Ervaringen lintzagen gevraagd.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
OK, Als je geen ruimte hebt houdt het op.
Is de Inca een alternatief voor je? Is een goed merk en wordt nogal eens tweede hands aangeboden; ook op dit forum. (hoewel, misschien is de zaaghoogte wat klein voor jou?).

mvg
klaas0639
 

Gerard Scanlan

Nieuw lid
8 mrt 2011
12
0
Een INCA 260 is a prima klein lintzaag (Zwitsers aluminium constructie). Kan tot 160mm diep zagen. Zijn tweedehands maar ook nog nieuwe te koop. Tuff saws zaag erop en zagen maar.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
INCA is niet meer nieuw te koop. De fabriek bestaat al een hele tijd niet meer. Ten gronde gegaan aan hun eigen succes, nl. veel te goede machines.
Op Marktplaats staan er twee te koop, één in combinatie met een vlakbank (ook een uitstekend product!).
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Klopt was rond 10u. Het parkeren is inderdaad een ramp.

Die parkeerproblemen vielen deze keer nog mee, op het pleintje was genoeg plek. Doelde op de kosten meer dat je dan te veel koopt. Helemaal of je verder nog iets nodig hebt. Dan wil ik heel hard "Jááá" roepen ;)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het is de HBM 350 geworden. Doorslag was de 225mm zaaghoogte en motorvermogen 1100w. Vandaag een exemplaar opgehaald en alleen het ondersteld er onder geschroefd. Aankomende weken geen tijd om alles netjes af te stellen. Eerst maar een paar tuffsaws linten over laten komen. Wordt vervolgt hoe dit machientje zaagt.
 
Laatst bewerkt:

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
128
3
Aldeboarn - Fryslan
Het is de HBM 350 geworden. Doorslag was de 225mm zaaghoogte en motorvermogen 1100w. Vandaag een exemplaar opgehaald en alleen het ondersteld er onder geschroefd. Aankomende weken geen tijd om alles netjes af te stellen. Eerst maar een paar tuffsaws linten over laten komen. Wordt vervolgt hoe dit machientje zaagt.

De HBM 350 kan maar 160 mm hoogte zagen en de motor is geen 1100 watt:

https://www.hbm-machines.com/index..../lintzaagmachines/hbm-350-houtlintzaagmachine
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De HBM 400 zit nog maar op 200 mm bij 1500 Watt!!!!
Ik ben benieuwd welke speciale uitgave deze HBM 350 dan wel is.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De HBM 400 zit nog maar op 200 mm bij 1500 Watt!!!!
Ik ben benieuwd welke speciale uitgave deze HBM 350 dan wel is.

Bij het bekijken van diverse merken in deze klasse en alles met de rolmaat gemeten te hebben kwam ik bij de HBM 350 op deze waardes uit.

Zojuist even naar de schuur en zonder de tafel gemonteerd een ruimte van 235mm. Op de motor staat vermogen 1100 watt dus ook dat klopt. Het was mij ook al opgevallen maar de max zaaghoogte staat verkeerd op de website. Dit moet zoals de handleiding vermeldt 225 mm zijn. Ook de diameter van aandrijfwielen is groter dan de duurdere lintzagen in deze klasse, te weten 340mm.

Dus 'niets' geen speciale uitgave gewoon een menselijke slip of het toetsenbord.:p

Vandaar ook mijn keuze voor deze lintzaag. Qua prijs en specificaties veruit de beste t.a.v. de concurrenten. Over de kwaliteit kan ik nog niet oordelen maar zo op het ook heb ik weinig verschil gezien ten opzichte van de andere India, Taiwan of China machines.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Gefeliciteerd met je aanschaf Huib! Hopelijk ga je er veel plezier mee/aan beleven.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Nog even de aandrijfwielen gemeten en de diameter (buitenrand/buitenrand) is 350mm. Morgen even snel het lint wat op op zit demonteren en meten al vorens te bestellen bij Tuffsaws. 'Ach'; zolang het allemaal wat groter uitvalt dan beschreven, valt het mee:D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Gefeliciteerd!

Staat in de handleiding niet welke lengte lint je moet hebben? Sluit je iig meetfouten uit...
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gefeliciteerd!

Staat in de handleiding niet welke lengte lint je moet hebben? Sluit je iig meetfouten uit...

Blade size =2560mm (length) X 6-25mm (witdth). Omdat er een diameter van 340mm staat vermeld in de handleiding en gemeten van buitenrand naar buitenrand 350mm is. Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze binnenkant/binnenkant hebben aangehouden. Kijkend op de website van Tuffsaws zie ik deze maat niet staan. Wellicht de optie custom.

Nu we het toch over het lint hebben. Welk type kan ik het beste bestellen. Wil er wat fijn werk mee kunnen zagen, zeg maar een beetje bochtenwerk, schulpen (rib) en zo nu een dan een crosscut.


Edit; Oeps, zocht naar de verkeerde lengte. Zat op 3560, tja dat heb je als alles ineens groter blijkt te zijn dan.... 2560 is gewoon standaard te verkrijgen.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb de beste man een mail gestuurd en daarin uitgelegd wat ik wilde. Ian is zeer kundig en behulpzaam en geeft je een advies op maat.
 

Stefan h

Actieve deelnemer
3 jul 2014
34
0
Beste Huib,

Ben je tevreden over je lintzaag van hbm, ben namelijk zelf van plan om deze aan te schaffen
Dit ivm prijs en grote zaaghoogte
Kunt u eventueel wat foto's of een filmpje posten?

Mgv stefan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.