enkele vragen over een 4kW motor en het starten daarvan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.913
3.496
Ik geef alleen mogelijkheden aan. Waar uiteindelijk voor wordt gekozen , heb ik verder niets over te zeggen.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Goed, na wat ruilacties en rommelen in vergeten hoekjes heb ik nu

- een motorbeveiligingsschakelaar PKZM 9-12 A
- een DIL0 relais met aan/uit drukknop en noodschakelaar
- een Siemens Sirius 4240 softstarter (zat

Nu is de vraag hoe deze in de juiste volgorde te verbinden tussen stopcontact en motor.

Ik zou denken, vanaf het stopcontact eerst de PKZM, dan de DIL0 en dan de softstarter. Is dat correct?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Sirius 4240 van Siemens is onbekend voor Google.
Normaal gezien heb je geen aparte motor beveiliging nodig met softstarter. De softstarter is contactor (relais), motor beveiliging en aanloopstroom begrenzer samen (maar kan afhankelijk zijn van het type).

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.913
3.496
Lijkt me de juiste volgorde. Heeft die softstarter een mogelijkheid tot terugkoppeling, zodat hij het relais er uit gooit, als hij in overlast is?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die mogelijkheid is er, als ik https://mall.industry.siemens.com/m...F&caller=Mall&mlfbs=3RW4024-1BB14&language=en lees, is er op pagina 5 een set contacten

1641214470494.png

maar dan moet ik even goed kijken hoe dat relais geschakeld is - dat is van een werkende machine gekomen, die kennelijk later een upgrade kreeg ivm de veiligheidseisen naar een noodstop, betreft een kastje met relais er in, aan-knop en uit-knop op het kastje en een losse noodstop aan een snoertje.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.913
3.496
Als er een losse noodstop op zit, dan kan je dus op afstand de spoelspanning onderbreken. Die draad komt dan in serie met de contacten 95 en 96.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
1641237513290.png
Op bladzijde 177 van het handboek staat het aansluitschema. Die gewone relais is dus overbodig (en waarschijnlijk ongewenst). S2 is reset op afstand, niet noodzakelijk. Noodstop (en eventuele deurcontacten) zet je in serie met S4. Q1 is een zekering om te voorkomen dat de softstarter in rook opgaat bij een eventuele kortsluiting (zie bladzijde 163).

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.913
3.496
Op dat relais zitten zijn start en stop knop. Anders moet hij daar weer losse voor kopen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Op dat relais zitten zijn start en stop knop. Anders moet hij daar weer losse voor kopen.
Hoe moet het volgens jou dan wel?
Je kan met die dingen niet zomaar even doen wat je wil. De fabrikant geeft aan hoe je het moet aansluiten en daar moet je je aan houden. Daar is geen discussie over mogelijk. Jij geeft nu de raad om een potentieel onveilige situatie te creëren. Daar doe ik niet aan mee. Hoe Jurriaan het aansluit is zijn zaak, maar het kan niet dat je raad geeft om iets in elkaar te prutsen wat niet veilig is en waar geen goede werking gegarandeerd is.
Er staat trouwens nergens geschreven dat de aan/uit en noodstop op het relais zitten. Sterker nog, een DILO is een relais zonder iets op of wat dan ook.
1641239453468.png
Dit zijn DILO relais. Drukknoppen of noodschakelaar zie ik niet.
Het zou kunnen dat alles reeds samengebouwd is in een kastje, maar dan moet de DILO er uit en de Sirius erin en aansluiten volgens schema uit de documentatie.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.913
3.496
Ik had er een simpele ster driehoekschakelaar van marktplaats op geschroefd en had hem weer in gebruik genomen. Ik huldig de kiss regel. Wat er niet op zit, gaat niet stuk. Maar daar heeft jurriaan verder niet zo veel aan. Ik ga echt niet alles zitten opzoeken. Als jurriaan gewoon met duidelijke foto's van zijn componenten komt, is het makkelijker om het verhaal kloppend te maken. Er is verder weinig onveiligs aan. Er zit een aarde aan en de groep is afgezekerd. Als jij zo goed weet hoe jurriaan het moet aansluiten, vertel dat dan aan hem. Hij wil zijn machine aan de praat krijgen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.913
3.496
Ja dat is een hulpcontact dat er vermoedelijk tegenaan geklikt is. Je kan die losse knoppen dus ook direct op je softstarter plakken. Er zit alleen een relais in dat witte kastje. Er zit geen motorbeveiliging in.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Waarschijnlijk gaat de softstarter niet in dit kastje passen (documentatie geeft diepte van 15 cm).
Let wel op: je hebt de nul nodig, dus een 5 polige stekker.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.913
3.496
Volgens mij heeft hij nog een grote kast, waar een frequentieregelaar in heeft gezeten.

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Ik kan wel wat voor jou bouwen als je wil. Volgens mij heb ik nog wel onderdelen liggen om jou probleem op te lossen.
Wordt dan waarschijnlijk iets met 230V magneetschakelaars als je dat niet erg vind. Hou dan wel die 2 drukknoppen in de kast voor de veiligheid. Ik ben geen fan van stuurspanningen boven 24V. Maar, verboden is het niet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.