Esdoorn buro behandelen

JanWel

Nieuw lid
26 feb 2020
3
2
Prinsenbeek
Ik ben een buro aan het maken van esdoorn hout, twijfel waar ik hem het beste mee kan behandelen. Ik wil hem gewoon blank laten, wat is jullie idee. Zie foto’s voor werk in uitvoering. Bedankt voor jullie hulp, Jan
 

Bijlagen

  • 379AAF0A-B41C-45D7-BFD5-E0722B9EA0BF.jpeg
    379AAF0A-B41C-45D7-BFD5-E0722B9EA0BF.jpeg
    185,9 KB · Weergaven: 46
  • D5E0FCC1-B1D7-4D86-B6AE-6F9314543FA0.jpeg
    D5E0FCC1-B1D7-4D86-B6AE-6F9314543FA0.jpeg
    189,4 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Als je een onbehandelde look wilt, dan gebruik ik altijd skylt ultra mat. Een zeer stevige, krasvaste 2 componenten lak.

Er zijn meerdere merken, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Het word wel een leuk buro zo te zien. Een bouwverslagje word op prijs gesteld ;)
 

JanWel

Nieuw lid
26 feb 2020
3
2
Prinsenbeek
Als je een onbehandelde look wilt, dan gebruik ik altijd skylt ultra mat. Een zeer stevige, krasvaste 2 componenten lak.

Er zijn meerdere merken, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Het word wel een leuk buro zo te zien. Een bouwverslagje word op prijs gesteld ;)
Super, bedankt dan gaan we daar maar eens naar op zoek. Ik post wel een foto als alles klaar is. Jan
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Een gewone watergedragen lak van Glitsa of Trealix etc is ook prima. De ouderwetse blanke lakken, zoals op boten etc gebruikt, zijn nogal geel van kleur. Op donkere houtsoorten als mahonie etc geeft dat een goed resultaat. Maar die gelige lak op lichte houtsoorten als esdoorn, essen, vuren etc geeft een niet altijd gewenste kleur.
Watergedragen lak, zoals b.v. Skylt, is veel neutraler van kleur en zo behoudt een lichtere houtsoort haar frisse uitstraling.

Met watergedragen lak komt de nerf wel wat opzetten, om dat wat in te beperken kun je voor het lakken het hout nog een keer afnemen met een flink natte doek, hout laten drogen en nog een met de nerf mee schuren met 120 of 150. Niet veel fijner wat het hout moet de lak ook goed opnemen.

ben benieuwd naar het resultaat.

jaap
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hier ook goede ervaringen met Skylt original op een eiken tafel.
Ik heb 4 kleine stukjes niet behandeld waar ik de tijdelijke poten had zitten tijdens het schilderen, ik moest moeite doen om later te zien welke plekken dat waren.

Ik zag eerst ook op tegen het mengen etc van de 2k-lak. Maar dat viel erg mee.
Aanmaken met de keukenweegschaal (1:15 in gewichtsdelen) en hetgene dat je over hebt afgedekt met een huishoudfolie of plastic zakje (ook de kwast+roller) in de koelkast zetten. Blijft dan wel een dag goed.
Het is na een paar uur overschilderbaar, dus in de ochtend de 1e laag, middags de 2e en de volgende ochtend de 3e laag. Bij het opbrengen lijkt er een witte waas over te komen, maar die trekt weg als het opdroogt.

Inderdaad zoals Jaap al zegt: Het blanke hout schuren in stappen tot korrel 120-150. De avond voor het schilderen met een vochtig doekje over het hout zodat de houtvezels daarvan alvast omhoog gaan staan (en niet meer bij het lakken). In de ochtend erna (dus als het weer droog is) nogmaals schuren en lakken. Licht schuren tussen laag 2 en 3 met fijn schuurpapier. Niet na laag 1, omdat je dan mogelijk door de lak heenschuurt.

Maar zorg dat je een reststukje hout bewaart, dan kan je dat eerst behandelen om te beoordelen of de afwerking is wat je hoopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.