Ervaringen elektra beckum bas 505 g

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Allen, heb het hele forum en het internet nagelezen, maar eerlijk gezegd is er bedroevend weinig info over te vinden.

Daarom even mijn vraag, ik ga morgen kijken naar een tweedehands eb 505 g.
Zaag zou full option zijn Incl wielset, schulp en afkort geleider.400 volt. Prijs zou 900 euro zijn.

Ik heb zelf een bas 315 série en had gehoopt met deze upgrade alvast hoger te zagen alsook een breder lint te kunnen leggen voor als ik stammetjes zaag. Volgens de schaarse specs zou de 505 g tot 25 mm aankunnen, iemand ervaring met deze lintbreedte voor deze zaag (qua stijfheid van frame?)

Daarnaast las ik dat de onderste geleider voor de bas 450 (waarvan deze zaag de opvolger zou zijn) nogal lastig verstelbaar zijn. Op foto zien ze er alvast robuuster uit, instelbaar met duimschroeven ipv inbus...Iemand ervaring met deze geleiders op de bas 505 g ? Of iemand die zowel boven als ondergeleider vervangen heeft voor de ROM tools versie?

Elke andere ervaring met dit type is meer dan welkom!

Mvg,
Martein
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Bedankt voor de info, maar zoals gezegd heb ik deze allemaal doorlezen en enkel Tuoh zijn opmerking over de 450 onderste geleiding is inhoudelijke info. Daarmee mijn vraag of iemand een actieve bas 505 g heeft staan met de modernere geleiders... Rest van de topics gaan min of meer over een hammer n4400, de langsgeleider of tuffsaw linten...😊
 

mawil

Nieuw lid
18 jun 2012
13
3
Hallo, ik heb een Metabo 505g, iets meer info in deze thread Dit is volgens mij van de periode dat Metabo net EB had overgenomen en enkel de kleur van het toestel veranderd had. Maar zoals je zelf al aangaf: heel weinig over te vinden.

Er zat standaard een 2.5breed lint op toen ik de zaag kreeg maar deze was redelijk bot.
Over het algemeen ben ik er wel tevreden over maar ze is inderdaad niet makkelijk af te stellen. De onderste geleider is echt wel een prul-werkje waar je je vingers makkelijk pijn mee kan doen. Met een inbus en moersleutel lukt het wel. Maar eens alles goed staat loopt alles prima.
Het zorgt er alleen voor dat ik niet snel een ander zaaglint opleg, omdat het een heel karwei is.

Mijn samenvatting: stevige machine die zeker wel ruw hout mooi kan zagen, of fijner hout natuurlijk ook met een fijner lint. Als je hem voor die prijs tweedehands kan kopen is het prijs/kwaliteit zeker niet slecht. Machine is inderdaad goedkoper dan de n4400, verschil zit hem dan ook in gebruiksgemak om juist af te stellen maar ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Martein_H

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Hallo, ik heb een Metabo 505g, iets meer info in deze thread Dit is volgens mij van de periode dat Metabo net EB had overgenomen en enkel de kleur van het toestel veranderd had. Maar zoals je zelf al aangaf: heel weinig over te vinden.

Er zat standaard een 2.5breed lint op toen ik de zaag kreeg maar deze was redelijk bot.
Over het algemeen ben ik er wel tevreden over maar ze is inderdaad niet makkelijk af te stellen. De onderste geleider is echt wel een prul-werkje waar je je vingers makkelijk pijn mee kan doen. Met een inbus en moersleutel lukt het wel. Maar eens alles goed staat loopt alles prima.
Het zorgt er alleen voor dat ik niet snel een ander zaaglint opleg, omdat het een heel karwei is.

Mijn samenvatting: stevige machine die zeker wel ruw hout mooi kan zagen, of fijner hout natuurlijk ook met een fijner lint. Als je hem voor die prijs tweedehands kan kopen is het prijs/kwaliteit zeker niet slecht. Machine is inderdaad goedkoper dan de n4400, verschil zit hem dan ook in gebruiksgemak om juist af te stellen maar ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop.
En heb je er ooit nog een nieuw zagl8nt van 25mm opgelegd? Kreeg je dat op spanning?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.