Excenterschuurmachine rond de 200 euro: Metabo SXE 450 TurboTec of Hikoki SV15YCWBZ of Milwaukee ROS150-E-2

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
Laatst bewerkt:

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Al jaren zeer tevreden de Metabo in gebruik. Met de overige geen ervaring. Pluspunt van de Metabo is dat je de slag (schuurcircel) kan veranderen tussen 2.8 en 6.2mm wat het geschikt maakt voor fijn en grof werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Al jaren zeer tevreden de Metabo in gebruik. Met de overige geen ervaring. Pluspunt van de Metabo is dat je de slag (schuurcircel) kan veranderen tussen 2.8 en 6.2mm wat het geschikt maakt voor fijn en grof werk.
Gebruik je dat vaak dat je de slag veranderd? Ik zit een beetje met een zelfde soort zoektocht, en ik wil graag een allround machine. En hoe is de stofafzuiging daarvan?
 

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
Al jaren zeer tevreden de Metabo in gebruik. Met de overige geen ervaring. Pluspunt van de Metabo is dat je de slag (schuurcircel) kan veranderen tussen 2.8 en 6.2mm wat het geschikt maakt voor fijn en grof werk.

Dat kunnen alledrie de machines.
Gebruik je die optie veel?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
zelf heb ik ook de SXE450 maar als je veel gaat schuren dan is het toch wel een zware machine op den duur en daarom heb ik dan ook de Mirca kloon van Metabo SXE150 erbij gekocht

als je veel grof schuurwerk voor de boeg hebt, dan is het zinvol om de slag van de 450 te veranderen, je merkt echt het verschil
 

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Dat kunnen alledrie de machines.
Ik heb enkel ervaring met de sxe.
Gebruik je die optie veel?
Regelmatig, het wijzingen hiervan gaat letterlijk in een handomdraai.

Wat betreft de stof afzuiging. Ik heb er zelf een ctl midi aan hangen en gebruik festool schuurpapier. Bij het schuren van oppervlakten waarbij de hele schuurzool gebruikt wordt wordt alle stof keurig de zak in gezogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
Goeie tip KMook!

Hoe ik het nu lees is dat die Metabo best een goed toestel is, en dat die 2 andere toestellen nog wat nieuw zijn.
Ik ga nog even moeten nadenken. Milwaukee is een goede reputatie aan het opbouwen. Langs de andere kant ben ik tevreden over de toestellen van Hikoki/Hitachi: voor mijn gebruik zijn ze meestal goed genoeg.
Het prijsverschil op amazon is ook spectaculair voor die Hikoki.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Pluspunt van de Metabo is dat je de slag (schuurcircel) kan veranderen tussen 2.8 en 6.2mm wat het geschikt maakt voor fijn en grof werk.
Die optie van uitslag veranderen heeft de Hikoki ook, Metabo en Hikoki zijn zuster bedrijven het zou me niks verbazen als beide machines nog meer overeenkomsten hebben.

Wat betreft de Milwaukee, volgens mij is die precies t zelfde als mijn oude AEG lomp ding, sterk maar zwaar en trilt veel meer dan m'n Mirka.

Volgens mij zien ik het schuur uitslag verander knopje van dat m'n AEG heeft ook zitten op de foto van de Milwaukee maar de tekst is nogal summier.
 

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
Die optie van uitslag veranderen heeft de Hikoki ook, Metabo en Hikoki zijn zuster bedrijven het zou me niks verbazen als beide machines nog meer overeenkomsten hebben.
Nu je het zegt: ze lijken heel sterk op elkaar. En de specs zijn identiek. Alleen is de metabo iets lichter, maar het verschil zit hem misschien in het wegen met en zonder de kabel (300gram).

Dus dan gaat het tussen de milwaukee en de goedkoopste van de 2 andere.

Die milwaukee heeft geen standaard stofafzuiging.
Dus bij deze is het beslist :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.