Ervaringen met Bad Axe zagen??? (en W30)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
Dat was net wat ik ook wilde vragen.
Dit vraagt om wat foto,s.
mischien een nieuw topic? je mooiste handgereedschap?
Heb ik jaren geleden al eens gepost dus even zoeken. Er moeten er meerdere zijn een of 2 met zwaluwstaart zagen en een met een kapzaag. Die laatste heb ik in gebruik. In middels ziet ie er wat minder mooi uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
Ik heb wel eens met de LN schulpzagen gezaagd. Daar kun je ook mee afkorten. De zaag start minder makkelijk dan een afkortzaag. Met een hoek tussen schulp en afkort (dus hybride) kan je soms prima uit de voeten. Wil je echt meer schulpen in dikker hout zou ik toch voor een echte schulpzaag gaan. Gebruik je de zaag alleen voor zwaluwstaarten ed dan maakt het niet zoveel uit. Hele volksstammen zagen ze met een afkortzaag.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
726
749
de buurt van den bosch
Je kan je bahco zaag ook upgraden met een mooi handvat met eigen pasvorm. Er is een site waar tekeningen staan van vele maten en modellen handvatten.
Ik begrijp dat in een gereedschapsverzameling mooie dingen zitten dat hoort gewoon 😇 . Als ik mijn winkelhaken bekijk die doen niet veel onder voor de zagen.
een paar foto,s van je winkelhaken,bedoelde ik eigenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos Cuypers

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
een paar foto,s van je winkelhaken,bedoelde ik eigenlijk.
Geen foto's want ik ben bezig met een ombouw en alles zit in dozen en zakken.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
'i pulled the trigger'...... ofwel, twee ribben minder en nu eens kijken hoe ze gaan bevallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos Cuypers

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Op een rib minder steekt het niet (Adam was ook een rib kwijt om een vrouw te hebben) .
De enige spijt die je gaat krijgen is dat je het niet eerder hebt gedaan

En als je ze netjes ophangt worden ze nog mooier.vindt ik zelf.
Dat is hetzelfde setje als ik heb gekozen! dovetail is gewoon rip cut, de carcass en tenon saws zijn hybrid in mijn geval. Mogen we ook zien wat er in het gedeelte met de schaven zit?
mooie kabinetje hoor trouwens!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos Cuypers

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
een paar foto,s van je winkelhaken,bedoelde ik eigenlijk.
IMG20211001175351.jpg
Niet de beste foto. Er is een stukje van het handvat afgebroken. Moet nog kijken of ik dit eraan plak of een nieuw handvat maak. De rug is van messing en kan eraf als ik dieper moet zagen. (of moet ik het blad er nog in plakken) Er moet weer een beetje olie op het handvat maar zagen doet ie prima.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
We mogen het draaien en keren hoe we het maar willen. Maar mooi gereedschap is en blijft de natte droom van iedere houtbewerker/houtbewerkster. En als we daar dan een stukje van waar kunnen maken blijft dit iets om met trots van te genieten en te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.