Elu MBR100 zool gebogen

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Beste houtbewerkers,

Laatst deze lamellenfrees van iemand op MP overgenomen.
Hij gaf zelf al aan dat de zool een beetje scheef zat, dus ik zoeken op internet en dat is makkelijk op te lossen.
Daarvoor had ik dit filmpje gezien:

Nu wilde ik de Elu afstellen zoals in het filmpje, maar ik krijg hem niet recht. Er zit ongeveer 0,2mm afwijking in (en beter krijg ik hem niet).
Het plaatje even er af geschroefd en alle stof verwijderd en tevens ook wat plakkers die hij als opvuller/uitvuller had gebruikt waarschijnlijk.

Na het beter inspecteren zie ik dat de zool niet scheef is, maar gebogen :oops:
Heb het geprobeerd te fotograferen (met flits) en dat is denk ik aardig gelukt:ELu MBR100.jpg

Ik heb verder 0,0 ervaring met lamellenfrezen, maar ik hou er wel van dat mijn gereedschap nauwkeurig is.
Hoe zou ik dit opgelost kunnen krijgen? Dacht zelf aan om hem tussen de bankschroef te klemmen tussen wat hout ofzo?
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Ik zou zelf bang zijn de plaat te breken of nog erger te buigen. Maar je kunt altijd testen of hij doorbuigt onder druk.
Het alternatief is er iets aan toevoegen zodat hij weer vlak op de ondergrond kan liggen. De hele zool hoeft niet in contact te zijn met het werkstuk, als hij maar parallel ligt. Met twee strookjes aam de zijkanten ben je er al. Of eventueel schuren. Als je in het midden iets teveel weghaalt is dat niet zo erg, lijkt me.
 

pieterbaten

Actieve deelnemer
25 jan 2022
43
51
Lede
terug buigen zal heel moeilijk zijn. ik heb een metaal freesmachine en ik zou deze hierop even terug vlak zetten...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.