Ervaringen met Bad Axe zagen??? (en W30)

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Hallo Houtmak(k)ers,

Ik vroeg me af of er een forum lid is dat zich er toe heeft kunnen zetten om Bad Axe zagen aan te schaffen, en indien ja, wat de ervaringen daarmee zijn?
Ik was aan het kijken naar LN maar die zijn uiteraard niet verkrijgbaar. Ik koop liever 1 x iets goeds dan twee keer slecht en het mooiste zou het zijn wanneer mijn jongens er later ook nog mee zouden kunnen werken. Ik vindt gereedschappen de generaties meegaan echt te gek.
Ook heb ik gekeken naar de in NL gemaakte zagen van W30. Is er iemand die daarmee werkt?

alle meningen zijn welkom.

mvg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
Weet niet wat je er mee gaat doen, schulpen, afkorten of zwaluwstaarten zagen?
Voor de laatste toepassing zou je ook nog eens op Rob Cosmans site kunnen kijken. Hij heeft zo zijn ideeen waaraan een ' dovetail saw' moet voldoen.
Heb zelf geen LN, Bad Axe of Rob Cosman zagen. Wel een japanse en een bahco :)
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Nelus,
In heb sinds vorige week een Bad Axe - styletto. Deed ook alles met een Bahco en had initieel ook de LN willen kopen die ik bij een bezoek eens had kunnen proberen. (Demo dag van Lie Nielsen bij Baptist) Natuurlijk niet beschikbaar. En dan gevallen voor de Bad Axe. Tja, het is veeeel €€ maar eerlijk gezegd … ligt geweldig in mijn hand (maar dat is afhankelijk van de hand natuurlijk) zaagt door eik alsof het boter is zonder veel gehakkel … dus op tijd stoppen!!
Ja ik ben tevreden, heel tevreden. Maar is het de 300 euro waard?? Dat kan ik niet voor jou beslissen. Voor 100 euro minder is de LN al duur eigenlijk.
Als je ze eens wil proberen… mag je langs komen.. wel in Tongeren (belgie).
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Nelus,
In heb sinds vorige week een Bad Axe - styletto. Deed ook alles met een Bahco en had initieel ook de LN willen kopen die ik bij een bezoek eens had kunnen proberen. (Demo dag van Lie Nielsen bij Baptist) Natuurlijk niet beschikbaar. En dan gevallen voor de Bad Axe. Tja, het is veeeel €€ maar eerlijk gezegd … ligt geweldig in mijn hand (maar dat is afhankelijk van de hand natuurlijk) zaagt door eik alsof het boter is zonder veel gehakkel … dus op tijd stoppen!!
Ja ik ben tevreden, heel tevreden. Maar is het de 300 euro waard?? Dat kan ik niet voor jou beslissen. Voor 100 euro minder is de LN al duur eigenlijk.
Als je ze eens wil proberen… mag je langs komen.. wel in Tongeren (belgie).
bedankt voor je reactie! ja het is inderdaad veel geld maar als ik daarmee ook jaren vooruit kan is dat wel okay. Ik heb zelf de LN dovetail zaag, die is ook top inderdaad. Ik moet zeggen dat ik de BA zagen eigenlijk nog mooier vind. Ik zou gaan voor een hybrid tenonsaw en een hybrid carcass saw maar was gewoon benieuwd naar ervaringen.

mvg
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
bedankt voor je reactie! ja het is inderdaad veel geld maar als ik daarmee ook jaren vooruit kan is dat wel okay. Ik heb zelf de LN dovetail zaag, die is ook top inderdaad. Ik moet zeggen dat ik de BA zagen eigenlijk nog mooier vind. Ik zou gaan voor een hybrid tenonsaw en een hybrid carcass saw maar was gewoon benieuwd naar ervaringen.

mvg
Dan zou ik zeggen … doen.
Als je de €€ hebt en je je zinnen er al op gezet hebt.. krijg je spijt dat je het niet zou gedaan hebben.
In zou enkel niet voor hybrid gaan maar zuiver rip. (Die kunnen cross ook aan)
Mijn BA is een rip-cut en crosscutting is geen probleem (nu ze nog scherp is 🤣)
Jos
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
W30 Heeft met zijn zagen op de laatste opendag hout gestaan. Mooie zagen en ze zien er prima uit. Nooit mee gewerkt. Ik heb in het verleden ook een handzaag gemaakt van dat zelfde staal. Hoewel mijn zaag een prototype betreft zaag ik er al een paar jaar mee en heb hem nog niet hoeven slijpen. W30 gebruikt de foley machines om de zagen te stansen en te slijpen ik heb deze twee machines ook ik zie dus geen reden om aan te nemen dat deze zaag veel afwijkt van mijn zaag. Mijn advies zou zijn koop de zaag van W30. Ja ik heb al jaren plannen om er meer te maken maar daar komt op korte termijn niets van.
 
  • Leuk
Waarderingen: nelus

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
W30 Heeft met zijn zagen op de laatste opendag hout gestaan. Mooie zagen en ze zien er prima uit. Nooit mee gewerkt. Ik heb in het verleden ook een handzaag gemaakt van dat zelfde staal. Hoewel mijn zaag een prototype betreft zaag ik er al een paar jaar mee en heb hem nog niet hoeven slijpen. W30 gebruikt de foley machines om de zagen te stansen en te slijpen ik heb deze twee machines ook ik zie dus geen reden om aan te nemen dat deze zaag veel afwijkt van mijn zaag. Mijn advies zou zijn koop de zaag van W30. Ja ik heb al jaren plannen om er meer te maken maar daar komt op korte termijn niets van.
ik ga er nog een in duiken, hij heeft we mooie houtsoorten hoor!
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Dan zou ik zeggen … doen.
Als je de €€ hebt en je je zinnen er al op gezet hebt.. krijg je spijt dat je het niet zou gedaan hebben.
In zou enkel niet voor hybrid gaan maar zuiver rip. (Die kunnen cross ook aan)
Mijn BA is een rip-cut en crosscutting is geen probleem (nu ze nog scherp is 🤣)
Jos
Dat is een boeiend advies, gezien het feit dat BA zelf de hybrid aanraadt ivm het 'alles kunnen'.
🙃
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
@wim: Ik gebruik twee W30 zagen uit zijn ""productie-optimalisatieperiode"". Daar ben Ik zeker tevreden over. Goed geslepen en op maat gemaakte fraaie handvaten uit div houtsoorten. Vooral de zagen die hij de laatste tijd (=jaar) maakt zien er geweldig uit.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
726
749
de buurt van den bosch
Ik heb de hybride carcass zaag van bad axe,en ja het is veel geld en het zaagt en ligt lekker in de hand,maar met een bahco kapzaag is ook niks mis mee.(het oog wil ook wat).verder heb ik nog 2 kapzagen van lie nielsen.
Heb ook 2 handzagen van w30.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
753
Enschede, Twente
Baptist (die Bad Axe vertegenwoordigt in onze contreien) heeft momenteel enkel de hybride zaag op voorraad. Ik geloof dat je na bestellen drie tot vier maanden moet wachten op levering… Het is dus maatwerk.
Hangt er dus ook vanaf hoeveel haast je hebt.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
WorkshopHeaven in de UK heeft ze nog wel op voorraad, zo te zien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
Ik heb de hybride carcass zaag van bad axe,en ja het is veel geld en het zaagt en ligt lekker in de hand,maar met een bahco kapzaag is ook niks mis mee.(het oog wil ook wat).verder heb ik nog 2 kapzagen van lie nielsen.
Heb ook 2 handzagen van w30.
Je kan je bahco zaag ook upgraden met een mooi handvat met eigen pasvorm. Er is een site waar tekeningen staan van vele maten en modellen handvatten.
Ik begrijp dat in een gereedschapsverzameling mooie dingen zitten dat hoort gewoon 😇 . Als ik mijn winkelhaken bekijk die doen niet veel onder voor de zagen.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Hoe je dergelijke zagen moet slijpen lijkt me dan wel complex.. welke tanden staan rip en welke cross ? Dat is de reden waarom ik de ene of de andere zou kiezen.
Bekijk bijlage 108303

😉
Schermafbeelding 2021-09-29 om 16.26.00.png

Ze zijn niet om en om gevijld maar allemaal hybride. De hoek is gewoon anders zoals je ziet. Overigens raden ze hybrid vooral aan voor de carcass (kapzaag) saw.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Dus eigenlijk is dit cross-cutting geslepen maar met andere hoeken zodat het bijna rip-cutting is.
(met andere woorden ...qua hoeken is het er iets tussen-in ... )
Bedankt om dit op te zoeken.
geen probleem, als je een keer op de website van bad axe kijkt dan staat daar echt super veel informatie. Uiteraard komt veel neer op persoonlijke voorkeur maar 90 % van hun zagen die worden verkocht zijn hybrid (voorla de zwaluwstaartzagen zijn niet hybride maar schulp gevijld). Echt de moeite waard om een keer te kijken. Ook bieden ze levenslange garantie en vijlen ze hem graties (maar dat is waarschijnlijk alleen USA). Ook heb ze de service dat wanneer je een hybrid saw koopt en later neem je bijvoorbeeld een schulpzaag, dat ze de hybrid opnieuw slijpen maar dan in afkort type. dus veel keuze (waar je ook dik voor betaald). Ook lijken er veel liefhebbers op internet de voorkeur te geven aan hybride wanneer ze kiezen voor BA, maar mogelijk heeft dat nog een staartje in de zin van reviews.... Krijgen zij een zaag en BA reclame. Maar dat zou het niet alleen moeten zijn lijkt mij. Dus ik overweeg ze zeker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.