Essenfineer tafel opknappen

Bsma

Nieuw lid
22 jan 2024
2
0
Dordrecht
mijn 3 jaar oude eettafel van mdf met essenfineer is inmiddels lelijk geworden. Nu wil ik deze opknappen door het fineer te strippen en de poten (metaal) te spuiten. Tafel was niet heel duur, dus ik vermoed dat de fineerlaag erg dun is. Kleur is nu zwart, maar wil hem eigenlijk meer naar de oorspronkelijke houtkleur terugbrengen. Is dit een goed plan, of zeggen jullie doe maar niet :LOL: en nog tips om dit aan te pakken?
 

Bijlagen

  • IMG_8098.jpeg
    IMG_8098.jpeg
    70 KB · Weergaven: 43
  • IMG_8096.jpeg
    IMG_8096.jpeg
    80,2 KB · Weergaven: 44

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Wat Joris zegt is naast een nieuwe tafel of blad de enige optie als je een andere kleur wil.
Of je schuurt of schraapt hem licht en kleurt de tafel opnieuw zwart en geeft hem dan weer een afwerklaag.
 

Bsma

Nieuw lid
22 jan 2024
2
0
Dordrecht
als het zwart gekleurd fineer is ga je bij het schuren waarschijnlijk MDF te zien krijgen voor er ongekleurd fineer tevoorschijn komt.
ik zou dat niet riskeren.
als je echt een natuurlijk gekleurde tafel wil vrees ik dat opnieuw fineren de enige optie is.
Mmm ja daar was ik ook bang voor. Is zelf opnieuw fineren goed te doen? Of zou je dat afraden?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zonder ervaring zo’n groot blad fineren lijkt
mij lastiger dan gewoon een nieuw blad maken of kopen.
Bij Masave-hout kan je een blad kopen in ruwe vorm. Dan kan je ‘m zelf op maat zagen en schuren enz.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
fineer moet je voegen en dat gaat niet altijd goed de eerste keren. Tegenwoordig is het wel makkelijker. Je hebt geen grote en onbetaalbare pers meer nodig je komt goed uit de voeten met een vacuumzak. Wil je het toch proberen koop dan in die een euro winkels een vacuumzak kleintje en doe een test. Ik heb een vacuumpomp die de zak kapot kan trekken maar die zakken zijn gemaakt voor een stofzuiger. Je zal dan af en toe een beetje extra moeten zuigen. Kijk op youtube en probeer het uit. Bij mij ging bijna alles goed de eerste keer. Mijn fineer was echter 3mm dik eiken en dat is wat anders dan 0.6 mm. Kies ook de juiste lijm i.v.m. doorbloeden en opentijd. Ik zou een massiefblad maken of een nieuw blad/tafel kopen. Aan jou de keuze.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
De zak moet een stuk groter zijn dan het werkstuk. Ik heb er boven en onder een plaat op liggen dan komt de lijm niet in aanraking met de zak. Ook heb ik er kunststof gaas bovenop liggen dan zuigt de lucht beter af.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
afhankelijk van je ervaring en gereedschap, kun je dikkere strippen (ettelijke mm) van je gewenste hout kopen/zagen en die op je tafel lijmen. Voordeel is dat je in dit geval niet in één keer moeten verlijmen.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Je hebt ook vellen fineer van 305 x 124, met een papieren rug, dan is het fineer al gevoegd.
 

jorisvh

Post veel
Is zelf opnieuw fineren goed te doen? Of zou je dat afraden?
tja, dat hangt van je ervaringsniveau af. als je dat nog nooit gefineerd hebt is een hele tafel wellicht wat ambitieus als eerste stap. maar waar een wil is, is en weg en alles kan je leren!

je kan een flexfineer vel met backing kopen en dat met contactlijm oplijmen. dan moet je niet zelf fineerstroken voegen en heb je geen pers of vacuumzak nodig. maar dan nog vergt het wel wat ervaring.

de randen zijn misschien een nog grotere uitdaging.
als ik het goed zie is de rand verjongd en zijn de hoeken afgerond.
hoe is dat nu afgewerkt? zwart gelakt MDF, massieve kantlatten, fineer, …?

eerlijk gezegd, dun fineer op MDF is geen geweldige keuze voor een tafel.
eerder dan er veel tijd in te steken met onzeker resultaat zou ik een nieuw massief blad overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.