Eigenlijk kan het vraagteken in de titel van deze post weg.
Na lang wikken en wegen heb ik namelijk het True Grid systeem gekocht. Afgelopen dagen heb ik het gebruikt om een gatenpatroon te boren. Helaas is dat niet helemaal gelukt. Ik begrijp niet wat er fout is gegaan. Hieronder een korte beschrijving van mijn werkwijze. Het is wat lastig om in woorden uit te drukken, dus ik hoop dat jullie me kunnen volgen.
De foto's heb ik achteraf gemaakt toen de gaten er dus al in zaten.
Ik ben links onder op de werkbank begonnen. Ik heb de mal uitgelijnd en vastgezet met 3 lijmklemmen (elke bereikbare hoek een klem). Vervolgens heb ik de mal vastgeschroefd met de meegeleverde locking caps (daarmee schroef je de mal op het werkblad). Daarna de lijmklemmen verwijderd en de eerste gaten geboord. Vervolgens de mal vastgezet met de meegeleverde anchor rings en bench dogs en de locking caps verwijderd. Daarna de resterende gaten geboord.
Foto stap 1
Omdat ik aan de linkerkant maar 1 rij gaten wil ben ik vervolgens verder gegaan met de linker korte zijde van de werkbank. Ik heb daarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de geboorde gaten, steeds minimaal 3. En verder waren de stappen steeds hetzelfde (vastzetten mal met anchor rings, voorboren, gaten boren). Hoewel dat volgens de handleiding niet hoeft en de mal bij gebruik van 3 bench dogs niet bewoog, heb ik steeds de "verste hoek" van de mal vastgezet met een locking cap.
Foto stap 2
Daarna ben ik verder gegaan naar de lange zijde "boven". Ongeveer op het midden wil ik wel 4 rijen gaten over het hele blad. Daarvoor de mal weer een kwartslag gedraaid en verder gegaan met 2 van de 4 rijen "door het midden". Werkwijze weer hetzelfde.
Foto stap 6
Om zoveel mogelijk gebruik te maken van de bestaande gaten heb ik de mal nog een stukje opgeschoven voor het boren van de gaten aan de lange zijde "onder".
Daarna wilde ik de resterende gaten aan de lange zijde onder (op bovenstaande foto rechts van de mal) boren. Toen ik de mal een kwartslag draaide paste er wel bench dogs in de rechterkant van de mal, maar paste er geen bench dogs in de onderste gaten aan de linkerkant van de mal. Dat zijn dus de gaten die ik in stap 1 had geboord.
Hieronder nog een close up van het meest linker gat in de mal. Daarop is duidelijk te zien dat het gat niet op de "juiste" plek zit.
Ik begrijp niet waarom er toch een "verloop" in het patroon zit. Ik heb steeds zoveel mogelijk gebruikgemaakt van de bestaande gaten. Als die gaten in de mal steeds op dezelfde afstand uit elkaar zitten dan moet de mal toch op alle manieren op de gaten passen.
Iemand een idee?
Begin wel een beetje moedeloos te worden van het maken van het gatenpatroon. Om kosten te besparen eerst een poging gedaan met een gewone mal (die ook niet goedkoop was) en bovenfrees. Uiteindelijk toch maar duurdere gereedschap gekocht en dan lukt het weer niet.