Ervaring UJK Drill Guide

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
490
4
Ik kan niks zinnigs toevoegen over de keuze voor deze of gene mobiele boorstandaard, maar ik wil wel mijn aha-erlebnis delen.

Ik had enige tijd geleden enkele gaten te boren buiten het bereik van mijn stationaire machine, en plaatste om die reden de boorstandaard van Milescraft in mijn aankoopmandje. Maar ik vond het irritant dat er een Jacobs-boorhouder met tandwielsleutel op zit. Dat was een flasback naar de boormachine in de boorstandaard in de werkplaats bij mijn vader thuis, en dat was bepaald geen aangename flashback.

Want, in tegenstelling tot wat vele mensen denken, dient zo’n boorhouder namelijk niet om je boor vast te zetten, zo’n boorhouder dient om de huid van je kneukels te raspen. En daar zijn ze erg goed in.

Het mandje werd daarom alsnog geledigd, en ik ging op zoek naar alternatieven met snelspankop. Ik vond ze nog ook, maar ik wil kwijt zijn of het Ali, Banggood, of een andere exotische leverancier was.

Weer werd een mandje gevuld.

En toen kreeg ik mijn aha-erlebnis. Er is een goede reden waarom je amper snelspankoppen vindt in dit soort boorstandaarden: omdat de paralelle geleiders in de weg zitten wanneer je de kop zou proberen aan te draaien!

Wederom werd een mandje geledigd.

En tegen dat deze odyssee ten einde was, had ik de gaten al uit de losse hand geboord. Ging nog best goed ook. En heb ik dus nog steeds geen mobiele boorstandaard.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
106
Oss
Wat ik vaak doe, is een blokje resthout onder de kolomboor doorboren met de boor die ik wil gebruik om in het werkstuk te boren. Vervolgens dat blokje gebruiken als mal om de boormachine recht te houden op het werkstuk.
De mal kun je na een paar gaten weggooien omdat het gat uitlubbert, maar het was toch al resthout.

En met wat dubbelzijdige tape kun je op deze manier bijvoorbeeld ook een bestaand gat opruimen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.