Even een heel andere vraag: zijn uitlopers van een omgezaagde stam levensvatbaar?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.502
848
Noord-Veluwe / Skåne
Vorig jaar is mijn favoriete boom omgewaaid. Ik was gek op die walnoot en heb er al eens wat over geschreven hier op het forum.

Nu ligt de stam al een half jaar in mijn kapschuur met afgesmeerde uiteinden te drogen. Tot mijn verrassing zag ik bij mijn thuiskomst uit Zweden dat er inmiddels een flink aantal uitlopers van zeker 30 cm uit de stam is gegroeid. Zouden die op de een of andere manier te redden zijn? Wat zou er gebeuren als ik een plak van de stam in zou graven? Die uitlopers zullen geen wortels hebben en puur leven op de sappen die zich in de stam bevinden. Onze vriend Google kan me er maar weinig over vertellen, dus dacht ik de wijsheid op dit forum maar eens aan te boren. Zou je die uitlopers kunnen "stekken"?

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
246
86
Hier soms daar
De steken van de notenboom zijn zeer gevoelig voor van alles en nog wat.

Minimaal 15 centimeter lang groen en of een lichte houtachtige groei
Een vorstvrije plek niet winterhard de eerste twee jaar.
Grond vochtig houden, met meerdere in een potje, zelf geef ik de voorkeur aan steen ipv plastic.
Als er uitlopers (blad) aankomen elke plant een eigen pot.

De boom planten half november beging maart als er nog geen bladeren aan zitten.
Daarna regelmatig veel water geven.

Laatst bewerkt:

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.403
1.198
Nootdorp
het is wel een poging waard om de 'wilg-methode' uit te proberen. Een scheut afknippen en in water zetten totdat er een wortel aan gaat groeien. Deze kan je dan opnieuw poten. Ben benieuwd of het lukt.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.668
3.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu ligt de stam al een half jaar in mijn kapschuur met afgesmeerde uiteinden te drogen.
dan zou je die stam vochtig moeten houden
+1 met wijn
zelf heb ik het nooit gedaan, maar mijn grootvader deed het wel
dan heb je een rechtstreekse nakomeling van jouw notenboom
het huidige tijdstip is minder ideaal
toch zou ik op zoek gaan naar 1 of meer notelaren waarop je nu kan enten
en je inlezen over hoe te enten

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
325
240
Oosterbeek
Niet om verwarring te stichten, maar: bij buren is een tak van een notelaar op water gezet, zodra er wortelvorming ontstond is die in de koude grond gezet, uiteraard af en toe checken op waterbehoefte, maar inmiddels een jaar of 5 later ontstaat een volwaardige boom, die het bijzonder naar de zin lijkt te hebben.
Het feit dat er meerdere uitlopers zijn, kan het ook mogelijk maken om meerdere manieren te proberen.
Hoe dan ook, hoop dat het je lukt!
Blijkbaar heeft de boom het naar de zin bij jullie. Koesteren dus!

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.367
1.171
Enschede
ingoogni.nl
het is wel een poging waard om de 'wilg-methode' uit te proberen.
er is nog een methode om het wortelen te bevorderen. De stek aan de onderkant insnijden en tussen de twee delen een graankorrel plaatsen. Bij het kiemen van het graan komt er vanalles vrij dat ook het wortelen van de stek stimuleert. Of je koopt een potje stek poeder. Er is er voor stekken de zo de grond in gaan en voor stekken op water.

• Leuk
Waarderingen: rinus

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.502
848
Noord-Veluwe / Skåne
Bedankt voor het meedenken!

Even een foto, zodat de situatie duidelijk(er) is. De stam is dus aan 2 kanten gezaagd en staat dus niet langer in de grond.

20260607@115418-01.jpg

Begrijp ik het goed dat de suggestie is om de uitlopers van de stam te snijden en vervolgens in een potje water te zetten of te enten op een geschikte onderstam? Dat laatste heb ik nog nooit gedaan en ik heb ook geen andere walnoot/okkernoot staan die ik daarvoor kan gebruiken.

Bijzonder idee van die graankorrel. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar er zit wel logica in. Dat is zeker de moeite waard om te proberen. Zelf zat ik te denken aan stekpoeder, want deze methode was nieuw voor me.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
325
240
Oosterbeek
Als ik dit zie is het eerste wat in me opkomt: zaag van de linkerzijde een plak van de stam af. Graaf die plak staand in tot deze net onder de grond zit en laat de boel verder z'n gang gaan. Die boom lijkt er nog zoveel zin in te hebben.....!

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
253
195
Ik zou de uitlopers niet lossnijden van de stam, maar aan de voet een beetje bast wegsnijden van de uitloper en rondom een dot mos er omheen doen en dit vochtig houden. Je maakt dan een soort van aflegger, dit wordt wel vaker toegepast bij heesters.

• Leuk
Waarderingen: jelmer en wijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.