Hallo Allemaal,
Ik lees al geruime tijd de berichtjes (met name het restauratieverslag van Paulv) met belangstelling door.
Nu had ik een paar vragen in het verslag van paul gezet, maar bedacht me dat het waarschijnlijk verstandig was om zelf een draadje te openen,
mede om te voorkomen dat ik zijn verslag ga "vervuilen" met al mijn vragen
Ik heb dus een zweedse Forslund gekocht met de bedoeling deze op te knappen, en er dan lekker mee te gaan varen.
Het is een project van meerdere jaren (denk ik in alle eerlijkheid)
Eerst maar eens even een fototje om te laten zien waar het over gaat

Dit is hem dus..
Nu heb ik de volgende vragen waar misschien iemand van jullie al ervaring mee heeft.
Het dichttrekken van de romp:Mijn boot is van 1938,en heeft misschien de meeste werking in het hout wel verloren,
Daarbij komt nog dathij al een jaar of 8-10 op de wal ligt.
Ik wil eigenlijk deromp niet uit elkaar halen, omdat deze verder nog mooi is.
De ruimte tussen degangen is nergens groter als 3mm, op de meeste plaatsen kan er nog geen papiertje tussen door.
Misschien weet iemandop dit forum uit ervaring of dit goed gaat, ik heb inmiddels al wel veel gelezen, maar dichtsmeren wordt sterk afgeraden
en ik wil hem zeker niet in de polyester zetten.
Onder de waterlijn, zitten ook wat beschadigingen van het ergens overheen varen, kan ik deze (vaak midden in een gang) beschadegingen het beste met een kit of een plamuur dichten?
Ik weet kit en verf gaat niet samen, maar misschien sicaflex oid? het zit iig onder de waterlijn en zal daardoor ook blauw geschilderd worden met een speciale verf voor onder de waterlijn.
(ik heb nu onder de waterlijn wel een paar plaatsen gevonden waar een soort kit zit)
Wat is een goede manier om kleine beschadigingen weg te werken.
Er zit een lelijke plek van een aanvaring op de romp (boven de waterlijn)
Ik heb wel verhalen gelezen die beweren dat je schuursel met lak moet mengen en dit vervolgens als plamuur kunt gebruiken, wat onzichtbaar zou zijn omdat het materiaal hetzelfde is.
Mijn plan is om de boot net als paulv in de CPES te zetten, mede naar aanleiding van het lezen van het boek van Danenberg.
wat mij over het algemeen opvalt is dat er veel verschillende meningen op het internet rondgaan,
Nooit je boot van binnen en buiten behandelen want dan kan het hout niet meer ademen.......
Ik ben zelf echter nog nooit een boot tegen gekomen die niet van binnen en van buiten is gelakt/geschilderd..
Lak zou toch ook het hout afsluiten?
Nou dit lijkt me eerst wel even genoeg
Ik lees al geruime tijd de berichtjes (met name het restauratieverslag van Paulv) met belangstelling door.
Nu had ik een paar vragen in het verslag van paul gezet, maar bedacht me dat het waarschijnlijk verstandig was om zelf een draadje te openen,
mede om te voorkomen dat ik zijn verslag ga "vervuilen" met al mijn vragen
Ik heb dus een zweedse Forslund gekocht met de bedoeling deze op te knappen, en er dan lekker mee te gaan varen.
Het is een project van meerdere jaren (denk ik in alle eerlijkheid)
Eerst maar eens even een fototje om te laten zien waar het over gaat

Dit is hem dus..
Nu heb ik de volgende vragen waar misschien iemand van jullie al ervaring mee heeft.
Het dichttrekken van de romp:Mijn boot is van 1938,en heeft misschien de meeste werking in het hout wel verloren,
Daarbij komt nog dathij al een jaar of 8-10 op de wal ligt.
Ik wil eigenlijk deromp niet uit elkaar halen, omdat deze verder nog mooi is.
De ruimte tussen degangen is nergens groter als 3mm, op de meeste plaatsen kan er nog geen papiertje tussen door.
Misschien weet iemandop dit forum uit ervaring of dit goed gaat, ik heb inmiddels al wel veel gelezen, maar dichtsmeren wordt sterk afgeraden
en ik wil hem zeker niet in de polyester zetten.
Onder de waterlijn, zitten ook wat beschadigingen van het ergens overheen varen, kan ik deze (vaak midden in een gang) beschadegingen het beste met een kit of een plamuur dichten?
Ik weet kit en verf gaat niet samen, maar misschien sicaflex oid? het zit iig onder de waterlijn en zal daardoor ook blauw geschilderd worden met een speciale verf voor onder de waterlijn.
(ik heb nu onder de waterlijn wel een paar plaatsen gevonden waar een soort kit zit)
Wat is een goede manier om kleine beschadigingen weg te werken.
Er zit een lelijke plek van een aanvaring op de romp (boven de waterlijn)
Ik heb wel verhalen gelezen die beweren dat je schuursel met lak moet mengen en dit vervolgens als plamuur kunt gebruiken, wat onzichtbaar zou zijn omdat het materiaal hetzelfde is.
Mijn plan is om de boot net als paulv in de CPES te zetten, mede naar aanleiding van het lezen van het boek van Danenberg.
wat mij over het algemeen opvalt is dat er veel verschillende meningen op het internet rondgaan,
Nooit je boot van binnen en buiten behandelen want dan kan het hout niet meer ademen.......
Ik ben zelf echter nog nooit een boot tegen gekomen die niet van binnen en van buiten is gelakt/geschilderd..
Lak zou toch ook het hout afsluiten?
Nou dit lijkt me eerst wel even genoeg