snel.
 

pierot

Nieuw lid
20 jan 2022
2
0
Belgie
Bedankt voor de reacties. Ik onthoud dat het waarschijnlijk even goed / beter met de hand gaat.
Ik heb hier in de lokale doe-het-zelf wollige pads gevonden en die ga ik zeker eens uittesten op een stukje. Ik laat het resultaat hier weten.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Kan gewoon met de Rotex , wel een andere zool eronder
Festool heeft ook diverse pads om te gebruiken
Diverse tafelbladen al in de hardwarematige olie gezet werkt perfect
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.