Ervaringen Emco king 260

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
35
3
Beste allen,

Al enige tijd kijk ik, hetzij wat passief, naar een vlak-vandiktebank. Nu kom ik een Emco king 260 tegen en kan er geen informatie over vinden.

Heeft iemand ervaring met deze machine? Het gebruik zal puur hobbymatig zijn maar ik wil wel graag een machine die goed af te stellen is een dan ook haaks blijft.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groeten Roelof

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.964
102
West-Friesland
Zoek ook eens op ADH 260 W van Metabo.

Volgens mij heeft Metabo in het verleden verschillende machines van Emco overgenomen en is de Metabo ADH 260 W gelijk aan de Emco king 260.

Mvg, :).

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.396
1.155
Ulvenhout
Ik heb een Emco HM26 Dat lijkt mij bijna hetzelfde apparaat. Het is mijn eerste vlak-vandiktebank, maar ik ben er tevreden over. De tafel is goed af te stellen, gelukkig is dat geen klusje wat heel vaak hoeft.
Je moet even ombouwen tussen het vlakken en op dikte brengen, maar meer dan een paar minuten duurt dat niet.
Ik merk wel dat ik de langsgeleider bij iedere montage even moet controleren en aanpassen of deze nog haaks staat.

Je mag eens langskomen als je wil?

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
35
3
Dank jullie wel voor de reacties! De zoektocht naar de Metabo levert inderdaad wat meer op.

Het aanbod om even langs te komen is ontzettend leuk, maar ik zag dat je aan de andere kant van het land woont, dat is net wat te ver weg.

De komende tijd heb ik het wat druk dus afgesproken dat ik contact op neem wanneer ik wat tijd heb om de machine te bekijken.

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
35
3
Deze week even tijd gehad om langs te gaan, vorige eigenaar was ontzettend aardig en heeft ogenschijnlijk goed op de machine gepast. Conclusie inladen en mee naar huis!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
35
3
Recent enkele eiken planken door de machine gehaald, er is 1 flink vast geslagen. Nu zit er hoogte verschil tussen links en rechts bij de messen. (Eigenlijk de messen houder, geen idee hoe dat onderdeel heet. De messen zitten er nog wel recht in)

In de gebruiksaanwijzing kan ik niet vinden hoe dit afgesteld moet worden. Hier iemand misschien een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt!

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.165
442
Die houder heet een beitelblok en die zit in twee lagers die op hun beurt weer in een lagerhuis zitten. Dat lagerhuis zit aan de rest gebout. Misschien dat de kant waar de riem niet zit, verstelbaar is. Tenminste, dat zou mij logisch lijken.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Recent enkele eiken planken door de machine gehaald, er is 1 flink vast geslagen. Nu zit er hoogte verschil tussen links en rechts bij de messen. (Eigenlijk de messen houder, geen idee hoe dat onderdeel heet. De messen zitten er nog wel recht in)

In de gebruiksaanwijzing kan ik niet vinden hoe dit afgesteld moet worden. Hier iemand misschien een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt!
Oei te veel in een keer afgenomen?
Heb zelf ook een Emco hm 300 op kracht stroom weliswaar.
afstellen imbusbouten iets lossen en met de inwendige Imbus op hoogte stellen (middels reilatje met 2 streepjes 3 MM uit elkaar) helaas kun je niet met een magnetische instelller werken (beitel as is aluminium).
zo even vertellen is wat omslachtig. Maar als je in de buurt van Akkrum Heereveen Leeuwarden woont. Kom maar langs en dan laat ik je graag zien hoe je de beitels stelt tenminste van de herslijpbare variant.
Groetnis,
Roeland

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
35
3
Bedankt voor de reactie dat zal ik eens bekijken!
Die houder heet een beitelblok en die zit in twee lagers die op hun beurt weer in een lagerhuis zitten. Dat lagerhuis zit aan de rest gebout. Misschien dat de kant waar de riem niet zit, verstelbaar is. Tenminste, dat zou mij logisch lijken.

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
35
3
Oei te veel in een keer afgenomen?
Heb zelf ook een Emco hm 300 op kracht stroom weliswaar.
afstellen imbusbouten iets lossen en met de inwendige Imbus op hoogte stellen (middels reilatje met 2 streepjes 3 MM uit elkaar) helaas kun je niet met een magnetische instelller werken (beitel as is aluminium).
zo even vertellen is wat omslachtig. Maar als je in de buurt van Akkrum Heereveen Leeuwarden woont. Kom maar langs en dan laat ik je graag zien hoe je de beitels stelt tenminste van de herslijpbare variant.
Groetnis,
Roeland
Beste Roeland,

Wat een leuk aanbod, ik kom uit de buurt. Ik zal via pm even contact opnemen, ik leer het afstellen graag van je.

Groet Roelof

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
35
3
Oh, ik had de machine zo ingesteld dat er maar een beetje afgehaald werd. Echter ging de plank scheef en kwam op het opstaande randje van de invoer. Tja dan neem je er ineens wel te veel van af

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.