Elipse vorm

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Wie o wie heeft een idee hoe ik dit om kan zetten in een digitaal design (visio, sketchup etc)
Het is namelijk niet een elipse volgens mij

Gr,

Bjorn
Screen Shot 2015-03-16 at 21.27.40.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Als je de maten ongeveer weet is het geen probleem voor mij om het te tekenen in sketchup, verder kan ik nog wel een tip geven voor sketchup; je kan cirkels tekenen en die verschalen om een ovaal te krijgen en zo ook misschien deze vorm.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
haha ja idd het is idd aardig een elipse.
vind het zo een gezichtsbedrog, het lijkt wel of de onderste kanten die de staanders ingaan een knikje naar binnen hebben
 
A

Athanor

Guest
Voo de ovale tafel die ik vorig jaar maakt heb ik een alternatieve oplossing gevonden die je in dit topic kunt nalezen


Fons
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
met twee spijkers een langer draadje ertussen en een potlood moet volgens mij ook lukken

Geeft vrij veel kans op fouten , want de potlood perfect recht houden is moeilijk. Bovendien als je potlood niet rond is of het koord niet perfect horizontaal hangt krijg je ook weer al afwijkingen. Bovendien resulteert het in een getekende ovaal, maar dan moet je nog beginnen met frezen.

Een simpele freesmal maken is dan veel doeltreffender lijkt me.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Ik heb op internet al rondgekeken en er zijn wat sites met voorbeelden zoals deze https://www.canadianwoodworking.com/plans-projects/elliptical-router-jig

Eigenlijk wil ik iets kopen wat gelijk al klaar is maar het enige wat ik kan zien is een mal van trend ala 229 euro.
De rockler jig is "maar" 60$ maar die worden niet verkocht in de US. Collega's van mij willen dat wel versturen maar dan zit je al snel aan 40 euro verzendkosten
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Hoeveel ga je er maken? Voor eenmalig kan je ook gewoon wat geprinte A4tjes aan elkaar plakken. Of toch met een touwtje. Hoe nauwkeurig moet een boog voor in de tuin zijn?

Dit plaatje komt me bekend voor. Al eerder gepost?
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi, het gaat niet om het tekenen (heb een a0 printer tot mijn beschikking ;)) maar meer om het frezen.
En ja het moet nauwkeurig zijn (ben een mierenn*** ;) )
Ik ga de mal wel maken zoals op het voorbeeldfilmpje

Ja ik heb dat plaatje al eerder gepost. Dat is het laatste wat nog moet gebeuren :)
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi Adriaan

Ja dat zou heel goed kunnen! leuk stukje tekst ook
Het voorbeeld komt uit een dorp met wat huizen voor 1900 dus ik denk dat het timmerbedrijf in dezelfde stijl is doorgegaan
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Lekker weertje vandaag en weer lekker opgeschoten
IMG_1746.jpg
IMG_1748.jpg
IMG_1758.jpg
IMG_1759.jpg

Weet iemand waar ik de kopsekanten mee in kan smeren? Verdunt houdlijm?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Is het voor buiten? Ik dacht dat te verstaan maar kan verkeerd zijn dus daarmee de vraag.

Als het voor buiten is zou ik nooit dit materiaal gebruiken. Massief verlijmen, 3delen op elkaar en uitzagen lijkt me beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.