Ervaring UJK Drill Guide

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
13
6
Altena
Ik ben aan het kijken naar een mobiele boorstandaard. De reden is dat ik niet veel plaats heb voor een vaste boorstandaard maar toch goede rechte & schuine gaten wil boren met mijn makita accu machine (geen 43 euro hals).

Mijn oog viel op de UJK Drill Guide niet de goedkoopste maar dat is niet direct het grootste probleem. Als de kwaliteit goed is hoop ik er jaren plezier van te hebben. Ik zie echter wisselende ervaringen op de UJK site zelf, dus daarom een poging hier.

Heeft iemand recent deze gekocht en wat zijn je ervaringen hiermee? Is deze stabiel, zit er wel of geen spelling op, werkt het boren redelijk soepel?

Alvast bedankt voor de reactie!
 

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Ik heb hem recent gekocht. Zit geen speling op, maar ook geen veer. Je moet hem dus wat omslachtig omhooghouden dmv 1 van de 2 borg moertjes. Daarnaast mist het ook wat markeringsstrepen zoals je bij de woodpecker ziet, en zit er geen klik mechaniek voor de hoek instelling.

Naast deze aspecten voelt hij wel echt solide aan en voldoet hij. Ik vind het echter geen vervanging voor een kolomboor gezien je er geen kracht mee kunt zetten, en afhankelijk bent van een accuboormachine voor voor het instellen van de snelheid.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Ik ben aan het kijken naar een mobiele boorstandaard. De reden is dat ik niet veel plaats heb voor een vaste boorstandaard maar toch goede rechte & schuine gaten wil boren met mijn makita accu machine (geen 43 euro hals).

Mijn oog viel op de UJK Drill Guide niet de goedkoopste maar dat is niet direct het grootste probleem. Als de kwaliteit goed is hoop ik er jaren plezier van te hebben. Ik zie echter wisselende ervaringen op de UJK site zelf, dus daarom een poging hier.

Heeft iemand recent deze gekocht en wat zijn je ervaringen hiermee? Is deze stabiel, zit er wel of geen spelling op, werkt het boren redelijk soepel?

Alvast bedankt voor de reactie!
UJK Guide heb ik ook pas gekocht. is echt heel mooi gemaakt. Kwaliteit is top.

Wat matras zegt klopt, er zit geen veer in, eerlijk gezegd zie ik dat niet als een gemis.

Als ik iets moet zeggen wat zou missen is het een vaste aanslag of klik-punten voor 0 / 15 / 22,5 / 45 / 60 graden. De markeringsstreepjes zijn echter wel zo duidelijk dat je hem makkelijk exact instelt met de hand.

De woodpecker is ook een mooi ding maar 3 x zo duur en ik zou dat niet kunnen justificeren op basis van wat k krijgt. Ik vind het een topding. Ga je veel plezier aan beleven.
 

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
13
6
Altena
Bedankt voor jullie reactie. En eens het is zeker geen vervanging voor een kolomboor, mocht ik ooit in de fase van mijn hobby komen dan kijken we wel weer verder :)

Goed om te horen dat jullie tevreden zijn, los van een veer (zou ik eventueel zelf nog kunnen toevoegen) en het gemis van een klikfunctie een prima product dus. Hebben jullie eventueel een andere op het oog gehad? Ik zag zelf nog de volgende:
De Woodpecker is zeker een mooi ding maar volgens mij, los van de prijs, kan deze alleen verticaal en niet onder een hoek boren toch? Gaat om deze toch Auto-Line Drill Guide ?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik heb de UJK gebruikt om 20mm gaten in m'n werkbank te boren. Ik vond dat een beetje tegenvallen. Het ging niet zo soepel als ik had verwacht. Je moet best wat kracht zetten bij het boren, en door de strakke werking kost dat veel kracht. Maar ik vermoed (hoop) dat dit enkel bij die klus is, in combinatie met mijn onervarendheid met het ding. Ik hou hem dus wel voor toekomstige projecten.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb de Milescraft versie, werkt prima. Lijkt wel meer plastic aan te zitten. Zit geen speling op en "klikt" op 90, 75,60 en 15 graden in een sleufje.
iu
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Ik heb de Milescraft versie, werkt prima. Lijkt wel meer plastic aan te zitten. Zit geen speling op en "klikt" op 90, 75,60 en 15 graden in een sleufje.
iu
Milescraft heb ik ook omdat de UJK destijds uitverkocht was en dat ding maar 4 tientjes kost. Die 2 zijn echt niet te vergelijken. Dat is het verschil tussen een Lada en een BMW en de Woodpecker is dan een Mercedes.

Of in gereedschap termen:
* Milescraft is Ferm
* UJK is Festool
* Woodpeckers is Mafell.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Ik heb de UJK gebruikt om 20mm gaten in m'n werkbank te boren. Ik vond dat een beetje tegenvallen. Het ging niet zo soepel als ik had verwacht. Je moet best wat kracht zetten bij het boren, en door de strakke werking kost dat veel kracht. Maar ik vermoed (hoop) dat dit enkel bij die klus is, in combinatie met mijn onervarendheid met het ding. Ik hou hem dus wel voor toekomstige projecten.
Ik denk dat t kracht zetten eerder komt door de boor actie zelf, niet scherp of hard materiaal dan door de boorstandaard.Hij wringt of klemt nergens dus veel weerstand uit de UJK krijg je niet
 

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
13
6
Altena
Ik heb UJK Drill Guide vandaag besteld bij Axminster, moet ergens eind volgende week aankomen. Ik laat zeker even weten wat ik er van vind.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik denk dat t kracht zetten eerder komt door de boor actie zelf, niet scherp of hard materiaal dan door de boorstandaard.Hij wringt of klemt nergens dus veel weerstand uit de UJK krijg je niet
Boren in de werkbank (terwijl je voor de werkbank staat) met zo'n ding moet je een kracht leveren die erg onhandig is. Doordat je niet geheel verticaal drukt krijg je door dit apparaat dus wel een extra weerstand. Eigenlijk moet je op de werkbank gaan zitten, dan kan je recht naar beneden duwen.

Het ligt dus grotendeels aan mij, en niet aan het apparaat. Maar ik vond het wel een nadeel, omdat ik hem speciaal voor die klus gekocht heb.
 

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
13
6
Altena
Vandaag stond de DPD met de UJK Drill Guide voor de deur, dat is redelijk snel gegaan vanuit Engeland. Brexit heeft daar weinig invloed op gehad, behalve de prijs want er komen wel importheffing bij maar die reken je al af bij bestelling.

Al even uitgepakt om te kijken of alles in orde was, zo te zien wel. De rest komt van het weekend.

IMG_20220202_170111.jpg

IMG_20220202_181553.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mink, Hkuit en Scheppie

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
13
6
Altena
Nog niet veel tijd gehad om de boorgeleider te gebruiken maar hierbij al mijn eerste bevindingen.

Bij de eerste "dryrun" (alleen de accuboor bevestigd) merkte ik wat weerstand op de geleiders. Dit heb ik opgelost door de geleiders schoon te maken met een doekje en daarna nageveegd met een doekje met wat WD40 erop.Hierna loopt als geheel soepel. Af fabriek zie je wel eens vaker daar dergelijke bewegende/schuivende gedeeltes droog, vies of vettig zijn.

Het instellen van het aantal graden gaat goed, er zit geen kliksysteem op dus het dient op het oog te worden ingesteld. Je kunt een magnetische digitale hoekmeter gebruiken als je het exact wilt instellen.

IMG_20220210_163208.jpgIMG_20220210_163443.jpg

De graden zijn wit gemaakt zodat ze goed afleesbaar zijn, hoewel dit niet overal superstrak is gedaan maar dat beïnvloedt de leesbaarheid niet.

IMG_20220202_181627.jpg

Volgt nog een kleine update zodra ik wat vaker de boorgeleider heb gebruikt de komende tijd.
 

Bijlagen

  • IMG_20220210_163443.jpg
    IMG_20220210_163443.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mvmaastricht

Nieuw lid
21 mei 2018
8
0
Nog steeds benieuwd naar je update! Overweeg om deze te kopen in plaats van een kolomboormachine: praktischer, draagbaar en bruikbaar in hoeken die met een kolomboor niet te doen zijn.
Kortom: nog steeds tevreden?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik pakte hem afgelopen weekend omdat het sneller werkt dan de kolomboor :)
De wrijving van de geleiders is nog wel een dingetje, zal ze de volgende keer nog eens schoonmaken/smeren.
 

mvmaastricht

Nieuw lid
21 mei 2018
8
0
Boren in de werkbank (terwijl je voor de werkbank staat) met zo'n ding moet je een kracht leveren die erg onhandig is. Doordat je niet geheel verticaal drukt krijg je door dit apparaat dus wel een extra weerstand. Eigenlijk moet je op de werkbank gaan zitten, dan kan je recht naar beneden duwen.

Het ligt dus grotendeels aan mij, en niet aan het apparaat. Maar ik vond het wel een nadeel, omdat ik hem speciaal voor die klus gekocht heb.
20mm. gaten boren lijkt me inderdaad lastig met deze guide, zeker als het er zo veel zijn. Maar met een kolomboor kan zoiets sowieso niet wegens het grote oppervlak. Daar is de UJK parf guide beter voor geschikt. Erg duur, maar je bespaart dan weer de kosten voor een perfect geboorde MFT. En echt een systeem dat je met een groepje vrienden/mede houtbewerkers kunt aanschaffen omdat je hem niet vaak nodig hebt.

En de Woodpecker Auto Angle guide kende ik nog niet. Allemachtig, wat een prachtig apparaat. Maar ook: allemachtig wat een een prijs… was ik professioneel houtbewerker dan zou ik niet twijfelen, maar voor een gemiddelde hobbyist onbetaalbaar… of je moet echt geen kolomboor meer nodig hebben…
 

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
13
6
Altena
Voor mij als "hobby" gebruik ben ik nog steeds tevreden met deze aankoop, al genoeg gebruik van gemaakt maar niet wekelijks. Hij is stabiel ook mede dank zijn gewicht. De geleiding loopt nog steeds soepel, af ten toe schoonmaken is wel handig :) Voordeel van een boorstandaard is dat je veel mobieler bent waar je je gat wilt boren en niet veel plek inneemt.

Enig minpunt wat ik zou kunnen bedenken is dat deze boorstandaard geen standaard instellingen heeft voor 90/45/etc graden. Je moet het op de oog afstellen of gebruik maken van een digitale hoekmeter. Zat dit er wel op dan had deze boorstandaard helemaal top gemaakt.

Blijft natuurlijk een aardig bedrag dus die afweging moet jezelf maken. Het product voldoet wat mij betreft wat je mag verwachten een goede boorstandaard. Je boormachine en zeker je boren bepalen ook zeker het gemak waarmee je deze boorstandaard gebruikt dat moet je niet onderschatten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.