Beste forumleden,
Vlug iets gedraaid waarvan het idee op het moment van het draaien is ontstaan, namelijk een excentrisch mini schaaltje.
Laat ons zeggen dat het een klein experiment geworden is.
Ik ben gestart met een stukje meranti die al een hele tijd blijft liggen omwille van de saaie kleur als houtstructuur vind ik persoonlijk.
Mijn blok had een diameter van 120 mm en een dikte van 65 mm.
Hier het eindresultaat waarvan de stappen volgen hoe het werd gerealiseerd.

Het realiseren zelf.
Opspannen tussen de centerpunten.

Een kraagje aandraaien om in een klauwkop te kunnen plaatsen plus op een zo groot mogelijke diameter grof draaien (+/- 112 mm).

Meranti blok in de klauwkop plaatsen.

Vorm draaien die de onderkant van het schaaltje moet worden.

De vorm schuren tot korrel 400.

Afwerken met shellawax.

Werkstuk wat schuin opspannen in de klauwplaat. Dit is ongeveer een 6 à 7 mm verplaatst geweest.

De voorkant vlak draaien en hier moet men zeker attent zijn;
Er moet op een tamelijke hoge snelheid gewerkt worden om het happen te vermijden van uw beitel.
Voeling is hier ook een must.

De binnenvorm draaien en weer is er hier zeker een concentratie bij nodig wegens het werkstuk die excentrisch draait.

Binnenvorm schuren tot korrel 400 en afwerken met shellawax.

Werkstuk uit de klauwkop nemen en weer recht plaatsen om te kunnen los/afdraaien.
Aan de ingeperste groefjes van de bekken die zich afgetekend hebben is dit zeer gemakkelijk om recht te plaatsen.

Los/afdraaien werkstuk tot een zekere diepte.

Als laatste bewerking om het werkstuk los te maken werd het laatste deeltje afgezaagd met een rugzaag;
De draaibank stond op dit moment niet aan.
Het afzagen werd voornamelijk gedaan uit veiligheidsredenen doordat het werkstuk excentrisch draait. Het is dus niet vast te nemen al draaiend.

Laatste restje wegsnijden met de hand en wat schuren om vervolgens af te werken met shellawax.

De bedoeling is nu om nog een groter exemplaar te maken met nog wat meer details aan.
Het eindresultaat krijg je dan ook te zien binnenkort.
Ah ja, ik start binnenkort weer een tamelijk groot, boeiend project.
Groetjes Sirjacobs Didier.
Vlug iets gedraaid waarvan het idee op het moment van het draaien is ontstaan, namelijk een excentrisch mini schaaltje.
Laat ons zeggen dat het een klein experiment geworden is.
Ik ben gestart met een stukje meranti die al een hele tijd blijft liggen omwille van de saaie kleur als houtstructuur vind ik persoonlijk.
Mijn blok had een diameter van 120 mm en een dikte van 65 mm.
Hier het eindresultaat waarvan de stappen volgen hoe het werd gerealiseerd.

Het realiseren zelf.
Opspannen tussen de centerpunten.

Een kraagje aandraaien om in een klauwkop te kunnen plaatsen plus op een zo groot mogelijke diameter grof draaien (+/- 112 mm).

Meranti blok in de klauwkop plaatsen.

Vorm draaien die de onderkant van het schaaltje moet worden.

De vorm schuren tot korrel 400.

Afwerken met shellawax.

Werkstuk wat schuin opspannen in de klauwplaat. Dit is ongeveer een 6 à 7 mm verplaatst geweest.

De voorkant vlak draaien en hier moet men zeker attent zijn;
Er moet op een tamelijke hoge snelheid gewerkt worden om het happen te vermijden van uw beitel.
Voeling is hier ook een must.

De binnenvorm draaien en weer is er hier zeker een concentratie bij nodig wegens het werkstuk die excentrisch draait.

Binnenvorm schuren tot korrel 400 en afwerken met shellawax.

Werkstuk uit de klauwkop nemen en weer recht plaatsen om te kunnen los/afdraaien.
Aan de ingeperste groefjes van de bekken die zich afgetekend hebben is dit zeer gemakkelijk om recht te plaatsen.

Los/afdraaien werkstuk tot een zekere diepte.

Als laatste bewerking om het werkstuk los te maken werd het laatste deeltje afgezaagd met een rugzaag;
De draaibank stond op dit moment niet aan.
Het afzagen werd voornamelijk gedaan uit veiligheidsredenen doordat het werkstuk excentrisch draait. Het is dus niet vast te nemen al draaiend.

Laatste restje wegsnijden met de hand en wat schuren om vervolgens af te werken met shellawax.

De bedoeling is nu om nog een groter exemplaar te maken met nog wat meer details aan.
Het eindresultaat krijg je dan ook te zien binnenkort.
Ah ja, ik start binnenkort weer een tamelijk groot, boeiend project.
Groetjes Sirjacobs Didier.
Laatst bewerkt: