Eindelijk alternatief op de Festool Domino !

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.359
1.166
Enschede
ingoogni.nl
Je zou bijna denken dat de innovatiekracht van Festool tegenwoordig vooral in het bedrijfskundige deel zit, wat heel fijn is voor de aandeelhouders maar de klant is er niet altijd direct mee geholpen.
Protool, Holz-Her is van rond de eeuwwisseling, recenter SawStop en Shaper. De ExoIQ skeletten misschien ook (2018). Ze investeren wel in andere technologien en niet zo als een paar anderen die alleen maar drie verschillende merken met het zelfde product in een nader kleurtje bieden.

Ze hebben ook afgesplits, Festo lucht techniek is afgesplitst en heeft het momenteel moeilijk. Waar het spul een paar jaar geleden nog met containerladingen vol naar nieuwe te bouwen fabrieken ging is dat ineens een heel stuk minder.

• Leuk
Waarderingen: city17 en WZN

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
63
21
Overijssel
Je zou bijna denken dat de innovatiekracht van Festool tegenwoordig vooral in het bedrijfskundige deel zit, wat heel fijn is voor de aandeelhouders maar de klant is er niet altijd direct mee geholpen.
Vandaar dat ik mij dus afvroeg of ze nog wat nieuws hebben liggen. Want 15 jaar geleden liepen ze voorop met innovatie, vandaag de dag niet meer. En dan gaan ze ook nog instaptools onder de Festool merknaam in China maken.

• Leuk
Waarderingen: WZN

ptklapwijk

Actieve deelnemer
7 apr 2022
66
29
Bergschenhoek
Protool, Holz-Her is van rond de eeuwwisseling, recenter SawStop en Shaper. De ExoIQ skeletten misschien ook (2018). Ze investeren wel in andere technologien en niet zo als een paar anderen die alleen maar drie verschillende merken met het zelfde product in een nader kleurtje bieden.

Ze hebben ook afgesplits, Festo lucht techniek is afgesplitst en heeft het momenteel moeilijk. Waar het spul een paar jaar geleden nog met containerladingen vol naar nieuwe te bouwen fabrieken ging is dat ineens een heel stuk minder.
Festo pneumatiek is ook schreeuwend duur. Kwaliteit is verder goed maar vaak ook overbodig als je voor dezelfde prijs 5 van een ander merk koopt.

• Leuk

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.616
1.246
Enschede, Twente
De hele holding is nog volledig in handen van de familie (afstammelingen van Gottlieb Stoll) & dan is het geen kwestie van zoveel mogelijk dividend uitbetalen, maar werken voor en op de lange termijn. In DE bestaat een traditie van Mittelstaendige Betriebe die in veel aspecten afwijkt van vergelijkbare bedrijven in andere landen.

• Leuk

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
63
21
Overijssel
De hele holding is nog volledig in handen van de familie (afstammelingen van Gottlieb Stoll) & dan is het geen kwestie van zoveel mogelijk dividend uitbetalen, maar werken voor en op de lange termijn. In DE bestaat een traditie van Mittelstaendige Betriebe die in veel aspecten afwijkt van vergelijkbare bedrijven in andere landen.
Okay, en hoe past produceren in China daarmee de merkwaarde verlagen?

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.420
4.366
Die duitse familiebedrijven gaan een voor een ten onder. De bedrijven waar ze aan leverden gaan weg of vallen ook om. Als je een goede naam hebt opgebouwd kun je die beter maar ten gelde maken. Kijk naar miele. Nog steeds duur maar niet meer de daarbij horende kwaliteit.

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.359
1.166
Enschede
ingoogni.nl
Okay, en hoe past produceren in China daarmee de merkwaarde verlagen?
Wees blij dat je er geen idee van hebt wat er allemaal voor wie in China geproduceerd wordt (en elder dan in het zogenaamde land van herkomst) Er is niets mis met producten uit china. Er is iets mis diegenen die zooi bestellen en willen hebben, de importeurs en koopjesjagers. Het is ook echt niet zo dat de gemiddelde Chinees geen kwaliteits besef heeft. Het is gewoon een kwestie van u vraagt, wij draaien.

• Leuk
Waarderingen: MaartenS, WZN en city17

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
63
21
Overijssel
Wees blij dat je er geen idee van hebt wat er allemaal voor wie in China geproduceerd wordt (en elder dan in het zogenaamde land van herkomst) Er is niets mis met producten uit china. Er is iets mis diegenen die zooi bestellen en willen hebben, de importeurs en koopjesjagers. Het is ook echt niet zo dat de gemiddelde Chinees geen kwaliteits besef heeft. Het is gewoon een kwestie van u vraagt, wij draaien.
Waarom zou iemand blij moeten zijn met onwetendheid?
Ik heb overigens weinig tegen producten uit China, ze produuceren daar hele goede dingen maar ook troep.

Een van weinige redenen waarom ik iets van Festool zou kopen omdat het gemaakt is in Duitsland (of Tsjechië) en dus zorgt voor werkgelegenheid in de EU en behoud van productiecapaciteit. Daar betaal je extra voor, maar dat is wat ik er wellicht wel voor over zou hebben.

En de review geeft het al aan, de bodydelen passen net niet lekker, iets wat we zeker niet gewend zijn van Duitse Festool producten en eigenlijk ook niet van hoge kwaliteit andere gereedschappen die wel in China geproduceerd worden. En dan is er ook nog eens bespaard op functionaliteit van deze machine, namelijk de zool die niet in verstek kan. Interresante manier om klanten goedkoop je systeem in te lokken/locken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: WZN en Senior10

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
86
40
Hoekschewaard
Een goedkopere serie of een budgetlijn/instapmodel is voor een bedrijf in het hogere segment niet meer rendabel in de EU te produceren. Dan wordt het de keuze, of uit het goedkopere segment te stappen, en daardoor ook minder klanten overhouden, of je goedkopere lijn laten produceren in China en dan een marge meepakken. Dat is een keuze met allebei voor- en nadelen.

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.359
1.166
Enschede
ingoogni.nl
En de review geeft het al aan, de bodydelen passen net niet lekker, iets wat we zeker niet gewend zijn van Duitse Festool producten

En waar ligt dan het probleem (dan)? China of Duitsland? De kwaliteitscontrole of het eisenpakket?

Of... sorry dat ik het vragen moet... bij jou? (met een zekere vooringenomenheid)

Dat laatste vindt ik echt heel vervelend om te vragen, maar ik kom het steeds vaker tegen daar het onderliggende probleem zit, misschien zelfs dieper dan dat.

Zonder de industrie met name te noemen, ik heb in een "ultra-high-end" industrie gewerkt. Er waren maar twee landen waar een product, conform specificaties, vandaan kwamen, Duitsland en China. Japan niet, het was misschien zelfs wel beter, maar dat was de eis niet. De VS, tsja, voor 24 uur voldeed het en daarna nooit meer (meccano).

• Leuk
Waarderingen: WZN en ptklapwijk

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
63
21
Overijssel
En waar ligt dan het probleem (dan)? China of Duitsland? De kwaliteitscontrole of het eisenpakket?

Of... sorry dat ik het vragen moet... bij jou? (met een zekere vooringenomenheid)

Dat laatste vindt ik echt heel vervelend om te vragen, maar ik kom het steeds vaker tegen daar het onderliggende probleem zit, misschien zelfs dieper dan dat.

Zonder de industrie met name te noemen, ik heb in een "ultra-high-end" industrie gewerkt. Er waren maar twee landen waar een product, conform specificaties, vandaan kwamen, Duitsland en China. Japan niet, het was misschien zelfs wel beter, maar dat was de eis niet. De VS, tsja, voor 24 uur voldeed het en daarna nooit meer (meccano).
Dus kritiek hebben op de veranderde bedrijfsvoering van Festool en afvragen wat de toekomst brengt op dit pad wordt niet gewaardeerd op dit forum. Check.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.616
1.246
Enschede, Twente
Millard maakt een paar dingen duidelijk, maar dat heeft-ie ook maar uit het promomateriaal van Kreg, zoals dat er twee "trappetjes: voor de hoogte-instelling bij de Kreg geleverd worden (metrisch en imperial), dat de dieptes identiek zijn aan de DF, idem de plaats van de 'gaten' op de bodemplaat, dat de accu het ding erg lang maakt, dat die accu weer Kreg-eigen is, dat de freesjes uitwisselbaar schijnen te zijn (maar de Kreg kan geen 4 mm…) & dat het erop lijkt dat de schakelaar geen arreteer schijnt te hebben.
Weer wat geleerd dus, maar het wachten is op de eerste hands-on reviews, lijkt mij.

Edit: tikfoutjes verbeterd

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: WZN en ZotVanHout

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.100
100
Omgeving Amersfoort
leuk.....ik kijk veel van Peter Millard, die heeft een hoop nuttige en informatieve filmpjes.

hij is nou niet bepaald een enorm charismatische presentator en blijft soms wat hangen in gewauwel waar hij is zeker een kundige DIY-er interieurbouwer.

Hij steekt zijn kritiek IMHO ook niet onder stoelen of banken.

Ik heb het Kreg-filmpje nog niet gezien maar daar ga ik even voor zitten binnenkort :)

Laatst bewerkt:
  • Leuk

WZN

Actieve deelnemer
23 nov 2024
33
22
Bruinisse
Eerste review van de Kreg ‘domino killer
Hij was ineens in mijn feed verschenen en ik dacht ik zal het eerst bekijken licht opsommen en mijn bevindingen van de video plaatsen.

Dus voor de mensen die geen zin hebben om de video zelf te bekijken, voilà.

1. Simpelweg kopie van de Festool Domino ?
• Ja en nee, lees verder.

2. Wat is er anders aan ?
• Extra openingen in de zool voor het gebruik zonder stofafzuiging, met stofafzuiging zouden deze juist voor betere airflow moeten zorgen.
• Bredere steunplaat, zorgt voor meer stabiliteit maar maakt het moeilijker en minder toegankelijk voor kleine krappe ruimtes en smalle stukken.
• Microadjustment van de steunplaat door middel van een draaiknop.
• Instelling van de hoogte lijkt vooralsnog enkel in inches te zijn, geen extra metrische vervanger meegeleverd, maar zoals in de video verteld zal het niet lang duren voordat dit middels 3D-prints wel beschikbaar gaat zijn.

(Mocht KREG zelf beslissen het product buiten de VS uit te brengen, denk ik dat dit wel beschikbaar zal zijn via hen)

• Instellingen voor de domino zelf zijn gewoon metrisch (puur door de opbouw van het Domino-systeem zelf)
• Enkel in accuversie beschikbaar, ook dit is hier uitgebreid ter sprake gekomen.

Velen hebben geen zin om een extra batterijplatform in huis te nemen, zoals uitgelegd in de video - hopelijk komt er snel genoeg een poweradapter waarbij het gebruik van een snoer mogelijk wordt.
(Al zij het van een externe partij / AliExpress)

• Kreg Edge heeft een ingebouwde uitsparing voor zijn gereedschap (steeksleutel voor het vervangen van de frees)
3. Zijn de frezen en domino's uitwisselbaar met de Festool-versie ?
• Ja, frezen van 5, 6, 8 en 10 mm zijn direct geschikt, dus indien de frezen van Kreg versleten zijn of simpelweg niet goed genoeg kun je een Festool- of aftermarketfrees gebruiken.
• Vanzelfsprekend geldt dit ook voor de domino's.

Je kan dus standaard Festool- of "aftermarket" domino's gebruiken in de standaard maten.

4. Zullen er andere volgen ?
• Volgens The Wood Whisperer zeker wel. Het zou een gemiste kans zijn voor de grote merken zoals DeWalt, Makita en Milwaukee.

Persoonlijk denk ik dat zelfs merken als Triton, Einhell en misschien wel ons favoriete Parkside ook ooit een op de markt zullen brengen.
(Niet anders dan toen de patenten verliepen voor multitools en invalzagen)

Oftewel nog even geduld en je kan hem binnen een paar jaar gewoon van je eigen favoriete merk kopen.

5. Komt er ook een kabelversie ?
• Volgens Kreg zijn ze niet bezig met een kabelversie, ze zetten echt vol in op hun eigen accuplatform. Dit ook omdat ze niet zo lang geleden een compleet eigen lijn aan accugereedschap gelanceerd hebben en dus willen ze graag mensen overhalen om hun ecosysteem te adopteren.

6. Bedankt, maar ik blijf bij mijn Festool Domino.
• Zeker doen ! Kreg Edge is niet bedoeld om de gebruikers van het Festool-apparaat te doen overstappen op de Kreg, maar om een scherp geprijsd alternatief aan te bieden aan alle andere potentiële kopers.

Laten we eerlijk zijn, niet elke hobbymatige houtbewerker heeft een groot budget om zich de Domino te permitteren en is dit dus wel een mooie middenweg juist voor die personen.

Eventueel voor een vakman die zo nu en dan een domino in zijn werkstuk zou kunnen gebruiken is dit ook een perfecte uitkomst, zo heb je geen apparaat van 1400 euro dat 360 dagen stof ligt te happen.
(Al vraag ik mij dan wel af of je dan überhaupt nog aan een accuversie wil beginnen)

7. Gaat de Festool Domino in prijs zakken ?
• Volgens The Wood Whisperer zeker niet. Bij het verlopen van het patent op de invalzaag zijn de prijzen ook niet gezakt.

(Het tegenovergestelde gebeurde juist, al kan dat een soort "inflatiecorrectie" zijn geweest)

8. Waarom maakt iedereen er een "big deal" van ?
• We kunnen niet ontkennen dat de Festool Domino een revolutionair stukje gereedschap is. Alhoewel penverbindingen al heel lang bestaan en je die op diverse manieren kan vervaardigen, heeft de Domino ervoor gezorgd dat je met een enorme snelheid en precisie door middel van een losse pen 2 stukken materiaal snel, betrouwbaar en sterk met elkaar kan verbinden. Helaas heeft Festool verder weinig gedaan om de Domino beter of nog innovatiever te maken. The Wood Whisperer heeft zowel de 1e als de 2e generatie van de Domino en het enige echte verschil is volgens hem enkel de stofafzuigaansluiting.

In mijn ogen komt het ook mede omdat iedereen op de een of andere manier gecharmeerd is van het gereedschap zelf.
Vele hobbyisten kijken vaak naar grote YouTube-influencers die een Domino gebruiken en als volwassen kinderen en mannen hebben wij een aangeboren gereedschap-verzamelstoornis (uitzonderingen daargelaten), dus er zullen genoeg mensen zijn die het principe van een Domino-frees bezitten ambiëren.

9. Is dit slecht nieuws voor Andy Klein's Trinity ?
(Voor de mensen die de Trinity niet kennen - dit is een eigen ontwerp van een mechanische 3x deuvelmaker die je met je eigen boormachine aandrijft, echter is de tool nog in de presale.)

Video van de preview:

Website: Trinity (Presale)

• Marc (The Wood Whisperer) kan en gaat daar geen uitspraak over doen i.v.m. zijn privérelatie met Andy.

(Zijn vrienden van elkaar) en kan daardoor geen onpartijdige mening geven.

10. En dan nu de eerste impressies van Marc na het mogen gebruiken van de Kreg Edge.
Aangezien alle andere video's afkomstig zijn van Kreg zelf of meningen van mensen die de Kreg-filmpjes gezien hadden.

Marc benadrukt ook dat hij zelf al 20 jaar lang de Festool Domino gebruikt en deze ook in zijn cursussen gebruikt.

• Kreg Edge voelt nagenoeg even zwaar als de Festool zelf.
• Het voelt niet definitief "goedkoop" aan, wel wat grover/forser maar niet in een slechte zin. Waar de Domino meer fijne rondingen heeft is de Edge meer vierkant en minder verfijnd, dit zou echter de functionaliteit van het apparaat niet beperken.
• Na het afstellen heeft Marc het apparaat vrij agressief geschud en er was wel een licht geratel hoorbaar. (Wellicht de steeksleutel die in de behuizing zit) maar Kreg had zelf aangegeven dat dit een pre-productiemodel is en ze nog bezig zijn met het verfijnen van de afwerking aan het model.
• De steunzool voelde solide aan, het frezen voelde goed, geleidelijk en vloeiend aan, alhoewel wel een stuk langzamer. Hij licht ook toe dat overhaastig frezen met een Domino resulteert in slechte resultaten en hij zijn studenten juist aanleert om ook met de Domino langzaam te frezen. Maar de Edge was wel echt langzamer dan hij het zelf gewend is van de Domino. Dit zou ook te maken kunnen hebben met het toerental en de stroomvoorziening accu/kabel. Domino 25.000 RPM en Edge 18.500 RPM.(Accuversie van de Domino draait ook 18.500 RPM, echter heeft Marc daar geen directe ervaring mee)

• Pasvorm van de domino's ? De pasvorm in de kant was goed. Alhoewel de pasvorm in de kopse kant van het teststuk wel wat losser was dan gewenst, maar alsnog acceptabel. Marc licht toe dat de pasvorm van de losse pennen vaak ook afwijkt afhankelijk van vele variabelen, zoals het type materiaal, vochtigheidsgraad van de domino's en lichte bewegingen met de machine zelf. Ook was de werkpositie in de testopstelling veel te hoog waardoor je automatisch anders de krachten overbrengt op het apparaat. Marc vertelt dat hij juist zijn studenten leert om de Domino in een lagere positie te gebruiken om ervoor te zorgen dat het pengat nauwkeuriger gaat zijn. De enige optie om een echte beoordeling van de pasvorm/nauwkeurigheid te maken is door het apparaat direct met de Domino zij aan zij te vergelijken in eigen werkplaats met eigen werkstukken.
• Kreg heeft een juiste stap gemaakt en hun doel bereikt door een scherp geprijsd Domino-apparaat aan te bieden aan een breder scala aan personen. Alhoewel de Festool-eigenaren geen overstap zullen maken en de mensen die al vaak in het Festool-ecosysteem zitten en/of de Domino op hun boodschappen-/wensenlijstje hebben staan de Edge waarschijnlijk toch niet zullen overwegen. Maar voor de menige hobbyisten waarvan de Domino buiten het budget viel is dit een prima alternatief.

Eindconclusie Marc:
• Is het een Domino Killer ? Nee, zeker niet !Kreg zal niet het einde van de Festool Domino zijn met hun €499 kostende accu Edge-apparaat. Juist door die prijs heeft Kreg bewust een keuze gemaakt om zich te richten op hobbymatig gebruik, het gereedschap is niet bedoeld voor professionele langdurige opstelling en gebruik ervan. En zeker niet voor doorgewinterde Festool-gebruikers. Kreg zelf zou ervan uitgaan dat de potentiële klanten zelfs nog nooit in aanraking waren gekomen met een Festool Domino zelf. Daarnaast zou dit ook de deuren openen voor velen om te experimenteren met een nieuwe vorm van materiaalverbindingen.

Mijn mening na het bekijken van de video:
• Het ziet er allemaal veelbelovend uit voor mij en velen zoals mij. Echter aangezien het apparaat niet in Europa verkrijgbaar zal zijn vanaf lancering en het gebruik van een compleet vreemd accuplatform zal mij zeker niet overhalen om het apparaat aan te schaffen.
• Wel maakt het apparaat mij zeker enthousiast aangezien de Edge de deuren opent voor andere fabrikanten om hun draai te geven aan het hele Domino-verhaal.
• Ik hoop dat merken zoals DeWalt en Makita, en misschien zelfs Bosch Professional niet lang op zich laten wachten, alhoewel een hobbymerk zoals Triton ook zeker welkom zou zijn.
• Wat ik me afvraag - zouden Lamello en Mafell ook met een eigen versie uitkomen ?Die zullen ongetwijfeld buiten het bereik van de gemiddelde hobbyist vallen, maar voor vakmensen zeker een prima aanvulling.

Mand!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.