Enkele binnendeuren

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hi allemaal,

Ik heb al eens eerder laten vallen dat ik binnenkort een volledige verbouwing op de agenda heb staan (ref: trap maken :rolleyes:).

Nu staan er schuifdeuren op mijn agenda, twee met glas en ééntje gesloten voor de badkamer. Aangezien ze alledrie vrij dicht bij elkaar gaan hangen lijkt het me visueel het mooiste om ze uit hetzelfde hout te gaan maken. Dit blijft natuurlijk 'natuurlijk', met een afwerking in Rubio of Osmo.

Nu wou ik jullie mening vragen ivm houtsoorten, Wat zouden jullie hiervoor aanraden? Dit is natuurlijk een zeer persoonlijke voorkeur, maar ben toch benieuwd naar jullie mening.

Belangrijk voor mij:
- Stabiliteit, zeker met een badkamer schuifdeur, die aan één kant toch een iets vochtigere ruimte gaat hebben
- Makkelijk verkrijgbaar en niet extreem duur (bij de houthandel dus max in de regio van 3000 per m³)
- Mooi

Was zelf aan het denken aan Afzelia Doussie, maar ik hoor jullie voorstellen graag!

Bedankt,
Alexander
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Ik heb ondertussen gekozen om de drie deuren in Es te maken, voor de volgende redenen:
- Lokaal - of lokaler dan tropisch hardhout in
- Bleker hout, vind ik ook wel mooi
- Hard en stabiel

Nu ben ik me aan het oriënteren naar railsystemen, ik zoek namelijk zowel een railsysteem dat tegen het plafond als één dat tegen een muur wordt geïnstalleerd.

- Heeft er iemand goed ervaring met een systeem qua installatie gemak en prijs?
- Ik zie dat er ook systemen zijn met softclose, is dit een toegevoegde waarde voor binnendeuren? Ik zie een demper/stop wel zitten, maar denk dat zo'n softclose systeem best irritant kan werken voor een binnendeur.

Voorlopig heb ik de volgende modellen gezien:
- Systeem op ijzerwarenwinkel aan + 250 EUR
- Systeem op schuifdeursystemen aan bijna 400 EUR voor een wandmodel
- Systeem op Gyzs aan 125 EUR
- Hettich schuifdeursystemen

Het is absoluut de bedoeling om voor kwaliteit te gaan, het is tenslotte een binnendeur die vele jaren moet meegaan aan het hoogste comfort. Ik vraag me alleen af of het echt noodzakelijk is om 400 EUR aan het railsysteem alleen uit te geven?

Bedankt!
Alexander
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
deze heb ik reeds geplaatst
het was toch wat puzzelen
maar ik denk dat dit bij alle types is
voor het ophangen + uitmeten heb ik een teststuk gemaakt
dat zou je kunnen ontlenen

deze info heb ik nadien opgeslagen

je kan ook op 'barn deur' zoeken (zo klinkt dat in het hedendaags nederlands)

op woodworking staat er ook wat ivm schuurdeur

let op de draagkracht
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
deze heb ik reeds geplaatst
het was toch wat puzzelen
maar ik denk dat dit bij alle types is
voor het ophangen + uitmeten heb ik een teststuk gemaakt
dat zou je kunnen ontlenen

deze info heb ik nadien opgeslagen

je kan ook op 'barn deur' zoeken (zo klinkt dat in het hedendaags nederlands)

op woodworking staat er ook wat ivm schuurdeur

let op de draagkracht
Hey ZoatVanHout,

Bedankt voor de link. Ben eigenlijk niet op zoek naar de barndoor. Wat me wel weer opvalt is het prijsverschil in de systemen die ik heb gepost en degene die jij hier post.

Bedankt!
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Klein k 75 beslag Standaard voor plafond maar er zijn ook wandhouders voor te krijgen.
Hoi Wim,

Denk dat dit gelijkaardig is aan het model dat ik gevonden had. Vond het wel straf dat een wandmodel bijna 400 EUR kost - waarvan ongeveer 100 EUR gaat naar het profiel om de rail tegen de wand te bevestigen.

Moet wel zeggen dat het geheel er strak uitziet. Ben je zelf tevreden van het systeem en denk je dat het zijn prijs waard is?

Bedankt,
Alexander
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
In onze iets te groot uitgevallen verbouwing gebruik ik drie schuifdeursystemen van BestFix. BestFix-Schuifdeursystemen | Inbouwsystemen voor schuifdeuren

Voor mij was het hierbij belangrijk dat de wand waar de deur in komt niet heel dik wordt en dat de deur niet voor de wand langs komt. 1 is voor toilet, 1 voor badkamer en 1 voor een hal.

Daarnaast heb ik twee van deze rails besteld: bol.com | Schuifdeursysteem | Soft-close | Stalen schuifdeur | Zware deur 1 voor een kinderkamer en 1 voor de woonkamer. Daar zit een softclose systeem op waar ik vooralsnog erg over te spreken ben. De wielen zijn gelagerd en lopen heel mooi. Het voordeel voor mij van de softclose is dat mijn dochter de deur nooit dicht zal kunnen smijten en dat de deur ook mooi dicht wordt gehouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
Hoi,

Net drie sets van Klein - 100 kg besteld. Ziet er top materiaal uit, hopelijk dat de installatie goed gaat meevallen :)
Ik heb dit product tientallen jaren verkocht. Je krijgt allen klachten als je een te licht product koopt of als je hem extreem veel gaat gebruiken dan moet je een type zwaarder nemen. Maar dat geldt eigenlijk voor alle merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
heb je ons de ref ?
Ik heb zowel een plafond versie besteld als een wandmodel

Uiteindelijk alles zonder softclose, vond dit uiteindelijk een serieuze meerprijs en zie de toegevoegde waarde voor een deur iets minder in. Ik begrijp dat het veiliger is met kinderen, maar voor mij is het voor een deur het belangrijkste dat de deur niet dichtslaat. Ik had van de verdeler begrepen dat de simpele goedkopere versie hier ook al goed voor is.

Mvg,
Alexander
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
dank voor de info, alexander
dit ziet er discreet plaatsbaar uit
ben nieuwsgierig naar jouw uiteindelijke bevindingen
alles zonder softclose, vond dit uiteindelijk een serieuze meerprijs en zie de toegevoegde waarde voor een deur iets minder in.
tja, voor bijhorigheden durft men door te rekenen
eenmaal de klant over de brug is . . .
mijn ervaring met de schuurdeurgeleiding waarvan ik de ref doorgegeven heb, is dat ze zonder die zachte sluiter met een smak tegen de eindstop knalt
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
mijn ervaring met de schuurdeurgeleiding waarvan ik de ref doorgegeven heb, is dat ze zonder die zachte sluiter met een smak tegen de eindstop knalt
Dus je zou me toch aanraden om de softclose erbij te nemen?

Ps: Heb even met Best Fix gebeld en voorgesteld om toch het systeem met softclose te bestellen. Zeer vriendelijke man die liet weten dat hij denkt dat het gewone systeem goed genoeg werkt bij deuren van 60 Kg. Indien nodig mogen we het systeem nog altijd omruilen later.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus je zou me toch aanraden om de softclose erbij te nemen?
over de zachte sluiter bij dit type geleiders kan ik niet meespreken
je zou de vraag aan @Wim Kluck kunnen stellen
bij het vermelde type dat ik geplaatst heb, was het echt een noodzaak
de deur bestaat uit 2 op mekaar gelijmde betonpx platen van 18 mm
best zwaar
en dan nog kinderen, die soms hun krachten anders inschatten . . .
blijkbaar hangt ze nog goed, want ik kreeg nog geen vragen
de zachte sluitingen waren een optie
dus technisch gezien moesten die er niet vanaf het begin zijn
als je die bij het door jou gekozen type niet achteraf bij kan bestellen, dan zit je nu met een moeilijke keuze
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
wij hadden alleen de recht toe recht aan versie. Daar zat geen softclose aan. Verder is er de laatste 11 jaar zoveel veranderd dat ik het niet uit mijn hoofd meer weet.
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
wij hadden alleen de recht toe recht aan versie. Daar zat geen softclose aan. Verder is er de laatste 11 jaar zoveel veranderd dat ik het niet uit mijn hoofd meer weet.
Hey Wim,

En ik begrijp dan uit je ervaring dat je hier niet direct problemen mee hebt gehad.

Aangezien ik de bestelling gisteren heb gedaan kan ik nog een aanpassing maken naar softclose, maar indien niet noodzakelijk dan houd ik het liever simpel en goedkoper.

Mvg,
Alexander
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Goeiemorgen allemaal,

Hier nog even een update van de eerste deur. Deze is klaar om gemonteerd te worden en dan kan ik daarna het glas installeren.

Ik dacht wel dat ik de bruine plekken weg zou kunnen schuren, maar dit lukte me niet, heeft iemand een idee wa dit zou kunnen zijn - ongeveer in het midden van beide stijlen.20210725_122122.jpg20210725_122152.jpg

Mvg,
Alexander
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
es ?
heb daarin ook reeds zo'n donkere vlekken gehad
die waren grilliger
zaten volledig in het hout
de tekening van beide stijlen is verschillend
en toch op dezelfde hoogte die vlekken
komen de stijlen met tussenafstand uit dezelfde plank ?
aan de rechte vorm te zien denk ik eerder aan drooglatten die hun kleurstof afgegeven hebben
helaas geen idee over hoe die nu nog weg te krijgen
minst mooie kant naar de ruimte zetten van waar je het minst op dat kleurverschil let ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.