Ervaring boortafel voor hout op kolomboormachine?

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb jaren gelden van betonplex en 2 stukken T-track die ik nog had liggen zelf wat gemaakt. Qua functionaliteit durf ik wel te stellen dat dat nog beter is dan wat je in de links ziet, want ik had er ook nog een compartiment met passende uitsparingen voor schuurtrommels met afzuiging bij gemaakt. Werkt als een tierelier en dan ben je heel veel minder centjes kwijt. Mijn advies zou dus zijn om lekker zelfs iets te fabrieken. Ik had in eerste instantie ook een heel fijne aanslag gemaakt, maar die is in de loop der tijd vervangen door een aanslag van Woodpeckers. Die oude aanslag deed het overigens net zo goed, dus ook daar hoef je het niet voor te doen.
 

Bijlagen

  • drill_press_table.png
    drill_press_table.png
    66,4 KB · Weergaven: 92
  • boortafel.jpg
    boortafel.jpg
    101,6 KB · Weergaven: 91
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9 en Marijn

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
flink aan de prijs voor een plankje en een paar schroeven

maar mischien als je vaak veel dezelfde gaatjes moet maken
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Idd, lekker zelf maken. Uiteindelijk is het een plank met daarop een recht stuk hout wat vastgezet kan worden. het maakt niet uit hoe zo'n geleider zich verhoudt tot het boortje, je hebt een enkel punt die de afstand bepaalt.

Er zijn zoveel voorbeelden van dat het heel goed te doen is. En je kan jezelf er ook op uitleven. Als je er wat onzeker over bent, koop je een set plannen van een youtuber, maar je kan een hoop van kijken alleen al leren..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ook ik heb hem gewoon gemaakt van goede kwaliteit gebruikt mdf. Op de houten aanslag/geleider zit een kreg profiel met 2 aanslagen. Werkt prima.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Als je er zelf een gaat bouwen, dan raad ik je aan om je offerplaatje excentrisch ten opzichte van het boorgat te plaatsen. Op die manier kun je het plaatje veel langer blijven gebruiken. Of je de uitsparing vierkant of rond maakt is vooral een kwestie van smaak en gemak. Vierkant is makkelijker te maken, maar rond geeft meer rendement van je plaatjes. En met een frees zijn ronde plaatjes zo gemaakt. Een vingeruitsparing wordt vaak vergeten, maar maakt het wisselen echt veel aangenamer. Zomaar een paar overdenkingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier ook een zelfgemaakte boortafel. Het idee van het excentrische offerplaatje is een goede! Dat kan overigens ook met een vierkantplaatje. Als je dat ook omkeert kun je het 8 keer gebruiken. Die van mij heeft dit nog niet, wacht even tot het nodig is.
Een boortafel maakt het gebruik van de kolomboor wat praktischer en veelzijdiger met een aanslag er op. Zorg ook dat je een hele platte aanslag hebt ivm het gebruik van korte dunne boortjes.

pillar drill table homemade.jpeg
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik ben bezig met iets soortgelijks maar kreeg twijfels over het infrezen van de T-track in mijn 18mm betonplex, omdat de t-track 12,5mm diep is blijft er niet veel 'vlees' meer over. Worden voor dit soort toepassingen over het algemeen dikkere platen gebruikt, of moet ±5mm wat er overblijft voldoende stevig zijn?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik ben bezig met iets soortgelijks maar kreeg twijfels over het infrezen van de T-track in mijn 18mm betonplex, omdat de t-track 12,5mm diep is blijft er niet veel 'vlees' meer over. Worden voor dit soort toepassingen over het algemeen dikkere platen gebruikt, of moet ±5mm wat er overblijft voldoende stevig zijn?
Ik heb het bovenblad opgedikt, lees: 2x 18mm. Als je het gat waar je offerplaatje in ligt dan iets kleiner maakt in de onderste, heb je gelijk een rand waar je je plaatje op kan leggen. Ik heb ook nog eens twee t-tracks in de bodem zitten, om de boel aan de boortafel te bevestigen.. Ik gebruik echter voor beide toepassingen de kleinere tracks, die zijn maar 9,5 mm diep.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Bij mij is de onderste plaat 12mm multiplex en de bovenste plaat 18 mm betonplex, als ik het me goed herinner. Maar het is ook geen enkel probleem om dikker betonplex te krijgen hoor. Tot 30 mm is zo'n beetje overal beschikbaar. Daarboven moet je bij de betere leveranciers zijn. Ik kan me niet herinneren het dikker dan 40 mm gezien te hebben, maar ik lees bij onze Oosterburen wel eens dat ze daar 50 mm dik betonplex gebruiken. Die noemen ze daar Siebdruckplatten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het hoeft toch geen betonplex te zijn? Oud melamine spaanplaat keukendeurtje werkt ook prima.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb in het mdf 2 zwaluwstaart groeven gefreesd. Met het microjigsysteem. Voordeel is dat de druk altijd van bovenaf is. Verder moet ik ook nog een keer een verwisselbaar stuk in mijn tafel maken. Ik maak dit langwerpig. Mijn boor zit in een wabeco boorstandaard. De boormachine kan ik 30 cm naar voren plaatsen.
een cirkel van ruim 30 cm word een grote boortafel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik ben bezig met iets soortgelijks maar kreeg twijfels over het infrezen van de T-track in mijn 18mm betonplex, omdat de t-track 12,5mm diep is blijft er niet veel 'vlees' meer over. Worden voor dit soort toepassingen over het algemeen dikkere platen gebruikt, of moet ±5mm wat er overblijft voldoende stevig zijn?
Die zorg deel ik, daarom 18 mm betonplex als top en een stuk goede kwaliteit mdf als onderlaag. Als wat gewicht op komt, moet het niet doorbuigen.

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@JuulvH Ik weet niet waar je vandaan komt, maar bij de Hornbach in Nieuwerkerk staan 2 licht beschadigde platen mdf van 25mm dik voor 40 euro elk (gisteren nog wel iig). Dat is geen geld. Ik heb er geen toepassing voor op het moment, anders was er al minstens 1 meegegaan, maar ik kan het niet kwijt of in z'n gehaal meenemen en vtv verzagen is ook zonde zonder toepassing.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik heb al 18mm betonplex. Had bij mijn handel om 25mm gevraagd maar dat moesten ze apart voor mij bestellen, en dan werd het een heel duur tafeltje… toen dacht ik met 18mm wel weg te komen als ik aan de onderkant voldoende versteviging aangebracht, maar ik twijfel nu alsnog aan mijn ontwerp
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Het heeft ook niets te houden, hè. Ik neem aan dat je tracks niet ver buiten de boortafel vallen en de bulk van je plank wordt ondersteund door de boortafel. Daar kan echt niets misgaan, tenzij je twee meter 8 cm dik eiken er op vastklemt. Maar voor verreweg de meeste toepassingen is dit voldoende.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
20150509_162504.jpg20150509_162603.jpg
zo heb ik het opgelost:
Bovenlaag in dit geval een MDF plaatje met 9,5mm dikke tracks erin en 22 of 25mm waaibomenhout eronder.
Bevestiging: aan de voorkant zitten 2 inslagmoeren met 2 boutjes M6, om de tafel goed vast teklemmen op de originele tafel (anders blijft het toch altijd wat bewegen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.