Ervaringen MFT 3 van Festool of een walko ?

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een Festool MFT 3 of een Walko te kopen.

Wat zijn jullie ervaringen ?

(Ik heb zelf al alle productinformatie bekeken op internet incl filmpjes)


BVD

Mvg
John
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik denk dat de eerste vraag moet zijn, ben je vanplan in de toekomst alles van Festo te kopen, zoja dan zou ik wellicht gaan voor MFT 3, ben je dat niet dan is de Walko een heel leuk alternatief veel zijdig te gebruiken.

heb er een paar keer mee mogen werken via via en ja hij is multi funcioneel in gebruik. wellicht moet je nagaan wat ga je er mee doen. wat mij een beetje stoort is dat ik geen grrot vlak werkblad heb. zoals wel met MFT 3.


hans
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie

Ik neig naar de MFT3, vooral het werkoppervlak is perfect van maat en multifunctioneel. beter als de oude tafel MFT 1080. Ook heb ik al andere gereedschappen van Festool, nog een plus.

Alleen die prijs he, ik weet dat het zijn geld allemaal dubbel en dwars waard is maar ja mijn financieen zijn niet oneindig.
Wil ook nog de Rotex 125 en de PSB 400 ooit kopen en moet nu keuzes maken.

-of walko en een Rotex
-of alleen een MFT 3 en volgend jaar de Rotex (huidige oude bosch schuurmachine is bijna overleden)
of alles van Festool kopen, ruzie met de vrouw, heel de zomer lekker klussen en niet op vakantie ;)

Ik ga er een paar nachtjes over slapen, bedankt voor het meedenken.

Andere tips / ideeen hoor ik graag
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
hoi John.

ik denk dat het ook te maken heeft met welke ruimte je tot je bescjhikken hebt. zolas ik met een kleine werkruimte zal alles heel funcioneel moeten inrichten, en dan is walko wel weer ideaal. maar zoals het nu er naar uit gaat zien, koop ik een schaartafel die ik in de hoogte kan verstellen, en dat met mij spierziekte ideaal is. . maar dan moet je inleveren op andere dingen. of HEEL veel geld, maar helaas heb ik geen boompje en jij had ook al zo probleem.

hans
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo,

Ik heb afgelopen vrijdag een mft3 compleet met alle toebehoren gekocht.Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief, ik heb een grote lade gemaakt voor in mijn werkplaats en dit gaat gemakkelijk en snel.

Wat vooral handig is : grootte van het werkoppervlak in comb met mobiliteit
Aanslag ruiter is erg handig, op deze wijze kun je makkelijk een serie Van dezelfde maat planken zagen(is erg nauwkeurig)
Wegklappen van de lineaal na het zagen en weer snel kunnen pakken
Ik kan dezelfde klemmen gebruiken als voor mijn zaaggeleider om mijn werkstuk te klemmen
Kortom ik ben tot nu toe erg tevreden

Enige punt waarvan ik me afvraag of dit in de toekomst geen problemen zal geven is het volgende: als ik poten uit ga klappen dan staat de tafel aan de achterzijde op het alu-V profiel. Zou zo het kunnen zijn dat na verloop van tijd dit beschadigd raakt en de geleiders minder goed gaan passen?

Ik denk er nu over om zelf buffers te maken en deze in de rail te schuiven, weten jullie of zoiets bestaat?

Mvg

John



k ga wel nog een kleine aanpassing doen nl
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
wat bedoel je met grote lade ? gemaakt.

ik wens je veel plezier met je aankopen en wellicht kan je eens een leuk overzicht foto posten


Hans
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo Hans,

Ik heb een grote en diepe la gemaakt om mooie stukken hout die ik over heb van projecten te bewaren. Eerder lagen ze verspreid door mijn schuur.

Mvg

John
Ps

Ik zal eens een foto maken
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Zo, net wat verzonnen om beschadigingen/vervorming van het profiel te voorkomen. Ik heb aan beide zijden(achterkant) een stukje rondhout in een ongebruikt gat van de tafel getikt.

Als ik nu de tafel op zijn achterkant zet dan staat de tafel op de stukjes hout.

Misschien heeft iemand ander er ook wat aan

Bijgaand de foto's


Attached files
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Oja,

en als Festool het model wil dan kan ik ze dit tegen betaling wel verkopen :D

voor jullie forumgangers is het natuurlijk gratis !!

MVG

John

Attached files
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Ik heb zojuist een plakmeetlint rechts/links besteld, ik wil deze op mijn geleider of op het werkoppervlak van de MFT3 gaan plakken.

De nul-lijn laat ik dan beginnen bij de zaagkant van de zaaglineaal. Op die manier kan ik (denk ik) makkelijk mijn aanslagruiter instellen op een bepaalde maat. "Alles" wat dan voorbij de zaaglineaal rechts uitsteekt zaag ik eraf. Als het goed is, is mijn werkstuk op precies de juise maat afgezaagd.

Ik zal voordat ik het plaklint vastmaak eerst met een fineliner een aantal cm afmeten en dan stukken hout zagen. Dan meten of dit klopt en het lint vastplakken(calibreren zogezegd)

Wat denken jullie daarvan ?

MVG

John
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ben al een tijdje opzoek naar een plakmeetlint rechts/links waar heb je die gehaald?
Ik zie ze nergens, heb je een link voor me?

Ik heb ook een MFT/3.
Heb alleen iets vreemds met deze tafel gedaan. ik heb de poten er onder weg gehaald, en hem in een frame van een zelfgemaakte werkbank gezet, links en rechts ook mdf waar ik 20mm gaten in heb gemaakt in het model van de Festool gaten, zo heb ik een MFT/3 die 3 cm hoger is en 2,60 lang is.
Ik vond de tafel hoogte te laag, en de lengte te kort.
4 avonden werk en met 70 euro materiaal.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo,

Bij de ons bekende baptist in Arnhem besteld via de webshop en binnen 2 dagen thuisbezorgd.

Mvg

John
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ben er nog mee bezig met de laaste balkjes.
Het was een bestaande lichte werktafel, ik verstevigd heb.
Het is gemaakt van 44x44 mm balkhout met afgeronde kanten.
Op de meeste plaatsen dubbel verlijmt (met Bizon Pu-Tix) met de hout draaden tegen elkaar, en 5x80 mm schroeven. Op deze manier is het steviger dan sls balk.
Zit nog wel iets werk in, en dan afwerken en de lijmknorren weghalen en schuren.
Onder het stuk rechts komt nog een balkje met een schoor naar de poot toe.
Voor die gene die niet geloven dat dit redelijk dunne hout stevig is, ik kan er met mijn en 120 kilo op staan, er zit totaal geen lengte of breedte beweging in.
Er zijn 2 leg bladen onder de tafel, die ik nog deels moet afmaken.

Hakken doe ik niet op deze tafel, ben er al wel op aan het schaven geweest met een Stanley Bailey 4 en de tafel is geen mm verschoven.

De 4 pas klossen waar de Festool MFT op staat zitten tussen de ijzeren Festool hoekgietstukken, de MFT tafel staat er los op, maar toch verschuift hij niet, om dat in feite ingeklemd is.

Ik vind de losse MFT te veel bewegen op de standaard bijgeleverde poten, en heb geen zin om voor 90,- euro 2 schoren van Festool los extra er bij te kopen.
Als ik er op begon te schaven begon de tafel te wippen en bewegen.

Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Terplaatse van de zaagsnede heb ik een 12mm brede en 3mm diepe groef gemaakt met de bovenfrees, zodat ik geen lelijke zaag groeven in de tafel krijg.
Ik vind deze manier ook makkelijk om te gebruiken voor de zaagdiepte, ik stel de liniaal op hoogte, laat het zaagblad in de groef zakken (met de motor uit!) en heb snel en makkelijk de juiste zaagdiepte.
Ook is het makkelijk om vanaf daar terug te rekenen naar de lengte aanslag.
Ik heb nu ongeveer 40 zaag bewegingen gemaakt zonder een extra beschadiging van het mdf blad.
Op alle plaatsen staan de verticale balkjes op de horizontale, waardoor er geen doorbuiging is
(wel een hoop zaagwerk). Als dit goed vol en zat gelijmt word met Pu-Tix (wat ik in een kitkoker heb) en geschroefd word het uit eindelijk een massa.
Ik heb schroeven met freeskop gebruikt zodat ik niet hoefde voor te boren, of bang hoeft te zijn voor kopshout spijten.

Normaal gesproken is een zaagdiepte van de helft van de widiatand diep genoeg, op mijn Festool ts55 ebq is de widiatand 6 mm.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
De werkbank ziet er stevig en functioneel uit. Met verdere hoekverstevigingen staat de bank als een huis.
Nu is de MFT/3 niet echt bedoeld geweest voor werkzaamheden als schaven (met de hand) of soortgelijke handelingen. Hij is voornamelijk opgezet voor bewerkingen met electrisch handgereedschap en assemblages. Dat je bij het zagen een ondiepe groef in het blad krijgt is juist de bedoeling. Op die manier verminder je het splinteren aanzienlijk. Wordt de groef te breed dan kan het het blad een kwart slag draaien. En later het blad ondersteboven gebruiken. En je kan de groeven altijd nog dichtsmeren met allerlei vulmateriaal.
Je had bij Festool ook de profielen rond het blad kunnen bestellen. Die zijn 2 m lang. Dan had je een grote tafel kunnen maken, waar je alle accessoires aan die rail rondom de tafel had kunnen gebruiken.
Op de Amerikaanse FOG-site kan je veel voorbeelden hiervan zien.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo Zweihaak,

Interessante manier van ombouwen van de MFT. In mijn geval heb ik juist gekozen voor de flexibiliteit van de tafel. Ik kan hem overal mee naar toenemen en hij voldoet m.i. uitstekend voor montagewerk en gebruik met elect apparaten.

In mijn te kleine schuur kan ik op mijn houten werkbank met goede bankschroef dan het zwaardere werk doen. Maar oke, jij hebt dit allemaal bij elkaar en dat is ook fijn.

2 vragen :
heb jij door het maken van de sleuf nu niet meer last gekregen van splinters bij het zagen ?
Ik vind het nl wel een goede mogelijkheid en denk het ook eens te gaan proberen, er zitten toch genoeg kanten aan het blad om het eens te proberen.

kun je de verstelbare geleider aan de achterzijde nog goed bedienen en kan hij nog naar voldoende naar achteren schuiven ?



Nog een vraag over de schoren van Festool, ik denk erover zelf iets te maken in de vorm van een plank ofzo waarop ik dan ook mijn stofzuiger en systainers kan zetten.

Heeft iemand al eens zoiets gezien ?

MVG
John
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb ook een kleine hobby kamer 4,60 x 3,60, (in een slaapkamer) lol.
Deze tafel stond er al, en heb hem aangepast voor de MFT.
Heb dus geen ruimte voor een werkbank en een MFT.

Ja ik weet dat er allerlij uitbreidingen zijn voor de MFT, maar die vind in in verhouding veel te duur. Koop voor dat geld liever een machine. Ze hadden die schoren best voor die enorme prijs van die MFT er bij kunnen doen vind ik. Ze maken mooi spul maar het zijn wel een beetje uitmelkers.

Het maken van die sleuf heeft bij mij geen effect op spinters aan de onderkant.
Met een intervalzaag van Festool komen de splinters juist aan de achterkant en de bovenkant.
Vandaar de antisplinterstrip onder de liniaal. Aan de achterkant is op te lossen door een stukje rest hout achter je werkstuk dat moet zagen te plaatsen, en daar 1 a 2 mm in te zagen.
En de zaagsnede komt precies op de plek waar de groef links begint, dus is er ondersteuning op de zaagsnede. Als je regelmatig je zaagliniaal verplaatst heb je daar idd wel last van, maar dat hoeft bij mij dus niet. Het enigste wat ik er aan verstel is de hoogte voor de dikte van het materiaal.
Vaak is het zo als het flink begint te splinteren je aan een scherper zaagblad toe bent, of je gebruikt een verkeerd type. Net als met steekbeitels worden deze zaagbladen na verloop van tijd ook stomp, zeker als je veel hardhout zaagt.

De linkerkant van de aanbouw heeft een uitsparing van 63x18cm, zodat ik het profiel rondom kan gebruiken, kan alleen de rechterkant niet gebruiken, maar kan zo geen reden bedenken waarom dat zou moeten.

Ik kan de verstelbare geleider aan de achterzijde nog goed bedienen en hij kan ook nog naar voldoende achteren schuiven.
Dat kan omdat de achterkant net als de voorkant de zijkant van de tafel is.
Je moet er natuurlijk wel omdenken dat de aanbouw even hoog is als de tafel, als dat precies even hoog is schuift de zaagaanslag er netjes en vlak over heen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er is mij iets vreemds opgevallen tussen de advertentie van Festool en hoe de tafel er in het echt uit ziet.
De lengte van de aanslaggeleider is nl anders, nl. de helft korter!

Tevens als je de aanslag kanteld in de hoge positie kun je hem met de extra klem niet meer vast zetten, omdat de vastzet knop tegen de aanslag aan komt, en dan niet door kan draaien.

Ligt dit aan mijn MTF3 tafel of hebben meer mensen dit?

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.