Even voorstellen

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik al lid van dit forum en kijk ik er regelmatig op. Nu is het tijd om mij kort voor te stellen.

Mijn naam is Chris en ik woon samen met mijn vrouw, zoontje van 3 jaar en dochter van 4 maanden in Nijmegen. Houtbewerking heb ik altijd erg mooi en interessant gevonden maar ik heb nooit echt de stap gezet om mij daarin te verdiepen.

Ik heb al een paar projectjes gedaan en hoewel ik er best tevreden over ben zijn ze niet perfect. Daarom wil ik in januari 2020 beginnen met een cursus meubelmaken bij Kopshout in Nijmegen (mochten er van jullie ervaring hebben hiermee dan hoor ik dat graag).

Mijn werkplaats:
Ik heb er nu even geen goede foto van.
werkplaats.PNG
Ik heb een garage die voornamelijk gebruikt wordt als fietsenstalling en proviandkast. Ook staat er een grote amerikaanse koelkast in. De ruimte die overblijft mag ik gebruiken als werkplaats. (wel moet ik steeds fietsen en spul verplaatsen om iets te kunnen doen).
Ik heb de volgende gereedschappen:
- klein handgereedschap zoals hamers, schroevendraaiers etc
- 3 japanse zagen (dozuki, kataba en ryoba)
- cirkelzaag van DeWalt
- decoupeerzaag Bosch gst 160ce
- bovenfrees van een goedkoop merk
- kantenfrees Katsu
- electrische tacker
- en mogelijk nog wel wat vergeten.

- graag zou ik mijn werkplaats uitbreiden met een tafelzaag (dewalt dw745), kolomboor en lintzaag (maar dat is nog even sparen)

Mijn ervaring:
Deze is zéér beperkt. Ik begin meestal met een tekening (gewoon met papier en potlood). Ik heb weleens sketchup gebruikt maar ik merk dat dat mij erg veel tijd kost.

Ik heb al een kast gemaakt in onze bijkeuken waarin de wasmachine en droger staan. Materiaal is OSB.
tekening kast bijkeuken.PNG
1602234909022.png

Klein oefenprojectje onder de trap.
oefenproject.PNG


Verder heb ik zelf een houten vlonderterras gelegd. Maar dat is vrij recht toe recht aan.

Volgende (huidge) project:
In de hal wil ik een kast maken, een bankje en een radiatorcover. Op de foto van het oefenproject kun je door de glazen deur een deel van de gang zien. Om de metalen locker wil ik een houten ombouw maken. Links daarvan komt een bank van een schaaldeel. Tegen de linkerwand komt een kast met aansluitend een radiatorcover (dus over de gehele muur). Hoogte ongeveer 111 cm en 250 lang/breed. De cover en kast wil ik uit 1 lange plaat maken. De cover wil ik in een kunstzinnig ontwerp zagen/frezen. en de kastdeuren krijgen dezelfde behandeling. Ik ben nog in ontwerpfase en zal zeker tegen problemen aanlopen. Wellicht maak ik er wel een thread van zodat ik jullie om hulp kan vragen.

radiator cover design.PNGradiator ombouw.PNGkast hal.PNG

Sorry voor de lange post en de vele foto's.
Ik hoop dat ik veel kan leren op dit forum en zal mijn best doen om af en toe iets te posten.

Met vriendelijke groet,

Chris
 

Bijlagen

  • kast bijkeuken.PNG
    kast bijkeuken.PNG
    1,2 MB · Weergaven: 2

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
558
Welkom Chris,
Leuk patroon op de radiatorbekleding. Het is wel handig om te zorgen dat koude lucht gemakkelijk onder binnenstroomt en de warme lucht er boven weer uit. Dus de mantel op pootjes en roosters of sleuven bovenin.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dag Chris, welkom! Een cursus meubelmaken is altijd een goede investering: leuk om te doen en je vaardigheden groeien, waardoor je straks ook gemakkelijker aan wat uitdagender projecten begint. De kast die je in de bijkeuken hebt gemaakt ziet erprima uit hoor.
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Welkom Chris,
Leuk patroon op de radiatorbekleding. Het is wel handig om te zorgen dat koude lucht gemakkelijk onder binnenstroomt en de warme lucht er boven weer uit. Dus de mantel op pootjes en roosters of sleuven bovenin.
Hoi
Welkom Chris,
Leuk patroon op de radiatorbekleding. Het is wel handig om te zorgen dat koude lucht gemakkelijk onder binnenstroomt en de warme lucht er boven weer uit. Dus de mantel op pootjes en roosters of sleuven bovenin.
Hoi Kor,

dank voor je reactie. Dit wist ik eigenlijk wel maar staat inderdaad niet op mijn ontwerp. Dus goed punt.

ik wil inderdaad aan de onderkant een sleuf maken. Boven komt ruimte 10 cm tussen radiator en plank. Zo kan de lucht vrij circuleren. Omdat ik het patroon wil uitzagen komen er voldoende sleuven in de plaat waar de warmte uit kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Dag Chris, welkom! Een cursus meubelmaken is altijd een goede investering: leuk om te doen en je vaardigheden groeien, waardoor je straks ook gemakkelijker aan wat uitdagender projecten begint. De kast die je in de bijkeuken hebt gemaakt ziet erprima uit hoor.
Dank je. Ik ben ook tevreden met de kast hoor. Heb ook veel tijd besteed aan het tekenen en meten. Wilde namelijk zo min mogelijk platen gebruiken. De kast staat stevig en dient zijn doel, maar op enkele plekken is de aansluiting van platen niet zo mooi als gehoopt. Heeft denk ik te maken met de muur en plafond die niet haaks zijn. Hierdoor komen er kleine verschillen in vergelijk met de tekening.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dag Chris,

Welkom.

Ik kom zelf ook uit Nijmegen en heb in een grijs verleden de cursus bij Kopshout gedaan. Het was een prima cursus, waar de nadruk echt ligt om het ambachtelijke werk. Ik heb er veel van geleerd, vooral op het gebied van vertrouwen in mijn zaag- en schaaftechnieken.

Groet!
Meron
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Dag Chris,

Welkom.

Ik kom zelf ook uit Nijmegen en heb in een grijs verleden de cursus bij Kopshout gedaan. Het was een prima cursus, waar de nadruk echt ligt om het ambachtelijke werk. Ik heb er veel van geleerd, vooral op het gebied van vertrouwen in mijn zaag- en schaaftechnieken.

Groet!
Meron
Hoi Meron,

dank voor je reactie. Ik had ook het idee dat dit een cursus is waarbij je leert goed met de handen te werken. Dat is ook wat ik wil.
Jij hebt de cursus waarschijnlijk nog bij de vorige eigenaars gedaan, of niet?
Kopshout is namelijk overgenomen omdat de oprichters op leeftijd waren.
Ik heb er iig veel zin in. Nu hopen dat Corry snel weg gaat zodat het ook doorgaat.
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Welkom Chris,

ik zie dat jij ook je ontwerpen gewoon nog op ouderwets papier tekent :p.
Ben ik toch niet de enige die dat blijft doen.

Groet Edwin
Ja het werkt bijna therapeutisch om lekker te tekenen met potlood. Kan er echt van genieten als mijn plaatje in mijn hoofd vorm krijgt op papier.
Ik ben ook wel bezig met sketchup hoor. Je kunt er veel meer mee. Maar het kost me erg veel tijd om het te leren.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoi Meron,

dank voor je reactie. Ik had ook het idee dat dit een cursus is waarbij je leert goed met de handen te werken. Dat is ook wat ik wil.
Jij hebt de cursus waarschijnlijk nog bij de vorige eigenaars gedaan, of niet?
Kopshout is namelijk overgenomen omdat de oprichters op leeftijd waren.
Ik heb er iig veel zin in. Nu hopen dat Corry snel weg gaat zodat het ook doorgaat.
Ja, klopt. Toendertijd waren ze bezig de eerste nieuwe partner binnen te halen. Ik ben pas nog een keer langsgegaan. De nieuwe generatie is goed bezig.

Waar in Nijmegen woon je?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Dag Chris, welkom! Een cursus meubelmaken is altijd een goede investering: leuk om te doen en je vaardigheden groeien, waardoor je straks ook gemakkelijker aan wat uitdagender projecten begint. De kast die je in de bijkeuken hebt gemaakt ziet erprima uit hoor.
Zou de cursus gegeven gaan worden met de coronacrisis?
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Ja, klopt. Toendertijd waren ze bezig de eerste nieuwe partner binnen te halen. Ik ben pas nog een keer langsgegaan. De nieuwe generatie is goed bezig.

Waar in Nijmegen woon je?
ik woon in oud-west. wijk hees vlakbij stichting overal.
wat doe jij zoal met houtbewerking? heb jij een werkplaats aan huis? ik moet die van mij nog inrichten en kan altijd tips en ideeën gebruiken.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
ik woon in oud-west. wijk hees vlakbij stichting overal.
wat doe jij zoal met houtbewerking? heb jij een werkplaats aan huis? ik moet die van mij nog inrichten en kan altijd tips en ideeën gebruiken.
Ah, leuk, mooie wijk dat Hees. Zelf woon ik nu ook nog in Oude West, vlakbij Vissers Meubelen. Een werkplaats heb ik niet. Meetal werk ik aan de keukentafel. Maar de projectjes die ik doen hebben ook niet veel ruimte nodig.
Binnenkort verhuizen we naar Groenewoud, daar staat wel een werkplaatsje op de planning. Maar dan zonder grote elektrische apparaten.
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Groenewoud is een mooie wijk. Zit je ook relatief in de buurt van de splendorfabriek waar xyleem meubelmaker zit.

Ik heb de mazzel dat ik een garage heb. Deze moet ik helaas delen met fietsen, koelkast en speelgoed. Dus beperkte ruimte, die ik overigens nog moet inrichten.

Aan de keukentafel werken wordt thuis niet gewaardeerd. Daar mag ik alleen tekenen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
staat niks op de website. volgens mij is die van september wel doorgegaan. maar we zien wel joh
Klopt, die is in volle gang. Ik zit op de vrijdagavond ;-)
Van het voorjaar heeft het wel stilgelegen, maar ze hebben met verschillende maatregelen, b.v. schermen tussen de werkbanken, er voor gezorgd dat het weer kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: chris_nijmegen

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Klopt, die is in volle gang. Ik zit op de vrijdagavond ;-)
Van het voorjaar heeft het wel stilgelegen, maar ze hebben met verschillende maatregelen, b.v. schermen tussen de werkbanken, er voor gezorgd dat het weer kan.
Dank voor je reactie. Merk je dat de cursus ondanks de maatregelen nog leuk is? of had je je niet ingeschreven als je dit van tevoren had geweten?
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
De cursus is nog steeds leuk. Er wordt nog steeds gekletst en samen koffie gedronken, alleen wel iedereen vanaf zijn werkbank.
En als je door de ruimte loopt om iets te pakken, of bij instructies moet sinds vorige week een mondkapje op.

Overigens klopt het dat de oprichters met pensioen zijn, maar één geeft nog wel cursus. En één van de overgebleven vennoten loopt er al bijna 20 jaar.
Er is zeker nog volop kennis en kunde aanwezig bij Kopshout, ook bij de nieuwe garde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.