Ervaringen met de Bosch gcm 12 gdl

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Hallo allen,
zijn er mede houtbewerkers die ervaring hebben met de Bosch gcm 12 gdl, ik heb op dit moment een gcm 800 maar ik ga aan de slag met balken etc daarmee kan de gcm800 niet overweg, te licht. Of enige andere ervaringen met de grote zagen. info is welkom

vr gr Bert
 

mawil

Nieuw lid
18 jun 2012
13
3
Hallo Bert,
Ik heb deze een 3 tal maanden geleden gekocht, ter vervaning van een oude (+-20 jaar) Dewalt die een zelfde formaat zaagblad had.
Na veel zoek en lees werk waren er bij mij 2 keuzes die overbleven: de Bosch en een nieuwe Dewalt DWS780. Doordat de Dewalt bijna nergens beschikbaar was heb ik toch maar de Bosch besteld, het werd bij mij dringend. Online in Duitsland besteld voor bijna dezelfde prijs als de Dewalt dus dat was een meevaller.
Ik gebruik ze nu al een paar maand en ik ben er heel tevreden over.
Het speciale arm systeem werkt zeer aangenaam en neemt minder plaats in. Afstellen van de machine is ook heel makkelijk te doen. De eerste dag het zaagblad en de laser afgesteld en alles staat nu perfect haaks.
Ondertussen heb ik er een tafel aangemaakt om langere stukken makkelijk te kunnen zagen, deze staat nu nagenoeg vlak tegen een muur.
Om het stof af te zuigen gebruik ik momenteel mijn Makita stofzuiger met cyclone. Dit neem het meeste weg maar zoals bij de meeste afkortzagen: stofafzuiging blijft een hekel punt.
Enige ander nadeel: het weegt wel wat. Voor mij is dit niet zo een probleem omdat deze 90% van de tijd gewoon in mijn werkplaats blijft staan. De nieuwere Dewalt zagen zijn wel lichter en makkelijker te transporteren.
Als je nog speciefieke vragen hebt, mag je altijd een bericht sturen.

groeten, Mawil
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Hallo Bert,
Ik heb deze een 3 tal maanden geleden gekocht, ter vervaning van een oude (+-20 jaar) Dewalt die een zelfde formaat zaagblad had.
Na veel zoek en lees werk waren er bij mij 2 keuzes die overbleven: de Bosch en een nieuwe Dewalt DWS780. Doordat de Dewalt bijna nergens beschikbaar was heb ik toch maar de Bosch besteld, het werd bij mij dringend. Online in Duitsland besteld voor bijna dezelfde prijs als de Dewalt dus dat was een meevaller.
Ik gebruik ze nu al een paar maand en ik ben er heel tevreden over.
Het speciale arm systeem werkt zeer aangenaam en neemt minder plaats in. Afstellen van de machine is ook heel makkelijk te doen. De eerste dag het zaagblad en de laser afgesteld en alles staat nu perfect haaks.
Ondertussen heb ik er een tafel aangemaakt om langere stukken makkelijk te kunnen zagen, deze staat nu nagenoeg vlak tegen een muur.
Om het stof af te zuigen gebruik ik momenteel mijn Makita stofzuiger met cyclone. Dit neem het meeste weg maar zoals bij de meeste afkortzagen: stofafzuiging blijft een hekel punt.
Enige ander nadeel: het weegt wel wat. Voor mij is dit niet zo een probleem omdat deze 90% van de tijd gewoon in mijn werkplaats blijft staan. De nieuwere Dewalt zagen zijn wel lichter en makkelijker te transporteren.
Als je nog speciefieke vragen hebt, mag je altijd een bericht sturen.

groeten, Mawil
Hallo Mawil,
Het is mij bekend dat de stofafzuiging een hekel punt is, maar dat is inherent aan alle zagen die niet statisch zijn, maw via een geleidesysteem oid bewegen. Voor stofafzuiging heb ik een festool midi, die kan dat wel aan. Mag ik vragen waar je de zaag heb besteld, ik heb lang nagedacht over de Festool Kapex maar dat vind ik toch te duur,
trouwens nog bedankt voor de respons en info
vr gr Bert
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik heb er ook een, onlangs al in een ander draadje mijn bevindingen genoteerd:

Pluspunten:
  • Kan vlak tegen de muur staan (niet helemaal strak, je hebt nog een paar mm nodig om te kunnen draaien)
  • Grote capaciteit
  • Dubbele laser
  • Slide loopt super soepel
Minpunten:
  • Afstelling af-fabriek is niet 100% haaks. Ook de laser is niet 100% goed met het zaagblad wat er op zit.
  • Stofafzuiging is matig, maar dat geldt volgens mij voor alle afkortzagen
  • Verstelling van de verticale hoek (weet even geen betere omschrijving) gaat zwaar
Onder de streep nog steeds blij mee.

Ik heb 'm destijds bij de Hornbach besteld, dat was de goedkoopste die ik kon vinden in NL (en zo niet dan toch want 10% onder beste prijs van andere winkels in Nederland).
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Hallo Jochem,
Dat is ook een goed id.want de GCM12 is wel heel heel zwaar. Ik zal serious eens kijken naar de GCM10. Ben er wel van gecharmeerd. En prijstechnisch ook zeer aangenaam, in vergelijking met de Festool machines. T is dus niet zo dat ik er mn boterham mee moet verdienen. Bedankt voor de tip
vr gr Bert
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Die Bosch zagen zijn trouwens wel serieus zwaar, net even vergeleken met wat andere modellen. Als je voor zo eentje kiest, dan is het hebben van een vaste plek wel een redelijke must.
Ja ze zijn serious zwaar 29 en 32 kg, ik heb nu een gcm 800 en die zit rond de 20 kg. maar, ik heb daarover nagedacht. allereerst gebruik ik deze alleen bij mezelf dus gaat niet mee op karwei oid. de bedoeling is om deze een plek binnen te geven en wanneer ik deze toch buiten gebruik , denk aan uitbreiden pergola etc etc, dan kan deze op een liftkar om te vervoeren. Dragen of tillen is geen optie, gaan we niet aan beginnen.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Daar zit zo'n €100,- tussen (idealo.de), dus een beetje afhankelijk van de portemonee of dat wel/geen factor is.
Die laatste 100 euro zal het probleem niet zijn, echter de GCM10 GDL kun je niet overal bestellen in Nederland zag ik, Dus toch maar weer in Duitsland bestellen, waar ik al veel gereedschap heb besteld in het verleden, Festool Mafell etc, toch daar altijd gunstiger kunnen kopen, zo ook de GCM 800 die ik nu heb
 

mawil

Nieuw lid
18 jun 2012
13
3
Hallo Mawil,
Het is mij bekend dat de stofafzuiging een hekel punt is, maar dat is inherent aan alle zagen die niet statisch zijn, maw via een geleidesysteem oid bewegen. Voor stofafzuiging heb ik een festool midi, die kan dat wel aan. Mag ik vragen waar je de zaag heb besteld, ik heb lang nagedacht over de Festool Kapex maar dat vind ik toch te duur,
trouwens nog bedankt voor de respons en info
vr gr Bert
Ik heb deze hier besteld: Geräte für Haus, Wohnung und Garten - Fiskars, Gardena, Marimex und viele andere Marken.
Eerste keer dat ik daar iets koop maar alles ging vlot, levering op tijd etc.

Festool had ik ook aan gedacht maar om dezelfde reden als jij niet gekocht: te duur, zeker voor mijn gebruik.
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Begin 2020 kwam deze op Ibood voorbij voor ongeveer 550 EUR, veel spijt dat ik er toen geen besteld had!
Misschien eens wachten of deze ooit nog eens langskomt?
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Ik heb deze destijds ook uit duitsland laten komen. Hij was daar incl onderstel nog steeds een paar 100 goedkoper als in nederland. Ik zie wel dat de prijzen in NL redelijk zijn gedaald.

Bevalt super goed!
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Via iBood heb ik er toentertijd een aangeschaft. De eerste levering was dramatisch. De aanslag was niet haaks en niet recht. Contact opgenomen, teruggestuurd en een nieuwe gekregen. Gelukkig was deze wel goed.

De zaag zelf is echt gigantisch maar werkt geweldig. Lekker rustig lopende motor die meer dan genoeg kracht heeft voor de grovere werkzaamheden. Ik heb er dit jaar mijn werkplaats mee gebouwd.

Het gewicht is wel een dingetje. Ik ging de plinten zagen en monteren en wilde de zaag in huis halen. Dat is wel effe sjouwen, zo groot en ontiegelijk zwaar. De zaag heb ik na ontvangst wel goed af moeten stellen maar dat is goed te doen.
 

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Die laatste 100 euro zal het probleem niet zijn, echter de GCM10 GDL kun je niet overal bestellen in Nederland zag ik, Dus toch maar weer in Duitsland bestellen, waar ik al veel gereedschap heb besteld in het verleden, Festool Mafell etc, toch daar altijd gunstiger kunnen kopen, zo ook de GCM 800 die ik nu heb
Ik kan me vergissen, maar de GCM 10 is nog redelijk nieuw volgens mij. Dus de prijzen zullen nog relatief dicht bij de adviesprijs liggen, en de inderdaad nog niet veel shops die hem hebben. Als de verkrijgbaarheid beter wordt, dan dalen de prijzen ook wel. Maarja, dan moet je er op wachten. En bij mij werkt het meestal zo, dat als ik eenmaal mijn zinnen heb gezet op een nieuwe tool, dat ik deze ook het liefst zo snel mogelijk in handen heb.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Ik kan me vergissen, maar de GCM 10 is nog redelijk nieuw volgens mij. Dus de prijzen zullen nog relatief dicht bij de adviesprijs liggen, en de inderdaad nog niet veel shops die hem hebben. Als de verkrijgbaarheid beter wordt, dan dalen de prijzen ook wel. Maarja, dan moet je er op wachten. En bij mij werkt het meestal zo, dat als ik eenmaal mijn zinnen heb gezet op een nieuwe tool, dat ik deze ook het liefst zo snel mogelijk in handen heb.
De GCM 12 is er al jaren en idd wordt vrijwel overal verkocht, de GCM 10 GDJ is er korter.Kwam onlangs een uitgebreide test tegen over deze op youtube. echter, gewicht scheelt maar 3 kg, en de prijzen liggen dicht bij elkaar. nu een adres gevonden in Duitsland voor 624 excl bezorgkosten. Voor dezelfde machine betaal ik in nederland fors meer, gaat niet om een paar euro. prijs bij Toolmax is 849 op dit moment. Verschil is te groot.
Bij mij is het zo, ik ga weer een nw project doen voorjaar, buiten, daarbij ben ik zo n zaag nodig dus ja het wordt nu tijd om er een aan te schaffen.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
De GCM 12 is er al jaren en idd wordt vrijwel overal verkocht, de GCM 10 GDJ is er korter.Kwam onlangs een uitgebreide test tegen over deze op youtube. echter, gewicht scheelt maar 3 kg, en de prijzen liggen dicht bij elkaar. nu een adres gevonden in Duitsland voor 624 excl bezorgkosten. Voor dezelfde machine betaal ik in nederland fors meer, gaat niet om een paar euro. prijs bij Toolmax is 849 op dit moment. Verschil is te groot.
Bij mij is het zo, ik ga weer een nw project doen voorjaar, buiten, daarbij ben ik zo n zaag nodig dus ja het wordt nu tijd om er een aan te schaffen.
Kleine correctie op wat ik hierboven schreef, de prijs was ex btw en verzendkosten, verzendkosten alleen waren reeds 136 euro, die wordt bij de prijs opgeteld en ook daarover mag je 19 procent btw betalen daarmee komt de totaalprijs op 787 euro, en daarmee ineens duurder als in Nederland en waarschijnlijk de GCM 12,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.