Elektra Beckum PK250 zaagblad gaat stroef naar boven en beneden

denhasseleer

Nieuw lid
16 jul 2023
13
3
Hasselt
Ik heb onlangs een PK 250 aangeschaft. Wanneer ik het zaagblad op de hoogste stand wil plaatsen dan gaat dit laatste stuk zeer stroef. Op de foto's is ook te zien dat er verf is weggeschuurd waar het onderstel en het bewegend gedeelte elkaar raken.
As PK250.jpg

As PK250 (2).jpg


Op bijgevoegde tekening is te zien dat onderdeel 207 tegen het onderstel schuurt en dat onderdeel 204 voor 206 zit. Bij mij op de foto is dit echter omgekeerd.
As PK 250.png
Ik dacht er nu aan om de as te verwijderen door 220 te blokkeren en dan moer 223 los te draaien. Volgens mij zou dan de as moeten los zijn en kan ik misschien een opvulring van 1 à 2 mm plaatsen tussen 207 en het onderstel.
Mijn vraag is of er nog leden zijn met hetzelfde probleem en hoe zij dit opgelost hebben en of er leden zijn die ervaring hebben met het verwijderen van de as?

Vriendelijke groeten,
Frank
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Zou 204 achter 206 zou zitten had je nog minder ruimte.
Mogelijk zit er ergens anders nog iets verkeerd of is er iets krom.
Denk dat je meer moet lossleutelen om dit te bekijken
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb dezelfde zaag en het probleem is algehele vervuiling door zaagstof. De grootste wrijving zit in het motorhuis 221 dat draait in de montageplaat 240. Als snelle tijdelijke oplossing zou je zoveel mogelijk delen kunnen inspuiten met teflonspray. Kijken of dat helpt. Voor de lange termijn is demontage en schoonmaken de enige oplossing. Ik zou niet te lang wachten met e.e.a als je de hoogteverstelling vaak gaat gebruiken. De draadstang 218 die de hoogte regelt is van staal en draait in een messing bus 236. Bij mij was op een gegeven moment door vervuiling en zwaar draaien de complete schroefdraad uit deze bus verdwenen.
 

orgelman

Nieuw lid
30 sep 2021
19
10
Twente
Ik denk inderdaad ook dat PTFE een aardige oplossing is. Heb hetzelfde probleem gehad bij mijn Elektra Beckum PK 200. Het hielp prima.
 

denhasseleer

Nieuw lid
16 jul 2023
13
3
Hasselt
Bedankt al voor de reacties. Ga dan beginnen met PTFE spray. Moest dit niet voldoende resultaat geven kan ik alsnog de as losdraaien en dan volledig opkuisen.
Het enige wat mij tegenhoudt om dit niet onmiddellijk te doen is het niet weten of deze makkelijk terug te monteren gaat zijn. Vandaar ook mijn initiële vraag of er iemand is met ervaring hieromtrent.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.