ening idee wat dit is?

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Buiten dat zijn het wel hele gave vogelhuisjes zeg! erg leuk! zoiets zou ik wel een keer willen proberen te draaien, maar hoe hol je dat uit met een uitsteeksel zo aan de onderkant? want het past niet zo in de chuck neem ik aan
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
mischien ook wel leuk om te zien:

de bloemen die aan de stam groeien. Het lijkt me dat dit toch ook wel een andere kern aan het hout geeft. De spint moet wel vrij zacht zijn lijkt me. maar dat weet ik ook niet zeker
Bekijk bijlage 56556

I heb een Redbud geplant in mijn tuin in London, het was juist een klein plantje dat Ik verplant heb van bij een oud huis met een grote Redbud (judas boom) waar elk jaar tal van zaadjes uit schoten die dan weer afgemaaid werden bij de bewoners die alles netjes hielden, maar Ik was voor die tijd en langs de straat heb Ik enkele plantjes uitgestoken en in mijn tuin geplant, enkele later mee naar mijn zoon in Ottawa genomen en die groeien nu daar.

Voor enkele dagen in het voorjaar voordat de bladeren uit komen is het een opvallende boom/struik, aan heel korte scheutjes verschijnen de roze bloemen trosjes, lijkt wel of ze uit de tak of stam zelf komen.

De bladeren zijn mooi hart vormig en light gekleured, later worden ze donkerder groen, de splitsingen zijn smal en daardoor vrij zwak en scheuren makkelijk af.

Ik heb helaas geen goede foto van de (kleine) boom van dichtbij, deze is de beste die Ik kon vinden, gemaakt vlak voordat we verhuist zijn, de Redbud staat achter de cabin.

Cabin with Redbud .jpg

Ook nog een foto van een stam, niet van mij, persoonlijk geloof ik niet dat de OP zijn hout Redbud is, Ik zie geen geel hart in deze bomen of hout er van.

Redbud log.jpg
Kijk hier voor meer informatie, meeste is planken
http://www.hobbithouseinc.com/personal/woodpics/redbud.htm
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Toch klopt de bast precies. met wat ik er af heb gehaald. wel vreselijk mooie boom overigens, en een leuk verhaal
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Buiten dat zijn het wel hele gave vogelhuisjes zeg! erg leuk! zoiets zou ik wel een keer willen proberen te draaien, maar hoe hol je dat uit met een uitsteeksel zo aan de onderkant? want het past niet zo in de chuck neem ik aan

Paul Ik heb een post met de vogel huisjes gemaakt, niet erg goed uitgelegd, maar je kunt er wel wat ideen vinden van de verschillende soorten die je kunt maken.

Dat “uitsteeksel” meestal Finial genoemd, om het huisje te maken begin je met een stuk hout dat je vast zet en er een gat in boord, dan draai je een houten pen die precies in dat gat past, steek dat geboorde hout aan de pen en houd het strak met de losse kop, dan draai je dat uitsteeksel ;)

Voor het dak gebruik je een dikker stuk hout, boor en draai het hol, met een strakke rand in de onderkant zodat je het vast kan zetten met je chuck, dan draai je de bovenkant, boor een klein gaatje van boven door het dak.

Ik buig een oog aan een draad die er in past, en buig dat om aan de binnen kant, op die manier kun je het huisje oriënteren terwijl het aan het oogje hangt.

Als je dat randje in het dak mooi de maat van het huis hebt gemaakt kun je deze twee stukken heel makkelijk aan elkaar lijmen 1thumb.gif

http://www.woodworking.nl/showthread.php?10748-Ornament-vogel-huisjes
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
super zeg, wil het graag eens proberen. ik dacht dat ze vrij groot waren, maar vind ze als ornamenten erg leuk! Wel heb ik gister mijn eerste kerstversiering gemaakt in de vorm van een klein kerstboompje :)

Heb je ze ook op groot formaat gemaakt en in gebruik genomen als echte vogelhuisjes?
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
heb ook een poging gedaan Leo, nog niet zo mooi als die van jou, maar het is leuke oefening. had nog een klein stukje padouk en een stukje beuken over. Jammer dat het padouk barste toen ik het gat erin boorde, maar dat was makkelijk genoeg gelijmd. denk dat ik beter moet voorboren. Daarbij, Padouk is vrij grof dradig, helpt vast ook niet :)
kerst.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
super zeg, wil het graag eens proberen. ik dacht dat ze vrij groot waren, maar vind ze als ornamenten erg leuk! Wel heb ik gister mijn eerste kerstversiering gemaakt in de vorm van een klein kerstboompje :)

Heb je ze ook op groot formaat gemaakt en in gebruik genomen als echte vogelhuisjes?

Ze zijn meestal ongeveer 10cm lang in totaal met een 7 a 8cm breed dak, maar geen vaste maten, light veel aan wat voor hout Ik er voor kan vinden.

Gewone vogel huisjes had Ik zo.n twaalf of enkele meer hangen, Ik gebruikte Ceder (Thuja) planken van een schutting die Ik lager en korter gemaakt had, (4” X 1”) 10cm X 2cm ongeveer, met een losse voor gevel die met twee spijkers die haaks gebogen waren en in twee gaatjes door de zijgevels in de voorgevel zaten, in het najaar kon je die spijkers een beetje draaien en er uit trekken, nam de voorgevel er uit en maakte het huisje zuiver, gaat makkelijk en vlug.

Het dak had er dun Alluminium over dat over de de zijden gebogen was, maakt dat water alleen over de zijden afstroomt, de bodem zit tussen alle kanten in en een halve cm hoger dan de einden er van, ook weer om het water uit het huisje te houden, op die manier gaan ze veel jaren mee.

Het enigste dat Ik wel moest doen is elke paar jaren de metalen strip die aan de achterkant geschroefd was en dan aan de boom, van de boom afschroeven, anders groeit de boom over de strip, (strip van lange strapping banden gemaakt).

De tweede staat boven op de waslijn paal aan een plug die er in zit vast geschroefd.
Vogel huisje aan Berk.jpg Cederhout vogel huisje.jpg

Als je die maten draait is het lastiger om het zuiver te maken en vooral het dak wil/zal gaan splijten, en dan krijg je water in het huisje en natte nesten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.