En nog een keer de Mastodont

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi,
Weer een video over de Mastodont. Deze video hebben we gemaakt voor het Worldwide Woodturners Symposium in januari. En staat nu op YouTube. Hier gaan we iets dieper in op het hoe en waarom van de Mastodont. We praten iets meer en maken iets minder schalen dan in de vorige video... :) De video is in het Engels.
The Mastodon
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Zou je de machine niet op wat blokken kunnen zetten, zodat je recht op kan staan als je aan het werk bent? Dan ben je beter in balans en heb je betere controle over je lichaam.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Zou je de machine niet op wat blokken kunnen zetten, zodat je recht op kan staan als je aan het werk bent? Dan ben je beter in balans en heb je betere controle over je lichaam.
Als ik de machine hoger zet wordt het opschroeven van de blokken lastiger want dan moet ik te hoog tillen...
De handle iets hoger monteren was wellicht een goed idee geweest...
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
mocht je ondiepe schalen willen maken, dan kan dat wel degelijk. je kan een vulstuk gebruiken tussen de opspanplaat en het blok hout. Het hout komt dan verder van het draaipunt van het mes te staan. Het resultaat is een ondiepere schaal. je gaat dan mogelijk wel steeds meer last krijgen van vibraties.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
mocht je ondiepe schalen willen maken, dan kan dat wel degelijk. je kan een vulstuk gebruiken tussen de opspanplaat en het blok hout. Het hout komt dan verder van het draaipunt van het mes te staan. Het resultaat is een ondiepere schaal. je gaat dan mogelijk wel steeds meer last krijgen van vibraties.
Dan moet je wel voor een heel goede verbinding zorgen tussen vulstuk en schaalblok want de opspanschroef zit dan alleen in het vulstuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
Waarom worden er geen lange vleugels (vb ronde staal) gelast aan die twee bouten , die men telkens moet aandraaien, bij de installatie van een mes?
Dan moet je niet telkens met die sleutel werken.


1651219201090.png

Het zou handig zijn moesten die messen ergens op een revolverachtig ding zouden worden gemonteerd en waarvan het te gebruiken mes dan tegen de huidige constructie wordt geklemd. Dus revolver als een soort draaiende kapstok, molen, niet als iets wat uit zichzelf sterk (stijf) genoeg is . Over deze mogelijkheid zou ik mij suf denken , moest ik met de Mastodont moeten werken .
Het elke keer weer een ander mes uit de doos halen en monteren , lijkt mij heel onaantrekkelijk.

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.