Examenstuk voor HMC "Mijn droomstoel"

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Overigens is voor het berekenen van de zgn Springback een handige formule die in onderstaande afbeelding verduidelijkt wordt.
Bekijk bijlage 33029

Kweenie, maar dat lijkt me een volstrekt empirische nattevingerbenadering. Ik zou het zelfde kunnen verwoorden in de termen: "het zal niet helemaal vormvast blijven". Er zijn zoveel parameters die springback kunne beïnvloeden die niet in deze 'formule' terugkomen dat ik het zelfs als vuistregel niet heel serieus kan nemen. Het suggereert bijvoorbeeld dat bij een laminaat van 2 lagen de 'springback' altijd 50 % is, onafhankelijk van materiaal, lijmsoort, mate van buiging, dikte van de lagen, wijze van drogen etc. Dat strookt niet met mijn verwachtingen, maar ook niet met mijn ervaringen met feitelijk lijm/buigwerk.
 

tuoh

Oud hout
Kweenie, maar dat lijkt me een volstrekt empirische nattevingerbenadering. Ik zou het zelfde kunnen verwoorden in de termen: "het zal niet helemaal vormvast blijven". Er zijn zoveel parameters die springback kunne beïnvloeden die niet in deze 'formule' terugkomen dat ik het zelfs als vuistregel niet heel serieus kan nemen. Het suggereert bijvoorbeeld dat bij een laminaat van 2 lagen de 'springback' altijd 50 % is, onafhankelijk van materiaal, lijmsoort, mate van buiging, dikte van de lagen, wijze van drogen etc. Dat strookt niet met mijn verwachtingen, maar ook niet met mijn ervaringen met feitelijk lijm/buigwerk.

Misschien eigenaardig deze bovenstaande formule, maar die paar parameters zijn wel degelijk voldoende om de mate van terugveren tot op de mm nauwkeurig te bepalen, ongeacht de houtsoort zelfs. Stond ik ook van te kijken maar de praktijk liegt niet. Heb de formule al toegepast bij gelamineerde bogen in Ipé, Sipo en Grenen, en telkens is de reële gemeten waarde quasi identiek aan de waarde volgens bovenstaande formule:cool:
 

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Voor wat betreft de springback, het was mijn bedoeling een en ander te verduidelijken (met name de vraag van SereN) en hoe ik het op school heb geleerd. Gezien de resultaten die ik heb behaald met het geleerde neem ik nog steeds aan dat de behandelde theorie klopt.
Over het maken van een zwaluwstaart zijn ook zoveel theorieën en uitvoeringen dat iedereen wel gelijk heeft. En dat geldt voor zoveel meer bewerkingen...
Dus ik zou het op prijs stellen als er behoefte is aan een discussie over een specifiek onderwerp om dat in een aparte posting te doen. Met de juiste titel krijg je ook nog eens veel meer input en kunnen we veel van elkaar leren.

De stoel

De zitting is in model gezaagd en ik heb er drie gaten in gemaakt om daar M10 slagmoeren in te plaatsen. Vervolgens is de zitting naar de stoffeerster die hem prachtig gestoffeerd heeft!
IMG_3777.jpgIMG_3778.jpg
IMG_3780.jpg
Volledig "blindgenaaid"
IMG_3779.jpgKlaar!

De regels (voor en achter) heb ik volgens het noten-esdoorn-noten principe opgebouwd.
Nu wordt het spannend, ik wil ze met domino's plaatsen en dus moeten er gaten gemaakt worden....
Na veel meten, tekenen, tape plakken en eindeloos controleren is er het moment om de domino gaten te frezen.
IMG_3452.jpg
En "voila" het gat zit goed!
IMG_3454.jpg
En de twee poten passen exact recht op elkaar (zonder de regels) Het bewijs dat alle gaten goed gefreesd zijn!

IMG_3601.jpg

Omdat de zitting tweederde voor de zitregel uitsteekt, en de draaibelasting aanzienlijk is, heb ik er voor gekozen om de zitregel weer met de zelfgemaakte reuzedomino's te plaatsen.
Deze deuvels zijn 50mm breed, 8mm dik en 40mm lang.
De sleuven voor deze domino's heb ik "ouderwets" met de hand uitgestoken en het past uitstekend! (helaas heb ik geen foto hier van...

Tot zover, ik kom z.s.m. het vervolg
 

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Bijna klaar!

De stoel gaat richting het eindstadium. Arm/rugleuning monteren, spijlen plaatsen en de zitting monteren.

Als ik de zitting (niet bekleed) even plaats dan vind ik hem toch wel ver naar voren uitsteken en vraag mij af of hij het gewicht van een volwassen persoon kan houden.
IMG_3662.jpg
Maar goed, het origineel is precies zo, dus het zal wel goed komen...

Om de armleuning op de poten te monteren plaats ik een ronde deuvel. Even uitkienen met de gaten boren, lijm er op en een spanband en steun erbij plaatsen.
IMG_3676.jpg

Alles komt mooi op zijn plaats en nu is het de beurt om de spijlen te monteren.
De plaats van de gaten voor de spijlen heb ik al uitgezet, maar nu de hoek (alle gaten onder een andere hoek...) bepalen en juist boren.
Ik ben nogal praktisch ingesteld en heb het als volgt gedaan:
De spijl met overmaat aan de leuning vast maken met een stuk tape, vervolgens op zijn plaats houden bij de regel. Nu de boormachine in (nagenoeg) dezelfde hoek erbij houden en dan het gat boren.
Als dit gat er in zit dan op dezelfde manier het gat in de leuning bepalen en boren.
Het is best spannend maar alle spijlen zitten volledig spanningsvrij op hun plaats!
Nu ze allemaal "droog" passen is het moment gekomen om ze te lijmen.
Hier is het wel fijn om hulp te hebben van iemand die verstand van zaken heeft en begrijpt wat er moet gebeuren: lijmen, vasthouden en doorwerken:)
Klasgenoot Ernst Kuhne heeft mij hierbij goed geholpen!
IMG_3677.jpg
IMG_3678.jpg
IMG_3679.jpg
IMG_3680.jpg

IMG_3682.jpg

Wederom ben ik erg tevreden over het resultaat!
Nu wordt het tijd om de stoel op te poetsen. Lijmresten, potloodstreepjes etc etc verwijderen en schuren maar.
IMG_3798.jpg
IMG_3800.jpg


Voor de afwerking heb ik Osmo olie gebruikt.
IMG_3813.jpg

En hij is klaar!!

Klaar voor beoordeling voor mijn examen, inclusief al het papierwerk zoals:tekeningen, houtstaat, werkvoorbereiding, werkvolgorde en "het verhaal achter de stoel"
IMG_3826.jpg

En mijn examenwerk is beloond met een 9 !!!

En ook nog eens een ereplaats op de School expo!

IMG_3837.jpg

De kers op de taart:
IMG_3836.jpg

Een woord van dank gaat uit naar Ernst Kühne (handige en begripvolle hulp met monteren) en Peggy Fagnotti voor het stofferen.

Oh ja, er kan gerust een volwassen persoon op zitten, de zitting en de constructie houden het uitstekend:)

Ik hoop dat jullie, forumleden, er wat aan hebben gehad (al was het maar het leesplezier). Voor mij was het erg leuk om dit met jullie te delen!

Hartelijke groet, Addy Boers
 

Bijlagen

  • IMG_3777.jpg
    IMG_3777.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 517
  • IMG_3799.jpg
    IMG_3799.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 516
A

Athanor

Guest
Schitterend resultaat Addy!! Proficiat! Inderdaad, wat Pieter als zegt, neem hem mee naar de open dag hout en laat hem in de gezamenlijke woodworking.nl stand nog eens zien!


Complimenten! Fons
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wow! Die stoel is echt mooi geworden!
Dank je ook voor het verslag, heb er een hoop van geleerd!
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Prachtig! Die spijlen boren is iets wat ik, voorlopig (?), helemaal niet zou zien zitten. Daar komt toch heel wat ervaring/fingerspitzengefuhl bij kjken medunkt... Knap! Om die te plaatsen 'buig' je de spijlen dan zo, totdat je beide uiteinden in de gaten krijgt? Ook spannend...
 
Laatst bewerkt:

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Van harte gefeliciteerd met het eindresultaat! En hartelijk dank voor het uitgebreide verslag: erg leuk en leerzaam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.