ervaringen metabo TS254M?

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
28
16
De kans bestaat dat ik mijn werkplaatsje moet gaan verhuizen naar een kleinere locatie, waar mijn trouwe tendotools TT1300 niet gaat passen. Ik ben me dus aan het orienteren naar een kleinere zaagtafel, met name de portable jobsite saws zoals men dat op youtube zegt. Van het internet mag ik geloven dan in deze categorie de dewalt 7942 de baas is (als we even de Mafells en festools vergeten). Maar goed, dat is ook nog een redelijk prijzig apparaat. Nu is mijn oog gevallen op de Metabo TS254M:1711014194485.png
Ik heb er nog niet zo veel over kunnen vinden als de bekendere dewalt en bosch zagen, maar dit leek mij een solide machientje.
Belangrijkste punten voor mij zijn:
  • mogelijkheid tot roltafel
  • softstart
  • zaaghoogte 80mm
  • redelijk bereik parallel, 520mm
  • prima stofafzuiging volgens reviews
  • makkelijk spouwmes hoogte veranderen
Niet geheel onbelangrijk, ik kom hierop omdat ik deze in een aanbieding had gespot voor €350!

Nu dus de vraag, wat vinden we hiervan? Is dit het koopje van de eeuw? is het oud ijzer in een groene jas?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Technisch gezien haalt deze de 80mm inderdaad maar of je daar met 1500w aan moet beginnen is een tweede (geen idee wat je plannen hiermee zijn natuurlijk). Een rolftafel zie ik hier ook niet direct als optie, maar een schuifbak in de sleuven maken werkt volgens mij ook prima. En oud ijzer... ik zie vooral ook heel veel plastic. Mijn mening over Metabo is niet heel positief, maar laat je daar vooral niet door leiden, N=1 enzo, er zijn zat mensen met hele lovende kritieken.

Als je niet meer plek hebt, moet je natuurlijk kiezen of delen, maar wellicht dat een DeWalt het prijsverschil wel waard is.


677 is niet weinig geld, maar je moet niet naar het hele bedrag kijken, alleen naar de meerprijs ten opzichte van de Metabo. En vraag je jezelf dan af waar je het gaat ontberen? Ik zie de DeWalt o.a. meer vermogen bieden, 5 jaar garantie en meer zaagdiepte zodat je ook met een slede die 80mm nog kunt halen.

Wellicht dat je hier ook nuttige info uit kunt halen:

 
  • Leuk
Waarderingen: W vd G

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Kijk eens naar de Skil 1340, ik heb deze gekocht omdat hij in reviews vaak met DeWalt vergeleken wordt. Ben er tevreden van voor mij was de afstelling goed uit de doos, enkel dat de inleg rond het beetje slap is maar dat kan je beetje verstevigen of inleg voor maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: W vd G

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
28
16
Kijk eens naar de Skil 1340, ik heb deze gekocht omdat hij in reviews vaak met DeWalt vergeleken wordt. Ben er tevreden van voor mij was de afstelling goed uit de doos, enkel dat de inleg rond het beetje slap is maar dat kan je beetje verstevigen of inleg voor maken.
Die skil heb ik onlangs even aan de tand gevoeld bij een lokale gamma. Ik moet zeggen dat ik daar persoonlijk niet warm van werd, alles rammelde en klapperde, liep niet fijn, etc. De parallel geleiding zat zelfs helemaal vast aan één kant. Ook had ik er even een een rij overheen gelegd en dat was ook om te huilen, zat bijna een mm in over de breedte.
Dat kan natuurlijk komen omdat ie misschien door een minder enthousiaste medewerker is geassembleerd, maar toch.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Voor ik me fusion 3 kocht had ik een dewalt.
Nu resent een skill gekocht en ik merk weinig verschil.
Het is gewoon een goedkoper kloontje.
Gok dat de montage en dat iedereen aan zit ook niet helpt bij een Gamma.
 
  • Leuk
Waarderingen: W vd G

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
28
16
Technisch gezien haalt deze de 80mm inderdaad maar of je daar met 1500w aan moet beginnen is een tweede (geen idee wat je plannen hiermee zijn natuurlijk). Een rolftafel zie ik hier ook niet direct als optie, maar een schuifbak in de sleuven maken werkt volgens mij ook prima. En oud ijzer... ik zie vooral ook heel veel plastic. Mijn mening over Metabo is niet heel positief, maar laat je daar vooral niet door leiden, N=1 enzo, er zijn zat mensen met hele lovende kritieken.

Als je niet meer plek hebt, moet je natuurlijk kiezen of delen, maar wellicht dat een DeWalt het prijsverschil wel waard is.


677 is niet weinig geld, maar je moet niet naar het hele bedrag kijken, alleen naar de meerprijs ten opzichte van de Metabo. En vraag je jezelf dan af waar je het gaat ontberen? Ik zie de DeWalt o.a. meer vermogen bieden, 5 jaar garantie en meer zaagdiepte zodat je ook met een slede die 80mm nog kunt halen.

Wellicht dat je hier ook nuttige info uit kunt halen:

Dank voor deze input! De zaaghoogte is vooral voor het af en toe schulpen van wat dikker spul. De breedte is voor mij minder van belang, voor grotere maten is er de invalzaag of de afkortzaag.

Dat de dewalt geen softstarter heeft is voor mij wel een nadeel, de toekomstige stroomsituatie is niet ideaal. Maar ik zag hier op het forum ook al een aantal mensen een softstarter naderhand inbouwen.

Het roltafeltje:
1711025234825.png
deze komt wat beter uit de verf volgens de reviews dan het ingebouwde tafeltje van de Bosch.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dank voor deze input! De zaaghoogte is vooral voor het af en toe schulpen van wat dikker spul. De breedte is voor mij minder van belang, voor grotere maten is er de invalzaag of de afkortzaag.

Dat de dewalt geen softstarter heeft is voor mij wel een nadeel, de toekomstige stroomsituatie is niet ideaal. Maar ik zag hier op het forum ook al een aantal mensen een softstarter naderhand inbouwen.

Het roltafeltje:
Bekijk bijlage 142401
deze komt wat beter uit de verf volgens de reviews dan het ingebouwde tafeltje van de Bosch.
Hey als jij denkt dat dit de beste keus is moet je ervoor gaan :). Ik heb beiden niet staan dus ik haal mijn kennis puur uit reviews in deze. Ik zou wel kijken/overwegen of je ook nog afkortzaag zou plaatsen in die nieuwe werkplaats, de 'roltafel' op deze zaag lijkt me niet heel veel meer werkdiepte te geven dan een goeie afkortzaag en dan is de laatste wel nauwkeuriger en bruikbaarder qua lengtes, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: W vd G

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
28
16
Hey als jij denkt dat dit de beste keus is moet je ervoor gaan :). Ik heb beiden niet staan dus ik haal mijn kennis puur uit reviews in deze. Ik zou wel kijken/overwegen of je ook nog afkortzaag zou plaatsen in die nieuwe werkplaats, de 'roltafel' op deze zaag lijkt me niet heel veel meer werkdiepte te geven dan een goeie afkortzaag en dan is de laatste wel nauwkeuriger en bruikbaarder qua lengtes, denk ik.
haha dat geldt voor mij ook, we moeten maar geloven wat het scherm zegt. Hoe ik het precies allemaal wil gaan doen weet ik ook nog niet. Ik verwacht ook wel iets mobieler te moeten zijn met het hele zwikkie (buiten werken dus). Ik moet bekennen dat ik nu ook op marktplaats zit te kijken naar gebruikte festool cs70's maar aan die prijs moet ik pas echt wennen...
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Check ook even het profiel van de sleuven. Zo uit het hoofd is Festool niet standaard, dus daar kan je niet zomaar alle accesoires op toepassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: W vd G

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Hoi,
Ik kan er niet veel van vinden, want ik ken de machine niet.
Maar omdat je ook deWalt noemt, wil ik je even Hikoki onder de aandacht brengen, een gekloonde deWalt zeg maar. Niet dat ik daar wel ervaring mee heb, maar misschien moet je die ook meenemen in je zoektocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: W vd G

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb de Metabo TS254, de versie met het inklapbare onderstel. Ik heb het sinds 2019 naar volle tevredenheid. Destijds heb ik best wel van veel verschillende machines reviews en gebruikerservaringen gelezen en de Metabo kwam daar het beste uit. Daarmee bedoel ik dan dat over de vergelijkbare types van bijvoorbeeld Dewalt of Makita in de reviews al zoveel problematiek werd beschreven dat die eigenlijk bij voorbaat al afvielen. De zaaghoogte is ook mooi meegenomen. Ik zaag niet veel hout op maximale hoogte maar vuren balken van 70mm gaan er snel en comfortabel doorheen. De aanslag klemt goed en is goed na te stellen. De stofafzuiging is goed te noemen, niet 100% maar goed.

Al met al vind ik het voor het geld een goede machine en krijg je precies dat wat je betaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: W vd G

Peer76

Actieve deelnemer
Van wat ik heb begrepen geeft Ryobi ook veel waar voor zijn geld. Persoonlijk ben ik niet bekend met dat merk, maar ben al wel lovende reviews tegen gekomen. Hopelijk is er hier op het forum iemand die daar meer over kan vertellen.
In elk geval een extra optie:

Iets duurder, helaas geen 80 mm zaaghoogte (65 mm max) en zonder onderstel: Deze DeWalt
 

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
28
16
Nou de kogel is door de kerk! Ik heb na nader onderzoek een gebruikte festool CS70 gekocht. Ik ben het apparaat nog schoon aan het maken en weer een beetje op aan het frissen, en nu op jacht naar eventuele uitbreidingen. De roltafel leek me wel wat maar misschien moet ik daar zelf wat voor fabriceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer76

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.