Essen schaal

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rien, prachtige pot. Bijzonder mooi qua vorm in combinatie van dei gaten en sier ringen.
Ik heb geen ervaring met staalwol en azijn,, maar probeer het eens op een reststukje geschuurd tot korrel 400.
Ik vermoed dat het door de gladheid niet zo direct zal opnemen, maar 'ben het niet 100% zeker.
Toch ben ik benieuwd naar het resultaat Rien.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Rien, prachtige pot. Bijzonder mooi qua vorm in combinatie van dei gaten en sier ringen.
Ik heb geen ervaring met staalwol en azijn,, maar probeer het eens op een reststukje geschuurd tot korrel 400.
Ik vermoed dat het door de gladheid niet zo direct zal opnemen, maar 'ben het niet 100% zeker.
Toch ben ik benieuwd naar het resultaat Rien.


Ik zal t.z.t. jullie zeker het eindresultaat laten zien, en ik ga jou advies van het proefstuk hout zeker opvolgen Diedier.
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Gladheid maakt niet heel veel uit, je breng vocht in het werkstuk wat staal bevat, en dat trekt erin.
Mijn schaal was met 350 opgeschuurd. Alleen als je hem daarna ga aflakken is hij veel te glad,

gr mark
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja zoals Mark al zei, de gladheid is geen probleem, en jou brouwsel is goed als je de fijne gas belletjes er in ziet opstijgen, soms word het brouwsel bruin maar niet altijd, Ik weet niet waar dat aan ligt, kan de azijn zijn of het metaal, maar dat maakt niets uit zolang het werkt.

Het hout kan wel at wollig/fuzzy worden als het weer opdroogt, dat kun je er wel afschuren met een fijn schuurpapier.

Ziet er al goed uit Rien, hopelijk is het eindresultaat wat je verwacht, Ik ben benieuwd 1thumb.gif

Meestal filterde ik het overgebleven staalwol er uit met een koffie filter.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
In het begin blijft de azijn gewoon blank (deze wordt ook niet zwart)
Je ziet wel dat je dot staalwol kleiner wordt.
Ik heb een potje staan waarin azijn met staalwol wat er echt niet meer uitziet ( staat al maanden) is net drab, maar werkt wel! Hout verkleurt al als je het erop smeert.

Ik ga het in ieder geval proberen Wim.
Ik heb gelezen dat haagbeuk wel eens gebruikt wordt als imitatie-ebben, dus dan zal het toch een andere kleur moeten krijgen.
Ik heb net nog even gekeken naar mijn brouwsel maar dat is na ongeveer 6 uur nog steeds erg helder, ik veronderstel dat het toch ongeveer zwart moet worden.
Maakt het nog uit wat voor Azijn je gebruikt, ik heb natuurazijn gebruikt, of is schoonmaakazijn ook goed of misschien zelfs beter?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hier het resultaat van mijn ijzer-azijn experiment.
Aan de hand van de adviezen die ik van jullie gekregen heb ben ik begonnen met een jampot natuurazijn, daarin een vrij grote dot staalwol gestopt
Dit brouwsel heb ik 3 dagen laten staan, (een paar keer per dag even door-roeren) en ongelooflijk maar na 3 dagen was er van het staalwol niets meer over.
Ik heb mijn brouwsel toen door een koffie-filter gezeefd en mijn mengsel was klaar, overigens was het toen nog steeds nagenoeg helder.
In de dagen daarna is het mengsel wel steeds wat donkerder geworden.

Hier de Haagbeuk pot voor behandeling.
P5250209.jpg

Na de eerste laag ziet het er nog heel erg bont uit.
P5310224.jpg

Het resultaat na 4 lagen +schuren begint er op te lijken.
P6020226.jpg

De volgende foto's zijn van de pot natat er ook nog 2 lagen Danisch oil zijn aangebracht.
P6060231.jpg

Goed te zien wat een enorme metamorfose het toch erg lichte haag-of steenbeuk heeft ondergaan.
Het geheel heeft een echt oude uitstraling gekregen.
P6060235.jpg
Zo, dat was mijn eerste ervaring met ijzer-azijn en ik ben er heel blij mee, bedankt voor al jullie tips en adviezen.

Fijne vakantie aan iedereen.
Rien
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier het resultaat van mijn ijzer-azijn experiment.
Aan de hand van de adviezen die ik van jullie gekregen heb ben ik begonnen met een jampot natuurazijn, daarin een vrij grote dot staalwol gestopt
Dit brouwsel heb ik 3 dagen laten staan, (een paar keer per dag even door-roeren) en ongelooflijk maar na 3 dagen was er van het staalwol niets meer over.
Ik heb mijn brouwsel toen door een koffie-filter gezeefd en mijn mengsel was klaar, overigens was het toen nog steeds nagenoeg helder.
In de dagen daarna is het mengsel wel steeds wat donkerder geworden.

Goed te zien wat een enorme metamorfose het toch erg lichte haag-of steenbeuk heeft ondergaan.
Het geheel heeft een echt oude uitstraling gekregen.
Bekijk bijlage 33284
Zo, dat was mijn eerste ervaring met ijzer-azijn en ik ben er heel blij mee, bedankt voor al jullie tips en adviezen.

Fijne vakantie aan iedereen.
Rien

Mooie pot Rien, en Ik ben blij dat het allemaal goed werkte voor je, ...en zo als je zegt,
dat was mijn eerste ervaring met ijzer-azijn en ik ben er heel blij mee
wat meer wil je hé :D 1thumb.gif

Dit toont aan waarom soms looistof word aangebracht, wil niet zeggen dat het mooier word, maar je krijgt een meer egaal resultaat, ook het meerdere malen aanbrengen van het ijzerhoudend mengsel geeft een donkerdere uitkomst, er is nog wel wat mee te experimenteren, en elk stuk hout is verschillend :cool:.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Leo, in een eerder bericht noem je de looistof Quebracho, ik heb inmiddels wat gezocht op internet maar ik kan nog geen leverancier vinden.
Weet iemand waar dit verkocht wordt?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo, in een eerder bericht noem je de looistof Quebracho, ik heb inmiddels wat gezocht op internet maar ik kan nog geen leverancier vinden.
Weet iemand waar dit verkocht wordt?

Rien de looistof dat van het Quebracho hout gemaakt word, hoeft niet bij die naam gevoerd te worden, maar verder kan Ik je niet helpen met het vinden van het looistof, misschien kun je een plaats vinden waar ze leer maken, en dan kun je altijd vragen wat soort looistof het is.

Even gekeken, hier zijn twee plaatsen waar je misschien het looistof kunt verkrijgen, HTH (Hope This Helps)

file://localhost/Users/leovdl/Desktop/www.lederhaus.de:.webloc

file://localhost/Users/leovdl/Desktop/www.het-stenen-tijdperk.nl:technieken:leerhuid:.webloc
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.