Nu de bovenste 1/3 klaar is, kan de wand nog wat opgeschoond worden met een schraper. Ik heb ooit een setje botte HSS schaafmessen overgenomen, en daar deze afgeronde vorm van geslepen, met een inham voor de klemschroef.

Verder is het gewoon een lange stang.

Om te zorgen dat de vaas een vaas zonder extra gaten aan de zijkant wordt, is dit het gereedschap. Ik heb het van iemand overgenomen, die volgens mij de voelers van dhr. Martel uit Frankrijk extra groot in RVS nagemaakt heeft. Helaas zijn ze nog niet groot genoeg voor de onderkant - die toch al lastig is, want die bril zit lelijk in de weg.

Tijd voor de grote leunspaan, nu ik wat verder naar binnen moet.

Kijk, een actiefoto. Je ziet gelijk ook dat hoewel de opening niet echt klein is, de leunspaan wel steeds elke keer naar buiten moet om er zaagsel uit te halen. En je moet daarbij geconcentreerd blijven, want met dat zware ding iets scheef gaan en de hals beschadigen is zo gebeurd

Het uithollen vordert

binnen is daar niet gemakkelijk veel van te zien

buiten wel

en wel

De voeler voor dieper in de vaas, zelf gemaakt uit aluminium.Het meest kritische is de scharnier, die wel stroef maar niet te vast of juist te los mag zijn. Dit is bij mij een boutje M10 met fijne draad, borgmoer en 2 rondjes uit een stuk teflon bakpapier geworden. Dat laat zich net genoeg op spanning draaien.