Ervaring met tafelboormachines

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zijn er forumleden die ervaring hebben met een van de 3 onderstaande tafelboormachines? Ik hoor graag wat die ervaringen zijn.
En mocht een van hen bij me in de buurt (Winsum, Groningen) wonen dan zou ik graag evt. samen met mijn docent een kijkje komen nemen. (ik ben een ouwe maar laat gestarte amateur die af en toe een meubelmakerscursus volgt in Winsum).


Boormachines | Jovi type TB 15
of
Tafelboormachine ø 25 mm OptiDrill D23PRO 230V
of:

reden wijziging: derde URL verbeterd.




Klaas
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
De laatste link verwijst naar een pagina die er blijkbaar niet meer is.
Met geen van de boormachines heb ik ervaring, wel met het m.i. onvriendelijke VDH.
Zo denk ik ook over VDH. en geloof me, ik kocht er begin 90er jaren al een metaalfreesbank van 4500 gulden.
Een paar jaar terug nog eens geweest en ze waren geen klap veranderd.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Die middelste is wel een veel eenvoudigere machine. En alle drie zijn het metaalboormachines. Die zijn prima geschikt voor houtbewerking, maar mij lijkt het zware overkill. Zowel Flott als Optidrill zijn verder gerenommeerde merken.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
Ik heb een Optidrill RBS8 staan en kan je zeggen dat het een heerlijke machine is. Niets mis met dat merk. Inderdaad wel wat overkill voor hout alleen, zoals hierboven heel terecht opgemerkt. Ik heb deze machine 10 jaar geleden bij VDH gekocht en ze verder nooit meer nodig gehad, dus ik kan je niets uit eigen ervaring over dat bedrijf vertellen. Maar afgaande op wat ik regelmatig over ze lees (niet alleen hierboven) zou ik in de toekomst liever op zoek gaan naar een andere partij die machines van Optimum kan leveren. Maar dat ligt dus niet aan de machine zelf.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dank.
Over VDH wordt nogal verschillend gedacht zie ik ook hier weer :)

IK heb nog een vraag.
Als ik de plaatjes bekijk van elk van de 3 machines dan hebben de Flott en de OptidrillDX17V (de beide duurdere machines) een nogal breed motorhuis. . Belemmert dat niet het zicht op je werkstuk?

Van de Optidrill D23 Pro is het motorhuis veel smaller en biedt daardoor een beter zicht op het werkstuk. Of blijkt dat (naar jullie inschatting of uit jullie eigen ervaring) in de praktijk geen rol te spelen?

Het was een van de reden dat ik de machines wel eens zou willen bekijken. Zitten er in ons noorden gebruikers van deze machines?

Klaas
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik denk dat je je eens goed moet inlezen in deze machines. De dure twee stel je volledig in en boren dan vanzelf. Dan is zicht op je werk totaal niet meer relevant. Maar de automatisering en de precisie heb je helemaal niet nodig voor houtbewerking.

Voor houtbewerking is relevant: uitlading (boordiepte), instelbare snelheden, eventueel een MK2 of MK3 conus, afstand van de boor tot de staander,een goed verstelbare tafel en de maximale afstand van de tafel tot de boorkop. Als je de beschikking hebt over 3-fase, dan dat kiezen, omdat je dan ook de draairichting van je boormachine kunt omdraaien. Zo tussen 500- en 750- euro kun je een hele goede kolomboormachine vinden.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Kolomboormachines genoeg te koop , het is ook maar de vraag hoe veel ruimte heb je er voor over
Wat wil je er mee doen aan grote van materiaal
Beter wat zwaarder dan te lichte Kolomboormachine ,en zeker ook met mk2 of mk3
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik denk dat je je eens goed moet inlezen in deze machines. De dure twee stel je volledig in en boren dan vanzelf. Dan is zicht op je werk totaal niet meer relevant. Maar de automatisering en de precisie heb je helemaal niet nodig voor houtbewerking.

Met alle respect Superkees: met je statement "zicht op werk niet relevant "" ben ik het nogal sterk oneens. En dat meen je vast niet letterlijk ;)

Overigens: Ken jij deze machines? Eigen ervaringen vind ik interessant om wat over te horen.

Klaas

PS: Onder de uitlading van een boormachine wordt gewoonlijk niet de boordiepte verstaan maar de afstand tussen de boor en de kolom van een boormachine. Is net als de boordiepte zeker van belang.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Geen antwoord op je vraag, maar wie weet heb je er wat aan.

De flott en de optidrill lijken me dezelfde machines maar met een andere layout van de knoppen.

Flott staat hoog aangeschreven, maar lijkt me overkill voor houtbewerking, al weet ik niet wat er geboord gaat worden en door wie. Is die voor jezelf of voor de cursusruimte?

Het omleggen van de riemen om een andere snelheid in te stellen,laten veel mensen vaak achterwege. Is gedoe. Daarom lijkt mij een machine met traploze toerenregeling ideaal. In dat verband heb ik wel eens gekeken naar een Bernardo vario. Misschien is dat ook een idee om daar eens naar te kijken?

Zicht op je werk moet je zelf regelen door de machine op een voor jou goede hoogte te zetten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn vraag had het wat ongelukkig trekje dat het om twee heel verschillende categorieën machines ging. Nl eente uit de eenvoudige vrijwel elektronicaloze categorie rond 1000 euro en twee machines rond 2500 euro met elektronisch traploos instelbaar toerental en nog wat andere elektronica zoals diepte-uitlezing.

Ik was wel benieuwd wat de voordelen (voor mij) zouden kunnen zijn die een 1500 euro verschil rechtvaardigen. Zelf zag ik behalve de traploze toeren-instelling alleen maar nadelen nl: onbetrouwbare niet (zelf) repareerbare elektronica en ik vreesde een slecht koppel bij lage toerentallen.

Tot zover mijn eigen gedachtegang. En mede vandaar mijn behoefte de dure machines ergens te bekijken, zonder daarvoor helemaal naar het westen te hoeven reizen (= alles onder Zwolle)

Maar niemand klaagde over betrouwbaarheid, noch over een koppelprobleem van de duurdere machines. Mogelijk zijn mijn bedenkingen daarover onterecht. Maar ook niemand juichte over die duurdere categorie :)

Wat stak ik verder concreet op uit de reacties:
1. De breedte van de machine hoeft niet het zicht op het werkstuk te belemmeren mits je de werkhoogte goed kiest. "Zo simpel kun je het krijgen Klaas :)"; dank @thomasz.
2. Er is een categorie machines met grote uitlading, zoals type RB8S van Optidrill. Kende ik niet (dank @hdv)
3. Let erop dat de (meestal 3) draaistaken waarmee de voeding van de boor wordt bediend, kort zijn en elke staak uitschroefbaar is. Belangrijk punt. Vaak zit er eentje hinderlijk in de weg tijdens het boren.
4. De Bernardo Vario had ik gemist in mijn zoektocht. Lijkt me een interessante machine en lekker zwaar; en dat is zelden verkeerd. (dank @thomasz)


EN... wat heb ik in impuls gedaan?
Ik bezweek weer voor mijn neiging oude zelf repareerbare machines te kopen. Toen er op MP een ouwe tafelboormachine van type als hieronder voorbij kwam (in de buurt) kocht ik die. Moet nog wel veel wat aan gebeuren. (hij ziet er slechter uit dan de afgebeelde; ik kan even door ziekte niet naar mijn werkplaats).

kolomboor.jpg

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodenal

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Hoi Klaas,

Gefeliciteerd met je aankoop. Al is de foto niet van jouw exemplaar, het is duidelijk dat het een degelijke machine is.
Hopelijk heb je er veel plezier van. In elk geval doe je er eravring mee op, zodat je over een tijdje weet óf je überhaupt nog een andere machine wil aanschaffen.

Thomas
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
556
94
Stiens
Ik heb al 14 jaar een Contimac tafelboormachine. Zwaar ding en werkt prima. Inderdaad riemen wisselen blijft er vaak bij. Ik laat hem rustig draaien en neem de tijd voor wat er moet gebeuren.
IMG_20220401_211604.jpg

Een paar jaar gelden had ik kolomboormachine nodig die mobieler is en daarvoor kocht ik de bekende Bosch PBD 40. Prima ding. Ik wilde hem na de klus verkopen, maar heb hem gehouden. Mooi ding, incluis laser indicator.

Voor houtbewerking allemaal mooi genoeg. Zoals boven genoemd is een instelbaar toerental erg prettig en dat heeft die PBD 40 nu juist.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.