Ervaringen met bovenfrees

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Stel de toerenregeling van de machine overeenkomstig in. Helaas kent die alleen de cijfertjes 1-6, die zich niet makkelijk uit het hoofd laten vertalen in een max. toerental.

Verbeterpuntje voor de fabrikant dan. Op mijn machine staat op het toerentalstelwieltje gewoon het toerental. Op de machine staat een tabelletje welk toerental bij welke frees hoort (bij groeffrezen).

Het loshalen van frezen moet meestal de moer "twee keer" losgedraaid worden. Hij lijkt namelijk wel los, maar daarna komt nog een vast gedeelte. Dan komt de frees pas los. Ik verwacht dat dit bij alle merken hetzelfde is. Hoop dat het te begrijpen is, is lastig te omschrijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Sonja

Nieuw lid
9 aug 2016
6
0
Bedankt weer voor alle reacties! Ik had niet zoveel behulpzame reacties verwacht. Ik gebruik alles wat ik kan gebruiken.
Ik heb nog meer vragen over de reacties maar hier vast één.
Met dat frezen in die plastic beschermkap bedoelen jullie die spaanvanger toch? Die zwarte kap die je onderop bevestigd.
Tenminste Festool noemt dat een spaanvanger.

Dan had ik nog een vraag. In een ander draadje vertelt iemand dat onder een werkstuk frezen veiliger is dan erboven. Kan iemand me uitleggen waarom dat zo zou zijn? Waarom heet de frees dan geen onderstebovenfrees? :cool: Of wordt er dan bedoeld dat de frees echt in een tafel wordt bevestigd?
 

Sonja

Nieuw lid
9 aug 2016
6
0
- Frees te diep ingespannen waardoor deze vast getrokken werd in de schacht. Eruit proberen te trekken met de hand resulteerde in een flinke snee in duim en wijsvinger.

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden Martijn.
Wat bedoel je met bovenstaande? Hoe bedoel je te diep ingespannen? Je wilde te diep in één keer frezen? De frees liep vast in het hout of begrijp ik het verkeerd?
 
Laatst bewerkt:

Sonja

Nieuw lid
9 aug 2016
6
0
Let ook op het maximum toerental van de ingespannen frees. Een frees met grote diameter kent een lager max. toerental dan een frees met kleine diameter. Stel de toerenregeling van de machine overeenkomstig in. Helaas kent die alleen de cijfertjes 1-6, die zich niet makkelijk uit het hoofd laten vertalen in een max. toerental.
Is een verkeerd toerental ook gevaarlijk of alleen vervelend ? Ik kan me zo voorstellen dat je werkstuk verbrand of kapot gaat door een verkeerd toerental maar voor jezelf is het niet gevaarlijk toch?
 

WR1944

Oud hout
...... Hoe bedoel je te diep ingespannen? Je wilde te diep in één keer frezen? De frees liep vast in het hout of begrijp ik het verkeerd?

In mijn bijdrage #20 heb ik geprobeerd uit te leggen hoe het komt dat een frees bij inspannen tot op de bodem (m.a.w. te diep) zichzelf vast kan klemmen.

Het "in twee keer" losdraaien van de frees komt door de constructie van de spankop. De spanhuls heeft een kraag die in een groef valt in de spanmoer. Bij het losdraaien van die moer draai je eerst de moer los van de schroefdraad van de as van de machine. Dan moet je de moer nog wat verder draaien tot dat de groef van de moer de kraag van de spanhuls raakt (speling tussen kraag en groef). Met het nog verder draaien trek je nu ook de spanhuls los. De tapsheid van de spanhuls is zodanig dat die zelfklemmend is. Dat is tevens de reden dat een frees vast kan komen te zitten in de machine. Door die kraag op de huls wordt geprobeerd om dat vastklemmen te voorkomen maar dat is geen 100% remedie als de moer in eerste instantie te vast is aangedraaid.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Verkeerd toerental kan gevaarlijk zijn als het te hoog is. Freesjes hebben een maximaal toerental volgens opgave van de leverancier, tot waarop ze veilig te gebruiken zijn. Bij grotere freesjes gaat de snijsnelheid of omtreksnelheid ook meespelen, is deze te hoog dan krijg je brandplekken op je werkstuk.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden Martijn.
Wat bedoel je met bovenstaande? Hoe bedoel je te diep ingespannen? Je wilde te diep in één keer frezen? De frees liep vast in het hout of begrijp ik het verkeerd?

Zie de reactie hieronder van WR1944, Sonja. Dus het freesje zelf tegen de bodem van de schacht gezet.

In mijn bijdrage #20 heb ik geprobeerd uit te leggen hoe het komt dat een frees bij inspannen tot op de bodem (m.a.w. te diep) zichzelf vast kan klemmen.

Het "in twee keer" losdraaien van de frees komt door de constructie van de spankop. De spanhuls heeft een kraag die in een groef valt in de spanmoer. Bij het losdraaien van die moer draai je eerst de moer los van de schroefdraad van de as van de machine. Dan moet je de moer nog wat verder draaien tot dat de groef van de moer de kraag van de spanhuls raakt (speling tussen kraag en groef). Met het nog verder draaien trek je nu ook de spanhuls los. De tapsheid van de spanhuls is zodanig dat die zelfklemmend is. Dat is tevens de reden dat een frees vast kan komen te zitten in de machine. Door die kraag op de huls wordt geprobeerd om dat vastklemmen te voorkomen maar dat is geen 100% remedie als de moer in eerste instantie te vast is aangedraaid.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Waarom er vrij weinig ongelukken gebeuren met bovenfrezen is dat je ze met twee handen vast houdt. Ja ik weet de of 1400 heeft een pistool greep. Toch komen er bij mij geen vingers of andere lichaamsdelen in de buurt van de freesjes. Wat ik mis bij hett verhaal van het inspannen van de frees is dat als je de frees niet diep genoeg in de spantang stopt de spantang kan breken bij het aandraaien. Wat ook gebeurt is dat de machine onder een t tafel geschroefd word. Je kan nu andersom frezen. Nu kan je latjes langs de frees halen. Ook kan je nu kopiëren en zien wat je doet. Het werkstuk ligt nu niet vast en kan wegschieten deze bewerking kan dus veel gevaarlijker zijn.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Uiteindelijk is de bovenfrees (router) een doorontwikkeling van de vaste frees (shaper in het Engels), bedoeld voor mobiel gebruik. Met de daarbijbehorende beperkingen. Waar een shaper heel veel hout kan weghalen in 1 keer, is dat bij een frees veel minder. Idem dito voor de maximale doorsnede van de frees.

Het is een vreemde ontwikkeling dat bovenfrezen weer ingebouwd worden in tafels om als een soort 'underpowered' shapers gebruikt te worden. Iets om over na te denken…
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Uiteindelijk is de bovenfrees (router) een doorontwikkeling van de vaste frees (shaper in het Engels), bedoeld voor mobiel gebruik. Met de daarbijbehorende beperkingen. Waar een shaper heel veel hout kan weghalen in 1 keer, is dat bij een frees veel minder. Idem dito voor de maximale doorsnede van de frees.

Het is een vreemde ontwikkeling dat bovenfrezen weer ingebouwd worden in tafels om als een soort 'underpowered' shapers gebruikt te worden. Iets om over na te denken…

En toch Bert, vind ik het langs frezen op een freestafel in een aantal gevallen veel handiger en stabieler dan het uit de hand frezen.
Niet iedereen heeft de ruimte en het geld voor een professionele freesmachine/shaper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.