ELU TGS 173 langsgeleider niet haaks

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Zoals jullie misschien gelezen hebben in "Houtbewerkers stellen zich voor" heb ik een ELU TGS 173 opgeknapt. Nu was ik laatst wat proefstukjes aan het zagen en nu kwam ik erachter dat mijn geleider (of misschien iets anders van de tafel) niet haaks is.
Het scheelt 3mm, zie foto alhoewel de focus van de foto niet geheel goed is maar julle snappen hem wel :)
(winkelhaak ligt tov de klem waar je de geleider mee klemt)

Hebben jullie suggesties? Ik kan niets verkeerd zien. De geleider is recht.......

Gr,

Bjorn

Attached files
 
A

Anonymous

Guest
Zo te zien is het een oud gemangeld ding,maar het zou goed moeten zagen.
Kijk eerst in de afkort modus of hij haaks zaagt,zo ja,prima.
Zo niet,eerst herstellen dmv de excenter .
Heb je nog de afwijking,dan is het de geleider.
Ik heb sterk het vermoeden dat de geleider uit de haak is gewrongen,en je of moet vernieuwen,
of moet repareren.

Sterkte.

:cool:
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Afkort modus = haaks.
Ik vermoed daar waar de geleider aanvast zit (het klemmetje, weet niet hoe dat heet) niet helemaal jofel is :-(
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als ik het goed zie, staat de langsgeleider naar het zaagblad toe ipv er van af. Dit is een gevaarlijke situatie. Bij het langszagen knijp je hout klem tussen de geleider en het zaagblad, waarbij heel gemakkelijk het zaagblad aan de achterkant het hout meeneemt en wegschiet naar voor, een zg kick-back. Het spouwmes is er voor om dit te voorkomen. Meestal staat de geleider 1 graad wijkend gemonteerd, of in geval van Festool Precisio staat de zaag 1 graad schuin gemonteerd om de zaag goed vrij te laten lopen.
Moet je zeker wat aan doen!! Mijn eerste zaag was ook zo'n elu omkeerzaag, handige zaag!

jaap


[youtube][/youtube]
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
kijk eens bij Dewalt, die heeft Elu destijds overgenomen, en heeft deze zagen nog in productie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.