Even een heel andere vraag: zijn uitlopers van een omgezaagde stam levensvatbaar?

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.682
1.049
‘s-Hertogenbosch
Dus eigenlijk zitten de voedingstoffen voor de nieuwe loot in de bast en het cambium…. Zogezegd en door de bovenste derde deel van de liggende stam mee in te graven over een voldoende lengte zou de nieuwe loot een nieuwe boom kunnen vormen…
Zeker interessant…. Kunnen we dit draadje voor langere tijd terug laten komen, ben wel nieuwsgierig de komende 10 jaar 🫣

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
327
242
Oosterbeek
Dus eigenlijk zitten de voedingstoffen voor de nieuwe loot in de bast en het cambium…. Zogezegd en door de bovenste derde deel van de liggende stam mee in te graven over een voldoende lengte zou de nieuwe loot een nieuwe boom kunnen vormen…
Zeker interessant…. Kunnen we dit draadje voor langere tijd terug laten komen, ben wel nieuwsgierig de komende 10 jaar 🫣
Dat kan inderdaad op die manier werken.
Er bestaan in ons land diverse voorbeelden van stammen die horizontaal liggen en oin de loop van jaren meerdere nieuwe bomen ontwikkelen. Als je er goed op let in het landschap kun je ze herkennen....

• Leuk
Waarderingen: John1969

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.504
848
Noord-Veluwe / Skåne
Ah ja, harpbomen...

Helaas moet ik vanavond alweer richting Zweden, dus ik moet maar hopen dat de uitlopers het nog een paar weekjes volhouden (hopelijk maar 3). Maar als ik terug kom ga ik inderdaad maar eens met de kettingzaag aan de slag. Een plak van 20 cm eraf en in de grond stoppen zal het wel gaan worden. Maar ik moet toegeven dat ik de suggestie van de mos als totale leek ook niet vreemd vond klinken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.