Ervaringen met geleiderail van andere fabrikanten

DJJK

Nieuw lid
30 apr 2017
3
0
Goedendag,

Zal mij even voorstellen ik ben Jeroen en al even lid van deze club. Waar ik met veel bewondering ervaringen lees van andere mensen en de projecten die ze maken. Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een invalzaag. Ik heb de keuze laten vallen op de Festool ts60, en ben meteen all in gegaan, dus een rail erbij, klemmen enz. En moet zeggen dit had ik veel eerder moeten doen want het neemt een hoop ergernis weg. Echter ben ik nu toe aan een wat langere en een kleinere geleiderail. Ik heb nu een 1400 van Festool Maar deze is vaak te lang en voor het zagen van hele platen is deze dus te kort. Nu was de zaag voor mij een hele inverstering waar ik lang voor heb gespaard. Ik heb gekeken naar de rails van Festool maar de 3000 is al gauw €400,- . Nu kwam ik de rails van Mtrad tegen en deze hadden een stuk aantrekkelijkere prijs. Nu vroeg ik mij af of er iemand is met ervaringen hiermee? Of met andere third party rails?

groet, Jeroen
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Waarom koop je dan niet een 800 en een extra 1400? Tenzij je de langere rail dagelijks gebruikt is even koppelen van rails makkelijker en je hoeft niet 3 meter weg te stouwen. Dan zakt je investering met wat goed zoeken naar iets minder dan €250.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Ik heb zelfs de ts55.
Zat een 140cm rail bij maar gezien hun prijzen ben ik overgestapt op makita rails heb nu 80/140 en de 300cm rails.
Die zijn een stukje goedkoper 😅

Neem aan dat de ts60 daar ook op past.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
De mtrad heeft een opliggende uitsparing en de festool 2/ De mtrad is gelijk aan de oude FS rail. Met koppelen kan je het merken in het zaagresultaat. Je kan hol zagen in de lengte. Dat kan ook met de FS-2 rail. Wil je lange stukken zuiver zagen zul je ze op 2 plekken moeten vastzetten. Met parallel aanslagen.
Als de railen niet zuiver haaks zijn afgezaagd krijg je ze alleen haaks als je ze met 2 verbinders (met een hele kleine tussen ruimte) verbind.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb bij mijn TS55 twee stuks rails van 1400 mm en een van 800.
Voor de korte zaagsnede pak ik meestal de 800, die is lekker compact. Anders gewoon de 1400.
Is de 1400 te kort, dan verleng ik die door er de 800 of de andere 1400 aan vast te maken.
Met de dubbele koppelstrips gaat dat goed, is de zaagsnede gewoon goed recht. Bij het koppelen leg ik wel altijd een lange waterpas van 2 mtr tegen de achterkant van de rails om de recht aan elkaar te krijgen.
Inderdaad een mm ruimte ertussen laten zoals @Wim Kluck al zegt voor het geval de rails niet exact haaks zijn.

De originele strips van Festool werken goed, maar ik heb die van Makita (werken hetzelfde maar zijn/waren goedkoper).
 
  • Leuk
Waarderingen: DJJK

DJJK

Nieuw lid
30 apr 2017
3
0
Dank voor jullie reacties. De Makita rails zitten in dezelfde prijs categorie als de Mtrad rails. ik was idd al van plan om sowieso een 800mm of 1000mm rail aan te schaffen, want bij het meeste werk wat ik doe is de 1400 rail net te lang. Nu nog even de vraag van welk merk 🤔. Qua prijs zijn liggen die allebei ongeacht het merk onder de €100,- dus daar valt overheen te komen. Voor het langere werk moet ik nog even nadenken. als ik voor de kortere versie bij de Festool blijf kan ik die altijd koppelen met mijn huidige rail. Dan kom ik al op 2400mm (als ik voor een 1000mm kies). Daarmee kan ik volgens mij net een hele plaat zagen. Ik heb weer wat stof om over na te denken. 👍
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Voor een hele plaat te zagen heb je minimaal 270cm nodig.
Verder zou ik er wel voor zorgen dat je alle rails van 1 merk hebt.
Festool en Makita verschillen namelijk een fractie van een milimeter, waardoor je ze niet door elkaar kunt gebruiken.
Dus om zowel kort als lang te zagen heb je sowieso nog 2 extra rails nodig. 1 van 800 of 1000 en een 1400 van Festool.

Of 3 liniaals 2 x 1500 en 1 x 1000 van Makita (of 3 x 1500 en je zaagt een op gewenste lengte.)

Voor wat betreft koppelstrips ben ik wel fan van de TSO variant. die lijnt de liniaal ook uit.
Voor de liniaal haaks op het werkstuk te plaatsne heb ik een aanslag via Alie gekocht. voor op de MFT gebruik ik de Dogholes als aanslag.

Tip voor liniaals kijk bij Hornbach voor Makita ivm laagste prijs garantie. daar heb ik voor iets meer dan 40 euro een Makita 1500 gekocht. (makita is iets langer dan festool, daardoor kun je ook een halve plaat net wat makkelijker doorzagen met 1 liniaal)
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Wanneer je een korte rail wilt koop je een nieuwe 1500 en die zaag je in tweeën, de andere helft verkoop je bv via marktplaats, dan zijn de kosten het laagst.
 
  • Leuk
Waarderingen: mboots

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Dan kom ik al op 2400mm (als ik voor een 1000mm kies). Daarmee kan ik volgens mij net een hele plaat zagen.
Je hebt voor en achter je plaat nog wat ruimte nodig voor in- en uitloop. Minimaal de helft van de lengte van de zool van de invalzaag, idealiter aan beide kanten zo dat de hele machine op de rail rust voorzat je gaat zagen.
Voor een hele plaat in de lengte heb je dus 2x een geleider van 1400 mm nodig (helaas). Een plaat in de breedte (122) gaat net met 1 geleider van 1400mm.

Zelf zou ik, als je toch al een Festool-rail hebt, als 2e rail ook een Festool nemen. Ivm het kunnen koppelen aan elkaar.
De FS1400/2 is (voor zover ik wet) het goedkoopst bij Kruis. Als ik google zie ik ze nergens goedkoper (€109,- incl btw en gratis verzending). Ook de 800mm is daar niet duurder dan elders.

Peter Millard heeft ooit een video gemaakt waarin hij verschillende merken geleiderails met elkaar vergeleek (ook ivm koppelbaarheid). Daarin geeft hij ook aan wat het risico is van koppelen van 2 verschillende merken.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik heb een mtrad van 3.5 meter. Werkt perfect. Koppelen hoeft dan ook niet.
Let er bij het kopen van de rails op dat ze exact dezelfde dikte hebben. Bij haaks zagen maakt dat niet uit maar bij schuin zagen zie je dat meteen. De mtrad is iets dikker dan de festool. Wat de dikte van de andere railzen is weet ik niet. Ik zou geen twee merken doorelkaar gebruiken in een zaagsnede...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ZotVanHout

HTM

Nieuw lid
12 feb 2017
2
1
Ik heb ook een Mtrad rail van 3 meter. Echt top.
Bij het koppelen van twee rails van 1400mm, heb je toch kans op een afwijking.
Nu de lange rails er op, en altijd recht.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Ik heb de festool rails wel eens gekoppeld met de nieuwe festool koppelingen (zelfde als de TSO vlgs mij) en dan zou ik er toch iets tegen houden ter controle. En vooral voorzichtig zijn met manavreuren.

Je kan ook parallel geleiders gebruiken en je kortere rail doorschuiven, maar dan moet je ondergrond zeker vlak/stijf zijn.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Vraagje hoe gebruik je een Makita geleiderail 3000 door elkaar met een Festool rail van bv.140. Hier moet mijn inziens de machine steeds ingesteld worden op de geleiderail en hoe gaat dit met de splinterstrip. Is deze dan nogwel een referentie voor de maatvoering.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Als je bedoelt verschillende merken aan elkaar koppelen, dat ga ik niet doen. Wat de speling op de rail betreft bij mijn machine is de speling afstellen gewoon met de hand te doen, dus gewoon een kwestie van de snedes een beetje te plannen zodat ik dat niet constant moet doen. De rand van de splinterstrip is altijd de zaagsnede, dus eventuele kleine correcties voor parallel geleiders kan ik zien als ik af teken en dan erop corrigeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Vraagje hoe gebruik je een Makita geleiderail 3000 door elkaar met een Festool rail van bv.140. Hier moet mijn inziens de machine steeds ingesteld worden op de geleiderail en hoe gaat dit met de splinterstrip. Is deze dan nogwel een referentie voor de maatvoering.
Heb 2 markeringen op me afstelling knop gemaakt.
Kan nu bijna blindelings afstelen op de betreffende Makita/Festool rails die ik wil gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Klemdraaien, minimaal tikkie terug en klaar. Doe ik eigenlijk met iedere rail....
idd werkt perfect, bedankt voor de info Wim, Rdl en Emilio.
Ik heb de Makita 3000 rail aangeschaft en dacht er nog over om een 150 aan te schaffen ondertussen blij dat ik het niet gedaan heb.
Zelfs de klemmen van Bessey en Festool passen in de rail van Makita
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

DJJK

Nieuw lid
30 apr 2017
3
0
Allen dank voor jullie reacties en ervaringen. Zelf ben ik er inmiddels uit. De kleine rail wordt een festool. Hoogstwaarschijnlijk de 1080. Als ik toe ben aan de lange rail 3000 of meer, dan wordt het van een ander merk zoals Makita of Mtrad. Hoewel ik het liefst alles bij festool hou omdat de zaag er ook van is, zijn de lange rails mij toch echt qua prijs een tikje te gek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.