Epoxy ervaringen en gebruik

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
76
23
Arnhem
Goedemorgen,

In het verleden heb ik voor kleine projecten thuis epoxy gebruikt (VSURE via Baptist). Dat beviel goed, en het is prettig spul om mee te werken, ook qua kleurmogelijkheden.

Nu wil ik voor een aantal grotere houtprojecten epoxy gaan gebruiken en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben:
  • Welke merken gebruiken jullie en waarom?
  • Waar kopen jullie epoxy (NL/EU leveranciers)?
  • Ervaringen met snel- vs. langzaam uithardende epoxy?
  • Aanbevolen gietdiktes / maximale laagdikte per gieting?
  • Tips of valkuilen bij grotere projecten?
In de VS zie je veel mensen werken met TotalBoat epoxy. Is er in Nederland of Europa een vergelijkbaar alternatief dat jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.620
645

Omschrijf je projecten eens wat uitgebreider dan alleen als groter.
dat zegt namelijk alleen dat je eerdere projecten kleiner waren maar verders niets

belangrijkste zijn de omgevingstemperatuur en vochtigheid van de ruimte waarin je aan de slag gaat

• Leuk
Waarderingen: Mark84 en Boktor026

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
76
23
Arnhem
Ik wil met eiken voornamelijk een aantal ruwere stukken hout tot een tafel met epoxy te maken.

Mijn werkplek is een inpandige berging die goed geïsoleerd is waar ik dus een "normale" temperatuur en luchtvochtigheid heb.

Het zal dus meerdere liters zijn die ik zal moeten gieten. Idee zou zijn om alles eerst kort met epoxy in de kwasten om eventuele "gaatjes" te dichten om vervolgens in lagen epoxy te gieten om uiteindelijk tot een tafel te komen met tussen het ruwe hout epoxy te hebben.

Wil dus een mal maken meubelpanelen, dit nog "dicht" tapen, en vervolgens gieten ed.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
258
82
Utrecht
+1 voor kitten, alleen tape gaat geheid zorgen voor lekken. Ik ben tevreden met West Systems maar gebruik het niet voor tafels zoals jij het gaat gebruiken.
Zorg dat je hout niet gaat drijven en hou rekening met warmte-ontwikkeling.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.181
2.468
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zou niet tapen maar kitten.
De epoxy lost de lijmlaag van je tape op met als gevolge lekkage enz.
Dus dát gebeurde mij een tijd terug :ROFLMAO:. Weer wat geleerd...

Ik heb epoxy gebruikt van epoxywinkel.nl. Geen idee waar deze schaalt qua kwaliteit maar het was relatief betaalbaar en ik heb het gevoel dat wat er eventueel schort aan de afwerking puur aan mij heeft gelegen.

• Leuk
Waarderingen: Mark84

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.620
645
de reactie is chemische het is niet dat een dikke laag niet hard word.
Probleem met veel epoxy is dat er bij die reactie ook warmte ontstaat.

Bij dik heb je een trage epoxy nodig om dat probleem onder controle te houden.

Je bekisting moet goed stijf zijn en 100% afgesloten
Het is geen water maar dun genoeg om de hele kist leeg te laten lopen door een relatief klein gaatje

in zijn algemeenheid is een omgevingstemperatuur tussen de 15 en 25 graden goed

zorg dat je echt goed bent voorbereid als je gaat gieten en draag persoonlijke bescherming

• Leuk
Waarderingen: WouterE en Mark84

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
159
120
Hoofddorp
Ik wil met eiken voornamelijk een aantal ruwere stukken hout tot een tafel met epoxy te maken.
Ik neem aan dat de tafel binnen komt te staan? Ik heb voor een tafel en bank buiten wat gaten gevuld met epoxy, maar dat wordt er onder de invloed van zon en regen niet echt mooier op. Enerzijds wordt de epoxy wat aangetast, anderzijds zet het anders uit dan het hout en dat ga je ook zien op den duur, in de schaduw/aan de onderkant is het wel mooi gebleven.

Ik heb langzame epoxies van mr boat en van polyestershoppen.nl gekocht en heb eigenlijk geen verschil gemerkt voor het weinige dat ik ermee gedaan heb. Wel even opletten of je met of zonder UV filter koopt (ik had met UV filter, maar dat mocht buiten blijkbaar niet echt baten).

Wellicht dat anderen andere ervaringen hebben, maar dit zijn mijn ervaringen.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.620
645
Je kan ook toevoegingen kopen die epoxy beter bestendig maken.
bij vocht moet je hout rondom volledig met epoxy afwerken anders wordt het helemaal niets.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.