Eindelijk voorstellen

berend90

Nieuw lid
9 sep 2024
4
3
Nederland
Hallo allemaal,

Na 3 jaar luren op het forum wil ik me ook voorstellen. Ik ben Berend (35). Sinds 3 jaar heb ik eindelijk de ruimte om zelf te klussen en ben ik mijn droom-werkplaats aan het bouwen. Mijn vader heeft een hele grote werkplaats en daar heb ik als kind veel geleerd. Nu is het eindelijk mijn tijd :)

Stuur met gerust een PB of stel een vraag. Ik hoop wat actiever op het forum te worden...

Het eerste grote project was het bouwen van de werkplaats zelf. Er stond al een oude schuurtje maar deze was volledig rot. Dat was één van de redenen dat het huis betaalbaar was, voor mij was dit juist een pré. Dan kon ik zelf wat nieuws neerzetten. Samen met mijn vader heb ik een fantastisch project gehad en in 1 week een nieuwe schuur gebouwd. Geweldige vader-zoon activiteit, zeker een jaar na een kanker behandeling...

WhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.21(4).jpegWhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.21(3).jpeg

In het dagelijks leven ben ik engineer en het klussen is voor mij een weekend hobby. Een hobby mag geld kosten en ik vind het net zo leuk om aan de werkplaats te klussen als projecten te bouwen, zoals je onder kan zien is het een beetje uit de hand gelopen... Net als velen ben ik geinspirereerd door Youtube en heb veel projecten voor de werkplaats gemaakt. Het meeste gereedschap heb ik afgelopen 3 jaar verzameld via marktplaats. Mijn strategie is om tweedehands kwaliteit spul te kopen zodat ik het kan verkopen zonder teveel verlies wanneer ik iets anders ga gebruiken.

WhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.20.jpegWhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.20(1).jpegWhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.21.jpeg

FAQ over de werkplaats:
  • Ik ben erg blij met mijn afzuiging systeem gemaakt rondom een camvac met 2 motoren. Ik ga hier een apart topic over schrijven omdat ik denk dit anderen kan inspireren. Ik heb de afzuiging bijna volledig geautomatiseerd. Ik hoef alleen de slang aan het apparaat te hangen.
  • Alles op wielen
  • Stoffen tapijttegels? Jazeker, op marktplaats kan je bijna gratis ophalen (afkeur of tweedehands). Als ze beschadigen of onder verf komen kan je ze makkelijk individueel vervangen. Met goede wielen kan ik nog steeds alles rollen dus dat is geen probleem. De grote voordelen zijn voor mij dat het helpt me akoestiek, het staat echt veel lekkerder (minder last van knieen) en als ik iets laat vallen beschadigt het niet snel. Met een goede stofzuiger heb ik geen last dat zaagsel er niet in blijft hangen. Ten slotte is het warmer (isoleert een beetje).
  • Ik heb een diesel standkachel van Vevor 8kW, dit is erg fijn.
  • Goede LED verlichting met een fijne temperatuur (4000K). In totaal hangt er 6x5000 lumen. Dit is zo prettig werken!
  • Ik ben erg blij met mijn koffer rek van Sortimo. Ik heb 2e hands een rek gevonden wat in een inbouw zat van een bestelbus. Dat is nu mijn hardware voorraadkast geworden. Als iemand geinterreerd is kan ik meer foto's delen.
  • Wensen: fijnstoffilter van Cor, een betere vandiktebank (ik heb nu een oude kity met veel lawaai), Sawstop upgrade voor veilige vingers?

Andere projecten
Ik heb ook hieronder een aantal foto's van wat andere projecten rondom het huis toegevoegd. Ik probeer zoveel mogelijk hout te recyclen. Het meeste hardhout van wat je onder ziet komt van tafels die ik voor een zacht prijsje op marktplaats heb gevonden en een nieuw leven het kunnen geven. Veel van mijn projecten zijn voor mijn vrouw of familie. Lijstjes maken, houders, een bureau etc. Ik doe alleen dingen die ik leuk vindt en waar ik iets kan oefenen of leren. Ik wil over een paar jaar wat meer ga focusen op handwerk als de grote projecten van de lijst zijn. Daar heb ik nu nog geen tijd voor, tevens ben ik er nog niet goed in ;)

WhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.22.jpegWhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.21(1).jpegWhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.19.jpegWhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.19(1).jpegWhatsApp Image 2026-02-03 at 09.29.22(1).jpeg

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.436
798
Welkom Berend. Je hebt een mooie werkplaats gemaakt.
Ziet er wel redelijk "lichtgewicht" uit, met name het dak. Kan je het lawaai een beetje binnen houden of hoef je geen rekening te houden met je directe omgeving? Bij mijn vorige woning kluste ik in een 28mm houten blokhut, daar kon ik 's avonds na kinderbedtijd geen machines gebruiken.

berend90

Nieuw lid
9 sep 2024
4
3
Nederland
Welkom Berend. Je hebt een mooie werkplaats gemaakt.
Ziet er wel redelijk "lichtgewicht" uit, met name het dak. Kan je het lawaai een beetje binnen houden of hoef je geen rekening te houden met je directe omgeving? Bij mijn vorige woning kluste ik in een 28mm houten blokhut, daar kon ik 's avonds na kinderbedtijd geen machines gebruiken.
Hi Kor,
Leuk dat je reageert! Het dak is een sandwich paneel. Dat is vrij licht, maar met isolatie er tussen. Ik heb nog nul klachten gehad. Dus qua geluid is het goed genoeg. Dit komt ook omdat er commerciële ruimtes zijn rondom, geen kindjes. Ook woon ik midden in de stad, naast een ziekenhuis. Dus is er altijd wel iets van geluid dankzij ambulances en trams. De buurt is iets gewend.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.