Elektra Beckum HC 260 aandruklijst stelschroef verwijderen

Timo

Nieuw lid
27 feb 2013
8
4
Ik heb een Elektra Beckum HC 260 overgenomen en na alles opnieuw afstellen schaaft hij vrij netjes.
Nou zitten er twee opties bij de machine, tweezijdige wegwerpmessen en herslijpbare messen.
Ik frees nu met de eenmalige messen want één van de stelschroeven in een van de blokken dat in de handleiding als "aandruklijst" staat beschreven krijg ik niet los.
Heb al WD40 verwarmen etc geprobeerd maar het imbus gat is inmiddels bijna rond (de andere 3 heb ik op deze manier wel los gekregen).
Heeft iemand hier ervaring mee of tips wat ik nog zou kunnen proberen?
Ik zou graag de herslijpbare messen willen kunnen gebruiken .. :)

Bij voorbaat dank.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Als het niet te hard staal is, uitboren en na tappen. Als er een overmaat van schroef in moet, dien je de andere kant ook zo te doen om trillingen te voorkomen.

Timo

Nieuw lid
27 feb 2013
8
4
Je kan ook kijken of je een linkse tap in dat gaatje van die inbus kan krijgen om hem eruit te kunnen draaien.
Ik heb geen linkse tap maar gezien de weerstand vraag ik me ook af of die het zou houden..
Ik denk dat ik idd voor uitboren met 5mm en opnieuw tappen ga..

Timo

Nieuw lid
27 feb 2013
8
4
Hmm, ik bedenk nu dat ik hem er doorheen kan draaien. ik kan ook eerst nog proberen om er M5 in te tappen gewoon met rechtse draad..

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Is de bout niet krom? Als het brede stuk vast loop in de boring, dan is het kleine inbusje niet sterk genoeg . Heb je al geinformeert of het onderdeel los verkrijgbaar is? Anders kun je je de moeite besparen.

Timo

Nieuw lid
27 feb 2013
8
4
Is de bout niet krom? Als het brede stuk vast loop in de boring, dan is het kleine inbusje niet sterk genoeg . Heb je al geinformeert of het onderdeel los verkrijgbaar is? Anders kun je je de moeite besparen.
Ja, ik heb ze gevonden (twee aandrukblokken) voor 58 euro excl verzenden.
Maar zo'n stelschroef is geloof ik €5.
Ik zal inderdaad eerst het brede stuk er eens afzagen kijken of dat helpt. Bedankt voor de tip :)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Je kan het brede stuk er simpel af boren. Dan is de kans dat je iets beschadigd aan je lijst het kleinst.

Timo

Nieuw lid
27 feb 2013
8
4
OK het is gelukt.
Groef in de zijkant gevijld, met schroevendraaier en hamer getikt en heel moeizaam draaide hij. En dat dus een keer of 15 en hij was eruit..
Bedankt allemaal voor het meedenken. :)

IMG_20221212_155544062.jpg

• Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.