Elzenhouten schaal

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Afgelopen week mijn tijd besteed met wat onderbrekingen aan het maken van een grote schaal uit elzenhout.
De schaal is 300mm in diameter op de top, en 180mm hoog.
Wanddikte om en nabij 12mm.
Met de ''hollowing rig'' uitgehold. Leverde een grote hoop draaikrullen op.
De schaal is afgewerkt met drie lagen Glitsa op waterbasis en gepolitoerd.
Bedankt alvast voor het kijken.
Ad



Attached files
 

Ger

Actieve deelnemer
7 aug 2008
28
0
Beste AD,

Je hebt er weer wat moois van weten te maken, prachtige schaal.

mvg Ger
 

-HA-

Nieuw lid
4 nov 2008
13
0
Dag Ad, ...mooi hoor. Elzenhout heb ik van de winter gebruikt om wat handvaten voor diverse beitels van te draaien. Hoe slijp jij een hollowing ring...?

HGroet Henk van Boeschoten

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
-HA- zei:
Dag Ad, ...mooi hoor. Elzenhout heb ik van de winter gebruikt om wat handvaten voor diverse beitels van te draaien. Hoe slijp jij een hollowing ring...?

HGroet Henk van Boeschoten
Hoi Henk, even voor de duidelijkheid, het is een ''hollowing rig''.
Gebruik dit apparaat met of een ''cuttingtip'' = een hhs vierkant beiteltje van 4mm met een geslepen snijvlak, of met een cutter, vergelijkbaar met een snijbeitel.
Groeten Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooie schaal Ad. Nadeel van zulke werkstukken is dat je inderdaad een hele hoop krullen krijgt, dus veel nutteloos verlies van hout. Je hebt ook hulpstukken om schalen uit een schaal te halen, zogenaamde bowlsavers. Je vast wel bekend.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Mooie schaal Ad. Nadeel van zulke werkstukken is dat je inderdaad een hele hoop krullen krijgt, dus veel nutteloos verlies van hout. Je hebt ook hulpstukken om schalen uit een schaal te halen, zogenaamde bowlsavers. Je vast wel bekend.
Hoi beste woodworker, ben bekend met dit systeem. Heb zelfs plannen om zo'n ding te maken.
Te druk momenteel om er aan te beginnen, niet te lui hoor. Hier loopt ook nog een vrouwtje rond die ook allerlei plannen heeft, zoals naar de Italiaanse riviera te gaan, moet ze wel te vriend blijven !!!
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Hallo Ad,

Ik zou ook zeggen dat dat een mooi schaaltje is! Een harmonische vorm en heel goed afgewerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.