Even voorstellen: HobbySpaan uit Enschede

HobbySpaan

Nieuw lid
10 aug 2026
2
1
Enschede
Hoi allemaal,

Hierbij stel ik mij graag voor.

Ik ben 50 jaar en woon in Enschede. Door omstandigheden heb ik sinds ongeveer een jaar wat meer tijd en wil ik graag meer dingen maken, zowel met 3D-printen als met hout. Vooral om zo een creatieve uitlaatklep voor mijn ideeën te hebben en tegelijkertijd ook praktisch bezig te kunnen zijn.

Op beide gebieden ben ik nog echt een beginner. Mijn achtergrond ligt vooral in software en ik heb dus ook niet echt ervaring met CAD-programma's. Om dat een beetje op te lossen ontwerp ik op dit moment veel met behulp van AI, waarbij ik mijn ideeën door onder andere ChatGPT en Claude laat uitwerken in OpenSCAD.

Ik gebruik OpenSCAD om in één model zowel 3D-geprinte kunststof onderdelen als hout te combineren.

De mogelijkheden hiervoor zijn de laatste tijd ook flink verbeterd. Zowel ChatGPT als Claude kunnen inmiddels niet alleen de OpenSCAD-code maken, maar ook steeds beter over het ontwerp meedenken, het resultaat controleren en uiteindelijk een STL-bestand aanleveren.

Dat werkt eigenlijk verrassend goed. Voor mij is dat een leuke manier om vanuit een idee redelijk snel iets te kunnen ontwerpen, printen en vervolgens in de praktijk uit te proberen. Natuurlijk wil ik uiteindelijk ook zelf dingen met bijvoorbeeld Fusion 360 of FreeCAD kunnen ontwerpen.

Een van de eerste dingen die ik nu beter voor elkaar wil krijgen, is een goede stofafzuiging voor de verschillende apparaten. Ik heb een tweedehands Festool CT 15 E gekocht. Geen idee nog hoe die gaat bevallen, maar hiervoor had ik een Bosch AdvancedVac 20 en daarbij had ik soms het idee dat hij meer herrie maakte dan dat hij daadwerkelijk iets opzoog.

Ik wil daarom eerst wat gaan experimenteren met 3D-geprinte osVAC-koppelingen en daarna een simpele stofafscheider/cycloon maken die bovenop de Festool kan staan. Ik heb hier op het forum al eens een vergelijkbaar project voor een Festool MIDI voorbij zien komen.

Verder heb ik voorlopig geen enorm ambitieuze plannen. Vooral veel kleine dingen maken, experimenteren en ondertussen leren wat wel en niet werkt.

Op langere termijn lijkt het me bijvoorbeeld leuk om zelf een loungeset voor in de tuin te maken. Maar eerst denk ik dat het vooral belangrijk is om de apparatuur goed te leren gebruiken. Dus niet zomaar een plankje zagen, maar leren hoe je het maximale uit een stuk gereedschap kunt halen.

Groeten,
HobbySpaan

• Leuk
Waarderingen: Edwin_de_V

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.611
4.494
Wat zuigkracht betreft ga je weinig verschil merken. Je oude en nieuwe stofzuiger hebben vergelijkbare specs.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.888
1.226
‘s-Hertogenbosch
Welkom, dat je met 3d bezig bent houdt wel in dat je verder kijkt dan het
platte vlak en een ruimtelijk inzicht ontwikkelt.
Maar eerst denk ik dat het vooral belangrijk is om de apparatuur goed te leren gebruiken. Dus niet zomaar een plankje zagen, maar leren hoe je het maximale uit een stuk gereedschap kunt halen
Dat is zeker een belangrijk iets dat je je gereedschap leert kennen op een veilige manier en materiaal kennis opdoet, want hout is een prachtig product maar heeft zo ook z’n “eigen wil”
en is zeker niet zo homogeen als iets wat je print .
Af en toe een projectje om je groei vast te leggen vinden wij hier zeker niet ongepast en zelfs interessant…….

Groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.