Epoxyhars en MDF / Multiplex

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Heeft het zin om de kopse kanten van MDF te behandelen met epoxyhars om ze wat stabieler te maken?

Ik zie bijvoorbeeld dunvloeibare epoxy impregneer- en injecteerharsen. Ik verwacht niet dat het centimeters in het materiaal trekt, maar hoop dat het net wat beter tegen een stootje kan. Wat "harder" wordt. Wat ik niet zoek is een laag epoxy die "op het hout ligt".

De eerste toepassing zou een klein werktafeltje zijn met MDF blad. De volgende een werkbank van multiplex met een MDF verlieslaag op het blad.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Ik weet niet of het de mate van stevigheid levert die je zoekt, maar ik wil dit nog wel eens doen met verdunde witte houtlijm. Dat trekt best goed in de MDF. Wat daarbij ook helpt is om eerst de waslaag van de MDF te verwijderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een werkbank met een 40 mm dik blad van MDF. Bevalt me beter dan ik had verwacht. Ernstige beschadigingen repareer ik met een heel dunne epoxy die er flink in trekt en bijzonder goed aan de mdf hecht
Zo heb ik bijv ook eens een wat uitgelubberd 3/4 inch gat gerepareerd door het vol te gieten en opnieuw te boren.

Het is niet precies een antwoord op je vraag maar misschien heb je er toch wat aan.

Klaas
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Het is niet precies een antwoord op je vraag maar misschien heb je er toch wat aan.
Neen. Ja.

Ik las ergens dat er cyanoacrylaatlijm gebruikt wordt om de binnenkant van de gaten in MDF mee in te smeren. Mijn idee was bijna het jouwe. Dop de vers geboorde gaten vanonder af en vul ze met epoxy. Laat intrekken. Ontdoppen en legen. Na uitharding eventueel na boren.

@hdv De houtlijmvariant ken ik, maar heb het voornamelijk gebruikt om het plamuren/schilderen makkelijker te maken.

Dank.
 

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Epoxy lijkt me voor zoiets een vrij dure oplossing. Ikzelf heb al een aantal keren gewoon een sealer gebruikt op nitrocellulose basis. Heel goedkoop, super sterk. Altijd werken met dunne laagjes, als je er meerdere aanbrengt. Zelfs voor de toplaag legt die een harde coating erover. Zijkanten kan je ook heel fijn schuren hierdoor. Blijft echt strak.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Ja dat heeft zeker zin.
een dun vloeibare epoxy zal genoeg in het mdf trekken om de randen een stuk stootvaster te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.