ervaringen met verschillende merken cirkelzaagbladen

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
259
20
uden
Ik gebruik nu cirkelzaagbladen (dia 300mm) van Leitz, Freud, Leuco
Hele goede bladen, mooi zaagresultaat maar er gaat ook een tand kapot als je een spijkertje tegen komt.
Ze zijn inderdaad langer scherp, maar ik moet een afweging maken.
Slijpen wordt steeds duurder, ik betaal nu ca € 19 ex voor het slijpen een blad met 48 tanden.
Dat betaal ik ook ongeveer voor een nieuw 300mm blad van HBM of Ecotools,
maar ik heb geen ervaringen met die bladen.
Het hardmetaal zal slechter van kwaliteit zijn.
Geen idee hoe lang je ermee doet.
Ik zaag redelijk wat kozijnenhout en verder vooral veel grenen.
Wie heeft er ervaringen met de goedkopere bladen, dia 300mm?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.066
3.851
Gaanderen
Eco tools heeft 3 kwaliteiten. De topline vind ik prima. Mijn overige bladen zijn van dimar. Die zijn prijstechnisch 3 of 4 x eco tools. Ze zijn beter maar ik zou nu alleen nog een topblad kopen voor speciaal werk. Zoals fineer ebben en dat soort hout.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.753
3.951
Ik heb veel ecotools industrial en een paar duurdere. Zowel in 250 als 300. Ik koop alleen 24 tands bladen. Ik werk zelden met nieuw hout, dus ik zaag geregeld hout met verdwaalde spijkertjes, teer, spachtelputz. Voor mij voldoen ze prima, maar ik gooi de botte zaagbladen in een stapel bij de slijperij neer en die bepaalt of het nog de moeite is om te slijpen. Als er bij een paar tanden een hoekje af is, laat ik zo'n blad ook gewoon slijpen. Ik merk geen verschil. Ik krijg ze schoon terug. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat slijpen kost. Als ik een stapeltje van 10-15 botte zaagbladen heb liggen, breng ik ze weg. Maar daar zit dan van alles bij. Ik laat ze slijpen tot ze op zijn en dan koop ik weer een stel nieuwe.

• Leuk
Waarderingen: rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.753
3.951
Nu zit de slijperij aan de andere kant van het blok van onze hal, dus ik ben daar in 2 minuten lopen. Als ik ergens haast mee heb, haal ik daar ook wel eens een nieuw blad. Vandaar dat ik ook duurdere bladen heb.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.